Už túto stredu 26. novembra začína Festival NEXT. Okrem headlinerov ako Emptyset, Rashad Becker či KTL prinesie pätnásty ročník do A4 a FUGY line-up so širokým medzinárodným zameraním, v ktorom majú svoje zastúpenie Švédsko, USA, Austrália, Portugalsko, Arménsko, Nemecko, Rakúsko ai.
Okrem dvadsiatich koncertov ponúkne festival zvukového nomádstva bohatý sprievodný program prednášok a prezentácií, ktoré budú prebiehať aj ako súčasť eventu Hackathon v Berlinke.
Stredajší program, celý situovaný vo FUGE, otvorí Tomáš Sedláček. Multimediálny umelec a elektronický “kutil” z Brna. Sedláček predstaví pôsobivý audiovizuálny projekt RLXY, pre ktorý si naprogramoval vlastný softvér umožňujúci organické prepojenie zvuku s vizuálnym jazykom.
Tohtoročný NEXT už tradične ponúka rôzne formy improvizácie, konceptualizmu a prepojenia hudby a multimédií. Do všetkých týchto kategórií spadá tvorba švédskej dvojky pantoMorf. Skladatelia a programátori Palle Dahlstedt a Per Anders Nilsson hľadajú nové spôsoby kontrolovania zvuku. Vyvinuli špeciálny „expressure pad“, ktorý sa stal ich hlavným nástrojom. Spočíva v úplne novej technike mapovania pohybových gest na zvuk. Cieľom je vrátiť muzikantskú zručnosť do elektroniky, inými slovami dosiahnuť, aby sa elektronické zvuky dali využívať v reálnom čase tak ako tradičné nástroje.
Netradičný intenzívny zážitok sľubuje najnovší projekt Arménca Georgyho Bagdasarova. Bagdasarov začínal ako gitarista v psychedelicko-punkovej úderke, cez konceptuálne techno a džez sa neskôr dostal k voľne improvizovanej hudbe. Pravidelne sa vynára v rôznych zostavách. Keď vystupuje sám, využíva saxofón, preparovanú gitaru, gramofón, alebo nástroje, ktoré si nakúpil na blších trhoch. Na NEXTe predstaví projekt Ukamau, ktorý spája bebopový rytmus barytónsaxofónu s elektronikou a tradičnou hudbou aymara.
Podobne suverénne sa nad žánrami pohybuje portugalský skladateľ a hudobník Eduardo Raon. Jeho primárnym nástrojom je harfa (!), s ktorou narába virtuózne a zároveň dokáže rozširovať jej zvukové možnosti o nové farby a vizionárske polohy aj s pomocou elektroniky.
Bogan Ghost sú Liz Allbee na trúbke a Anthe Caddy s violončelom. Tiež pôsobia ako súčasť berlínskeho Splitter Orchestra. Sú známe záľubou v manipulácií s radikálnymi objektami. Preparáciou trúbky a ďalšími nekonvenčnými postupmi sa snažia prestaviť vnímanie svojich nástrojov do nových polôh.
Hlukovú stránku NEXTu bude zastupovať mníchovský noiser Rumpeln. Tvrdošijnosť, s akou otec projektu Anton Kaun zbližuje nezmieriteľné polohy tým, že ich dovádza ad absurdum, býva zdrojom pre noise music netypického humoru. Sekundovať mu bude salzburský producent Syncope, ktorý svoj cit pre prácu s hlukom obaľuje v ultraintenzívnych breakcorových beatoch.
Sedemčlenný český súbor Opening Performance Orchestra sa vo svojej tvorbe hlási k výbojom avantgardy 20. storočia i japonskej noise music. Založený je na myšlienke tzv. fraction music. Výsledkom sú vlastné autorské skladby, ako aj reinterpretácie skladieb spriaznených autorov (napr. Hiroshiho Hasegawu, Milana Knížáka alebo Johna Cagea).
Domácu scénu okrem iných zastúpia aj Urbanfailure, Otrazzmozgu (aka Shutcoo) a Vritti – čerstvý elektronický projekt dvoch zaslúžilých umelcov slovenskej experimentálnej scény.
Lístky za zvýhodnenú predpredajovú cenu sú dostupné do stredy 29.11., prípadne do naplnenia kapacity cez sieť Interticket.
Zdroj: Festival NEXT