Nedeľný koncert vo Veľkom evanjelickom kostole uzavrel Čajkovského skladbou Suvenír z Florencie v poradí už 19. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Počas 7 dní festival ponúkol 9 koncertov, ktoré navštívilo viac ako 2000 poslucháčov.
Súčasťou programu boli aj sprievodné podujatia: čítanie o hudbe s Robertom Rothom, premietanie filmu Varga režisérky Sone Maletz, predkoncertné rozhovory a interpretačné kurzy s britským violončelistom Robertom Cohenom a kanadským violistom Juanom-Miguelom Hernandezom. Medzi viac než štyrmi desiatkami skladieb, ktoré v rámci festivalu zazneli, boli aj štyri svetové premiéry slovenských autorov (Marián Varga, Vladimír Godár, Martin Burlas, Ľuboš Bernáth).
Na otváracom koncerte vo Veľkom evanjelickom kostole vystúpila na Konvergenciách po prvýkrát Iva Bittová. Hudbou Mariána Vargu, Vladimíra Godára a Luciana Beria si festival pripomenul nedávne jubileum tejto charizmatickej speváčky. Na koncerte premiérovo zazneli vokálny cyklus pre hlas a violončelo Vladimíra Godára s názvom Suňíčko a skladba Sollo cello pre J. L. z roku 2011 od Mariána Vargu. Iva Bittová na koncerte zaspievala aj výber z Vargových piesní, ktorých aranžmány pripravil Vladislav „Slnko“ Šarišský. O aranžérskej práci pre denník Pravda povedal: „… mi išlo najmä o to, aby úprava disponovala podobným espritom ako originál, aby zostali zachované všetky tie drobné, no dôležité nuansy, ktoré vyšli z hlavy autora. Aj keď v určitých momentoch som si dovolil posunúť inštrumentačnú logiku trochu iným smerom, úpravy vychádzali najmä z prispôsobenia sa kvartetu.“ (https://kultura.pravda.sk/hudba/clanok/484220-varga-prstokladom-vladislava-sarisskeho/)
Vyvrcholením koncertu bolo uvedenie Beriových Folk Songs, ktoré vďaka charizme Ivy Bittovej a jej skúsenostiam z rozličných štýlov a žánrov zazneli v originálnej a strhujúcej podobe.
Radosť z hudby
Fanúšikovia hudby Deža Ursinyho si prišli na svoje druhý festivalový deň. Nespravodlivo zabudnutá hudba nedokončeného muzikálu P + L (Peter a Lucia) od Deža Ursinyho ožila v priestoroch Novej Cvernovky vďaka Dorote Nvotovej, Jakubovi Ursinymu a skupine Talent Transport. Koncert bol spojený s prezentáciou albumu, ktorý pokrstila autorka libreta Alta Vášová. Tá na tomto projekte spolupracovala tiež s básnikom a prekladateľom Jánom Strasserom.
Výnimočný zážitok čakal aj návštevníkov Klarisiek, kde na treťom festivalovom koncerte zneli talianske renesančné a ľudové piesne o láske v podaní vynikajúcich hudobníkov zo súboru Oni Wytars. Netradičným koncertom bol aj koncert súboru Barokksolistene pod vedením huslistu Bjarteho Eikeho v design factory. Projekt Alehouse Sessions, ktorý v Bratislave predstavili, získal nedávno prestížne nemecké ocenenie Opus Klassik Preis. Počas večera znela v uvoľnenej atmosfére pestrá hudba 17. storočia: od námorníckych pesničiek a ľudových melódií, cez clivé balady až po hravé úpravy diel „vážnych majstrov“. Všestranní hudobníci s hereckým talentom predviedli veľkú dávku radosti z hudby. Viacerí návštevníci koncertu ho označili ako doteraz „najveselší“ na festivale.
Bratislavská noc komornej hudby si symbolicky uctila 100. výročie vzniku spoločného štátu Čechov a Slovákov komornou hudbou Jána Levoslava Bellu, Eugena Suchoňa, Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka. Na koncerte premiérovo vystúpilo české Eben Trio v zložení Roman Patočka (husle), Jiří Bárta (violončelo) a Tereza Fialová (klavír). Počas večera znela aj súčasná hudba, ktorú zastupovali premiéry skladieb Ľuboša Bernátha (Večný tmel bytia) a Martina Burlasa (The Black Swan), ktoré autori venovali pamiatke Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Viac o koncerte sa dočítate v recenzii od Lucie Maloveskej: https://dennikn.sk/blog/1238495/konvergencie-daniel-pastircak-uviedol-premiery-skladieb-venovanych-janovi-kuciakovi-a-martine-kusnirovej/
Konvergencie sú známe prekvapivými dramaturgickými spojeniami. Koncert nazvaný Zjasnená noc, ktorý voľne nadväzoval na úspešné februárové predvedenie Beethovenových neskorých kvartet súborom Brodsky Quartet, predstavil diela skladateľov, ktorí žili a tvorili vo Viedni (Brahms, Beethoven, Schönberg). „Festivalový debut“ na ňom absolvovali huslista Dalibor Karvay a speváčka Alena Kropáčková.
Záverečný koncert s názvom Souvenir bol pomenovaný podľa populárneho Čajkovského sexteta Suvenír z Florencie. Ďalším „suvenírom“, ktorý festival Konvergencie na koncerte ponúkol publiku, bola skladba Il tramonto (Západ slnka) pre mezzosoprán a sláčikové kvarteto v sugestívnom predvedení Evy Šuškovej. Stravinského Elégia pre sólovú violu bola pozvánkou na zimnú časť festivalu. Zabudnúť nemožno ani na otvorenie festivalu, ktoré patrilo symbolicky umeleckému riaditeľovi Jozefovi Luptákovi a jeho pedagógovi z Royal Academy of Music, významnému britskému violončelistovi Robertovi Cohenovi. O oboch koncertoch píše slovenská muzikologička Viera Polakovičová: https://vierapolakovicova.blog.sme.sk/c/492767/konvergencie-podnecuju-radost-z-hudby-19-rocnik-medzinarodneho-festivalu-komornej-hudby.html
Konvergencie pokračujú
„Tento ročník by som nazval emocionálnym. Od koncertu s Ivou Bittovou, cez premiéry pre Jána a Martinu, fantastických hudobníkov zo súboru Barokksolistene s projektom Alehouse Sessions, vystúpenie Oni Wytars, až po koncerty s názvami Zjasnená noc či Souvenir. Vo všetkom boli neuveriteľne silné emócie. Bol to pre mňa veľmi silný ročník. Spojenia s vynikajúcimi hudobníkmi a zároveň priateľmi ako Robert Cohen, Juan-Miguel Hernandez či skvelí Milan Paľa, Martin Ruman, Eva Šušková, Jordana Palovičová a ďalší. Všetky koncerty niesli v sebe silnú emóciu.“ hodnotí 19. ročník festivalu Konvergencie jeho zakladateľ Jozef Lupták. Konvergencie pripravujú už po štvrtý raz zimnú sériu koncertov, tentokrát venovanú Igorovi Stravinskému. V podaní skvelých hudobníkov si budete môcť vypočuť od 11. – 17. februára 2019 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu Svätenie jari, Príbeh vojaka, Concerto „Dumbarton Oaks“ a ďalšie diela tejto veľkej skladateľskej osobnosti.
Zdroj: TS