Medzi mnohé oblasti, ktoré preslávili Taliansko po celom svete, patria nepochybne jedlo a kinematografia. Názov výstavy je parafrázou Ferreriho filmu z roku 1973 a naznačuje jej tematické zameranie: Jedlo ako významný komunikačný prvok na talianskom filmovom plagáte druhej polovice 20. storočia.
Vznikla pod kurátorským dohľadom Andreu Tomasetiga a zberateľa filmových plagátov Enrica Minisiniho, ktorí výstavu otvoria dňa 15. októbra o 17.00 hod. aj za účasti veľvyslanca Talianskej republiky na Slovensku Gabriela Meucciho. Návštevníci si ju môžu pozrieť vo výstavných priestoroch Univerzitnej knižnice v Bratislave do konca októbra.
Výstava, ktorú koncepčne pripravil Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave pozostáva z originálnych materiálov pochádzajúcich zo zbierky Enrica Minisiniho v Cividale del Friuli a prejavili o ňu záujem aj ďalšie Talianske kultúrne inštitúty v Európe. Už v novembri poputuje do chorvátskeho Záhrebu.
„Taliansko je krajinou par excellence pokiaľ ide o chutné, rozmanité a zdravé potraviny. Už len samotná skutočnosť, že v Spojených štátoch amerických sa v 60. rokoch minulého storočia uplatnil termín „spaghetti western“ na pomenovanie talianskych filmov, ktoré počnúc Sergiom Leonem ponúkali typický americký filmový žáner z európskej perspektívy, hovorí veľa o tom, ako sa jedlo v kolektívnej predstavivosti považuje za jeden z bezprostredne najrozpoznateľnejších symbolov „talianskeho ducha“. A bola to práve kinematografia, ktorá počas celých svojich dejín zobrazovala pri nespočetných príležitostiach talianske pokrmy, aby tým zvýraznila charakter scén a hlavných predstaviteľov talianskych filmov“, povedal na úvod veľvyslanec Talianskej republiky na Slovensku Gabriele Meucci.
Výtvarné plagáty, letáky a fotopostery zahŕňajú obdobie od druhej svetovej vojny až po súčasnosť (1940 – 2000) a zobrazujú vývoj talianskej spoločnosti a jej tradície na rôznych úrovniach. Návštevník môže na výstave nájsť plagáty k autorským filmom, typickým talianskym komédiám a slávnym snímkam, na ktorých sú tváre hercov ako Sophia Lorenová, Marcello Mastroianni, Vittorio De Sica, Alberto Sordi, ale aj k filmom, ktoré sú menej známe, nie však menej významné.
,,Ako deti sme mali vo zvyku chodiť sa na tieto plagáty pozerať, aby sme mohli z farebných obrázkov a fotografií obľúbených hercov v predstihu privoňať k filmom, ktoré nám vypĺňali nedeľné popoludnia. Fotopostery boli naopak najmä dielom fotografov, pričom prinášali zábery vystrihnuté priamo z filmu, vďaka čomu pôsobili „realistickejším dojmom“ než výtvarné plagáty, pri ktorých mohli autori popustiť uzdu svojej fantázii výrazne nad rámec skutočného obsahu propagovaného filmu. Týmto spôsobom vznikla zbierka obsahujúca tisíce plagátov, ktoré možno roztriediť do rôznych tematických oblastí, pričom jedným z nich je gastronómia… Jedlo sa tak stáva zobrazením meniacej sa krajiny. Začína sa filmovým neorealizmom z obdobia povojnovej obnovy, keď pre mnohých mohlo byť zabezpečenie potravy hlavným cieľom dňa, pokračuje hospodárskym rozmachom 60-tych rokov, ktorý nás privádza až k spoločnosti rozšíreného blahobytu,“ priblížil Enrico Minisini okolnosti vzniku jeho vzácnej zbierky.
Pestrofarebné a rozmerné filmové plagáty boli dielom významných umelcov, ktorí sú v súčasnosti oceňovaní a vyhľadávaní aj mimo Talianska ako Anselmo Ballester, Luigi Martinati, Alfredo Capitani, Sandro Symeoni, Enrica De Seta, Giorgio Olivetti, Dante Manno, Renato Casaro, Angelo Cesselon, Averardo Ciriello.
Vďaka spolupráci so Slovenským filmovým ústavom sa Minisiniho taliansku zbierku podarilo doplniť o niekoľko zaujímavých exponátov – plagátov z dielne českých a slovenských výtvarníkov, ktoré korešpondujú s tematickým zameraním výstavy. Boli vytvorené v 60-tych a 70-tych rokoch minulého storočia k talianskym filmom distribuovaným v tomto čase na území Československa.
Plagáty, ktoré môžu návštevníci vidieť v Bratislave, boli aj súčasťou výstavy „Cibo di Carta“ (Papierové jedlo) kurátora Andreu Tomasetiga, ktorá sa konala v rámci podujatia Expo 2015 v milánskej galérii „Galleria del Gruppo Credito Valtellinese“.
Podujatie organizuje Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave v spolupráci s Univerzitnou knižnicou v Bratislave a archívom E. Minisiniho v Cividale del Friuli. Partnerom výstavy je Talianske veľvyslanectvo na Slovensku a Slovenský filmový ústav.
Vstup do Výstavnej sály UKB je z Michalskej ul č. 1.
Vstup je voľný, otvorené je denne od 10.00 do 18.00 hod.
Výstava je predzvesťou 3. ročníka TÝŽDŇA TALIANSKEJ KUCHYNE a zároveň súčasťou 18. ročníka TÝŽDŇA TALIANSKEHO JAZYKA A KULTÚRY VO SVETE. Ten sa koná v Bratislave od 15. do 21. októbra a ponúka niekoľko výnimočných podujatí:
V utorok 16. 10. o 16:30 hod. sa v Talianskom kultúrnom inštitúte na Kapucínskej ul. 7 uskutoční prednáška v talianskom jazyku kurátora výstavy A. Tomasetiga na tému „Papierové jedlo 1945 – 2000“.
V stredu 17. 10. o 10.00 hod. sa v Kine Lumière stretnú Sofia Viscardi (youtuberka a spisovateľkou, ktorá je aktuálne podľa časopisu Forbes v Taliansku na prvom mieste v zozname najvplyvnejších mediálnych osobností “100 under 30”) a Anna Pernice (publicistka a blogerka, autorka knihy Manuál pre budúcich blogerov), ktoré budú v taliančine diskutovať so študentami talianskeho bilingválneho gymnázia na tému „Taliansky jazyk a web, taliančina na sociálnych sieťach“.
S prispením Talianskeho kultúrneho inštitútu v Bratislave vystúpi v sobotu 20. 10. v rámci Bratislavských jazzových dní svetovo uznávaný skladateľ a klavirista, jeden z najvýznamnejších talianskych jazzových umelcov Stefano Bollani so svojím projektom Napoli trip.
Týždeň talianskeho jazyka v Bratislave uzavrie v nedeľu 21. 10. o 17:30 v Kine Lumière projekcia rekonštruovanej digitálnej kópie filmu Zvláštny deň režiséra Ettora Scolu z roku 1977 so Sophiou Lorenovou a Marcellom Mastroiannim v hlavných úlohách, ktorý je zároveň súčasťou programu Festivalu Inakosti.
Zdroj: Adriana Šulíková, Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave