20. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa uskutočnil v dňoch 29. 11. – 3. 12. 2018 v priestoroch bratislavských kín Mladosť a Lumière, v trenčianskom ArtKine Metro, v kine Mier v Modre a v malackom kine Záhoran. Tak ako po iné roky, opäť priniesol široké spektrum filmov, ktoré patria medzi to najlepšie a najpozoruhodnejšie, čo sa nakrútilo počas aktuálneho roka vo svetovej kinematografii. Najlepším hraným filmom sa stal debut Slepá škvrna nórskej režisérky Tuvy Novotny. Divákov najviac oslovil film o zakázanej láske v Keni Rafiki.
Záverečným ceremoniálom Medzinárodného filmového festivalu Bratislava 2018 prítomných hostí previedla „festivalová“ moderátorka Bibiana Ondrejková, ktorá je jeho súčasťou už od začiatku. Ako spomenula hneď v úvode: „MFF Bratislava rozvíja identitu festivalu mladého filmu od svojho vzniku. Už 20 rokov prináša a objavuje hviezdy svetovej kinematografie, reflektuje celospoločenské, politické a svetové dianie.“ A presne v tomto duchu sa niesol i celý jeho jubilejný 20. ročník.
Už niekoľko rokov je program Bratislavského filmového festivalu vystavaný na kurátorskom princípe a časť programových sekcií prichádza vždy s novými témami. Tento rok mala špeciálne postavenie tematika postavenia ženy v spoločnosti a v kinematografii – tzv. female gaze, alebo ženský pohľad, ktorú reflektovala sekcia Lexikón. „Posledný rok bol nielen v kinematografii rokom #MeToo a aj preto sme sa rozhodli na MFF Bratislava reflektovať postavenie žien – v spoločnosti i v kinematografii. Zvolili sme si tému ženský pohľad ako protipól k mužskému pohľadu ako ho identifikovala filmová teoretička Laura Mulvey. V sekcii dávame priestor ženským autorkám, snažíme sa upozorniť na ženskú skúsenosť, ktorá je vo filme i v spoločnosti neraz opomínaná, reflektujeme to, ako boli a sú ženy vo filmoch zobrazované, a pripomíname, že žánre nie sú mužské a ženské,“ hovoria o sekcii jej zostavovatelia dramaturg festivalu, filmový kritik Tomáš Hudák a dokumentaristka a režisérka festivalovej znelky Ivana Hucíková a dodávajú: „Nie je to však iba o jednej sekcii. Päť z ôsmich filmov v Súťaži hraných filmov nakrútili ženy režisérky a aj v ďalších sekciách premietame filmy, ktoré nabúravajú hegemóniu mužského pohľadu.“
Sekcii Lexikón: Ženský pohľad bol venovaný priestor aj vo festivalovej kampani. Znelka 20.ročníka MFF Bratislava ukázala v polminútovom videu zostrih z filmov predovšetkým žien režisérok. Jeho protagonistkami sú ženy odlišnej farby pleti, výzoru, veku, charakteru v rôznych životných situáciách. V pozadí znie hlas Katarzie, ktorá sa počas skladby pýta: „Myslíš, že nemôžeme nič zmeniť, pretože sme iba ženy?“ Úryvok textu pochádza zo skladby Bábiky sa vraždia – z nového albumu Antigona, na ktorom Katarzia (Katarína Kubošiová) spolupracovala s Pjonim (Jonatánom Pastirčákom). Autorom plagátu je grafický dizajnér Marián Preis.
A práve „ženský pohľad“ nakoniec zvíťazil aj v súťažnej sekcii – najlepším filmom 20. ročníka MFF Bratislava sa totiž stal debut nórskej režisérky Tuvy Novotny, ktorá je zároveň aj autorkou scenára snímky Slepá škvrna (Blindesone / Blind Spot, 2018). Porota Súťaže hraných filmov ho hodnotí ako „výnimočný, no zároveň aj znepokojujúci príbeh, ktorý je po hereckej stránke úplne presný. Začína naivne, je natočený na jeden záber a divák so zatajeným dychom čaká, čo sa stane ďalej. Končí sa znepokojujúcou atmosférou a neistotou. Pre nedostatok emócií tu nie je priestor, avšak tvorcovia filmu nám odopierajú právo na vysvetlenie. Tínedžeri a ich tajný život, ktorý je neskutočne vzdialený od toho nášho, naozaj si máme všimnúť iba to? Toto súčasné vyjadrenie filmovej estetiky vzbudzuje v divákoch základné pocity, pri čom kamera a protagonista sú akoby jedno a tento pocit pretrváva.“ Dojemná dráma, natočená na jediný 98-minútový záber, sa venuje duševným problémom nórskej mládeže. Príbeh sleduje matku, ktorá sa snaží pochopiť svoju dcéru, jej psychické problémy a následný vplyv na celú rodinu. Režisérka filmu, dcéra českého režiséra Davida Jana Novotného, sa poďakovala prostredníctvom video hovoru: „Je mi veľkou cťou, že ocenenie v rámci vášho festivalu získal práve film Slepá škvrna. Som, samozrejme, polichotená, no zároveň je pre mňa veľmi dôležité a prínosné, že prostredníctvom tohto rozhodnutia sa podarí šíriť posolstvo týkajúce sa veľmi vážnej problematiky – prevencie samovrážd a riešenia psychických ochorení. Som veľmi šťastná, že som dostala túto cenu. Teším sa a verím, že snáď spolu uvidíme aj môj ďalší film.“
Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018). Druhé miesto v diváckej obľúbenosti obsadila snímka o galantných lupičoch bánk Gentleman s revolverom (2018), údajne posledný film s Robertom Redfordom, ktorú natočil David Lowery, vychádzajúca hviezda americkej nezávislej kinematografie. Na treťom mieste sa umiestnil nový film uznávaného filmára Juliana Schnabela zobrazujúci posledné roky Vincenta van Gogha Pri bráne večnosti (2018).
Zdroj: MFF