BJ Nilsen je švédsky zvukový umelec a skladateľ, ktorého tvorba sa primárne zameriava na prírodu a jej vplyv na ľudí. V jeho posledných prácach skúmal urbánnu akustiku, či industriálnu geografiu arktických regionóv Nórska a Ruska. Vydáva v prestížnych vydavateľstvách ako je britský Touch alebo viedenské Editions Mego.
By NilsenBJ – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50705000
Do Bratislavy prichádza BJ Nilsen predstaviť svoj posledný projekt ORE, ktorý zaznie naživo 7. októbra v A4 – priestore súčasnej kultúry. Atmosférická kompozícia na tému zvukov baníctva využíva nahrávky z rudných a uhoľných baní v Nórsku, Rusku, Česku, Fínsku a Holandsku, ktoré umelec nahrával počas štyroch rokov. Inšpiráciu konceptom “temnej ekológie” dotiahol Nilsen do pôsobivého predstavenia, skúmajúceho dopady baníctva na spoločnosť a prírodu.
Nilsen nahrával napríklad v továrni na spracovanie železnej rudy v nórskom Kirkenes – a to tak počas toho ako fungovala, aj potom ako bolo uzatvorená: „V Kirkenes bol zvuk bane vždy prítomný – potom čo sa zatvorila po nej zostalo vákuum. Začal som premýšľať nad dopadom a zmyslom baníctva v sonických kategóriách. Aký je vzťah zvuku baníctva a komunity, ktorá je okolo neho vybudovaná? Rozmýšľal som nad hranicami – kde sa začína pôsobenie baníctva a kde končí. Ako rezonuje? Aký vplyv má na komunitu?“
Nilsen sa zaoberal aj ďalšími zvukmi spojenými s baníctvom – napríklad vlakmi, ktoré prinášajú nikel a uhlie zo Sibíru do Murmanského prístavu, odkiaľ putujú do Európy. „Nemôžete hovoriť o baníctve na severe bez toho, aby ste sa zaoberali tým, čo to znamená pre krajinu, pre ľudí a pre zvieratá, ktoré tam žijú, pre komunity a pre vzťahy medzi nimi. Nemôžete sa nepýtať, ako spoločnosť závisí na baníctve, a ako ju baníctvo ovplyvňuje,“ vraví Nilsen.
V rámci svojho pôsobivého diela sa švédsky umelec nezameriava len na prítomnosť. V ORE sa prekrývajú rozličné vrstvy času – od hlbokého času geológie po extrémne rýchly čas súčasnej ekonomiky a budúcnosti. Nilsena fascinujúskryté vrstvy a história krajiny – preto sa ORE zaoberá aj regeneráciou baníckych oblastí. Nilsen si myslí, že je dôležité skúmať zmeny, ktorými prechádza okolitá krajina a baňa samotná – od aktívnej po uzavretú, od kontaminovanej krajiny po návrat vegetácie.
Budúcnosť je v ORE reprezentovaná prostredníctvom rádiových vĺn z vesmíru a nahrávok zo sondy, ktorá pristála na kométe. Uplatnenie v skladbe našli tiež zvuky používané pre seizmickú interferometriu: dekódovanie okolitého seizmického zvuku, mikro-zemetrasení a povrchových zvukov. „Na týchto nahrávkach mám špeciálne rád to, že už sú spracované kameňom a pôdou a transponované pre vnímanie ľudského ucha“ vysvetľuje Nilsen.
Dielo ORE vzniklo na objednávku festivalu Sonic Acts a parížskej organizácie Ina GRM, v A4 ho zažijeme 7.10 v rámci projektu medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, kofinancovaného EU programom Kreatívna Európa a Fondom na podporu umenia.
Predpredaj: https://goout.net/sk/listky/bj-nilsen+alapastel/mwnh
Podujatie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/3214926551968323/
Rozhovor s BJ Nilsenom: https://www.youtube.com/watch?v=aFjPdazPLE0&
Zdroj: TS