V dnešní době je snazší vyšplhat na nejvyšší horu světa, než na naší planetě nalézt dosud neobjevené místo. Skupinová výstava Kde jsou lvi / Ubi sunt leones? v Galerii MeetFactory ukazuje, že i na známá či obyčejná místa lze pohlížet novým, neprobádaným způsobem. Vzhledem k aktuálním nařízením vlády jsou výstavy sice zavřeny až do 25. 11., na pondělí 19. 11. je ale naplánovaná online komentovaná prohlídka s kurátorkou Evou Riebovou.
Dříve byla neznámá místa v mapách označována slovy Hic sunt leones („Zde jsou lvi“). Dnes je díky aplikacím jako je Google Earth každému z nás zpřístupněno k detailnímu náhledu až 98% zemského povrchu. Částečně jsou zde již k dispozici také data z povrchu Měsíce a Marsu, stejně jako nástroj ke sledování noční oblohy. A na místa, která dříve byla pro většinu lidí nepřístupná, jako je třeba Mount Everest, se tvoří fronty.
Kde jsou lvi?/ Ubi sunt leones? propojuje výrazné české a zahraniční umělecké osobnosti. Přestože pracují s různými médii a vycházejí z odlišných kulturních prostředí, společná je jim touha po dobrodružství a poznávání nových území. Prvním dílem, které návštěvník výstavy spatří, je záznam performance Filipa Dvořáka. Umělec se odkazuje k romantismu (konkrétně k ikonickému obrazu Poutník nad mořem mlhy od Caspara Davida Friedricha), který se přírodě staví čelem, uctívá jí, ale zároveň se jí konkrétně zmocňuje. Prostředí hor se také odráží v díle slovenského umělce Štefana Papča, který vytvořil sousoší Občané, pomník československým horolezcům. Sochy – v GM je vystavena socha Zuzana – byly nejprve vyneseny a nainstalovány na dobu tří let do horských stěn evropských pohoří. Pro srbskou umělkyni Natašu Kokić představuje krajina metaforu současného života. Stejně jako je na jejích velkoformátových obrazech krajina vykreslena do drobných detailů, aby se za chvíli rozvolnila do abstraktních linií, podobně si i lidé vytvářejí svůj podivný zkreslený vnitřní svět. Na rozdíl od Dvořáka a Kokić zachycuje Felix KiesslingZemi zkrocenou, propichuje ji skrz na skrz železnou tyčí, přistupuje k ní jako k sochařskému materiálu, kterým manipuluje. Podobný přístup mají i Rafani, kteří posunutím patníku zkrátili Českou republiku o deset metrů.
Oceán a ledová krajina jako sdílený prostor jsou důležité pro tvorbu ruského umělce Alexandera Ponomareva, který s pomocí námořníků a speciálního námořního zařízení dočasně vymazal z povrchu zemského ostrov v Barentsově moři. David Böhm a Jiří Franta nechali na čtyři kameny vytesat nápis See You in the Future a na Antarktidě je postupně hodili na volně plující ledové kry.
Chilská umělkyně Macarena Ruiz-Tagle se v sérii Atmospheric Pollution inspirovala jednak časosběrným záznamem pohybu smogového oblaku úzkými ulicemi Hongkongu tak japonským malířstvím 16. století. Podle Vladimíra Turnerasi lidstvo ve snaze utéct nudě a přirozenému pohybu prodloužilo své ruce technickými vymoženostmi. Jeho video Modern Times zapadá pod kolonku mikroadventurismu, kdy daleké cesty jsou vyměněny za prozkoumávání nejbližšího okolí.
Ať už je to touha po dokonalosti, sebepoznání nebo dosažení vnitřního klidu, společnou motivací lidí vyhledávající extrémní zážitky je snaha dosáhnout „jiného poznání.“ Tedy objevit prostřednictvím intenzivních fyzických zážitků nový způsob přemýšlení, překonat pohled na naučená schémata vtisknutá kulturou, v níž jsme vyrůstali. V tomto smyslu je výstava Kde jsou lvi?/ Ubi sunt leones? pokračováním výstavního a výzkumného cyklu „Jiné poznání,“ který v letošním roce zahájila GMF jako svou zastřešující tematickou linii.
Kde jsou lvi? / Ubi sunt leones?
23. 9.–8. 11. 2020
vernisáž: 22. 9. v 18:00 v rámci akce Veřejný dům
Galerie MeetFactory
vystavující: Filip Dvořák (CZ), Jiří Franta & David Böhm (CZ), Felix Kiessling (DE), Nataša Kokić (RS), Štefan Papčo (SK), Alexander Ponomarev (UA), Macarena Ruiz-Tagle (CL), Vladimír Turner (CZ)
kurátorka: Eva Riebová
architektonické řešení: Heinich & Stibitz
produkce: Jan Vítek
Komentované prohlídky probíhají s kurátorkou Evou Riebovou v českém (případně anglickém) jazyce. Vstup je zdarma.
Zdroj: MeetFactory