Riaditeľkou BIBIANY, medzinárodného domu umenia pre deti, sa po výberovom konaní stala Petra Flach, ktorá v BIBIANE od marca pôsobila ako poverená riaditeľka. Výberové konanie prebehlo v piatok 19. júla bez verejného vypočutia a za zatvorenými dverami. O zvolení Petry Flach rozhodla výberová komisia v neznámom zložení. Ministerstvo kultúry informuje len o tom, že členstvo komisie určí priamo ministerka kultúry. Počet ani mená členstva komisie neboli zverejnené.
Podľa strohých zverejnených informácií sa do výberového konania prihlásili dve kandidátky, pričom obe splnili kritériá výberu, no na vypočutie sa dostavila len Petra Flach. Meno jej protikandidátky nepoznáme.
Rovnako nie je jasné, akým spôsobom Petra Flach naplnila kritériá výberového konania, medzi ktoré patrí znalosť legislatívy verejnej správy, problematiky príspevkových a rozpočtových organizácií, či prehľad v oblasti kultúrneho života, v súčasných trendoch a diskurze verejných kultúrnych inštitúcií a kultúrnej politiky. Aj bez týchto informácií je však už teraz jasné, že ako poverená riaditeľka BIBIANY Petra Flach svojimi hrubými manažérskymi zásahmi narušila chod inštitúcie, z ktorej odišiel kľúčový tím festivalu Bienále animácie Bratislava či rezignovala rada časopisu Bibiana Revue.
Zároveň kritériá, ktoré by pre obsadenie takto dôležitej pozície mali byť nevyhnutné, boli pre účely výberového konania zmenené na “vítané”: “Riadiaca prax v relevantnom odbore je výhodou, nie však podmienkou”, “Prax z prostredia literatúry a vizuálneho umenia, alebo prax z riadenia, príp. koordinácie projektov v oblasti umenia, kultúry alebo kreatívneho priemyslu je vítaná”, píše sa v oznámení o vyhlásení výberového konania.
Súčasťou výberového konania bol však z neznámych dôvodov písomný test z cudzieho jazyka.
Predstava výkonu moci SNS je síce predvídateľná, stále je však rovnako neakceptovateľná: Neznámy počet neznámych osôb v komisii vyberie riaditeľa alebo riaditeľku inštitúcie za zatvorenými dverami spomedzi neznámych uchádzačov a uchádzačiek, pričom kritériá výberu sú účelovo nastavené tak, aby ich splnil*a dopredu vybraný*á kandidát alebo kandidátka.
Poslanec Michelko pritom pri presadzovaní novely Zákona o múzeách a galériách (ktorá vstúpi do platnosti 1. augusta 2024) argumentoval tým, že cieľom novely je odbremeniť malé inštitúcie v regiónoch, ktoré nemajú ako technicky zabezpečiť stream z vypočutia (pričom by stačilo otvoriť dvere a sprístupniť vypočutie na mieste), kým veľké inštitúcie verejné vypočutia dodržia. Výberové konanie v BIBIANE je ukážkovým príkladom toho, ako to bude fungovať v praxi. Na takéto postupy doplatia inštitúcie samotné, ako i kvalita ich obsahovej náplne a programu.
Nesmieme na tieto kritériá rezignovať. Musíme dozerať na fungovanie inštitúcií pod priamym politickým vplyvom SNS a poukazovať na zlyhania, ktoré sa budú nominanti a nominantky strany nepochybne snažiť utajiť rovnakým spôsobom.
Využívanie kultúrnych inštitúcií ako trafiky je neakceptovateľné. Kultúrne inštitúcie patria všetkým občanom a občiankam. Tým môžu slúžiť najlepšie vtedy, keď sú vedené odborne, transparentne a s dobrými úmyslami. Doterajšie dianie okolo medzinárodného domu umenia pre deti BIBIANA však ukazuje, že ministerka kultúry Šimkovičová neváha potopiť renomé a kvalitu verejných inštitúcií a uprednostniť záujmy svojich ľudí pred verejným záujmom.
Platforma Otvorená Kultúra! vyzýva Ministerstvo kultúry, aby výberové konanie zopakovalo transparentným a odborným spôsobom.
V Bratislave, dňa 23. júla 2024
Tím platformy Otvorená Kultúra!