Celovečerný hraný debut režiséra a scenáristu Adama Martineca, ktorý do hlavnej role obsadil svojho otca Karla Martineca, neherca. Nie je jediným nehercom filmu, čo snímke dodáva netradičný rozmer. Mord je absolventským filmom Adama Martineca na pražskej FAMU. Reflektuje v ňom svoje zážitky z detstva a dospievania na severnej Morave. Do kín prichádza 8. augusta.
Rodinné stretnutie ako prasa! Tak by sa dala opísať každoročná zabíjačka, ktorá sa koná v jednej rodine a jednej chalupe v odľahlej dedine v rovnako odľahlom Osoblažsku.
Zabíjačka sa koná každoročne v domove dôchodcov. Je to jediný deň v roku, keď sa celá rodina stretne, aby si zanadávala, pojedla, popila a jednoducho žila. Tento rok je však všetko inak. Starý otec sa od rána prechádza a nevie, ako povedať svojmu zaťovi Karlovi, že toto je posledná zabíjačka. Karlovej dcére Romane chýba matka a manželstvo jej sestry Lucie sa rozpadá. Jej syn Dušan sa nevie orientovať v kolíziách mužského a ženského sveta, strýko Šupina od rána nebezpečne nasáva, mäsiar Tonda tají, že má mokré patróny a problémový sused spriada plány, ako sa pomstiť za svoj spackaný život. V priebehu takéhoto dňa sa preveruje odolnosť vzájomných väzieb, odhaľuje sa sila a krehkosť vzťahov formovaných tradíciou, láskou a nespravodlivosťou.
Mord je celovečerným debutom režiséra Adama Martinca, rodáka z Krnova v Moravskosliezskom kraji.
Hoci je Adam Martinec začínajúci, je to veľmi sľubný režisér, ktorého, zdá sa, čaká veľká tvorivá budúcnosť. Absolvent Katedry hranej réžie na FAMU sa narodil a vyrastal v česko-poľskom pohraničí. Prvýkrát zaujal krátkym filmom Cukor a soľ, ktorý mal premiéru na Medzinárodnom festivale v San Sebastiáne. Jeho posledný krátky film Anatómia českého popoludnia získal cenu za Najlepší krátky film na Cenách českej filmovej kritiky a Českého leva za najlepší krátký film. A jeho aktuálny do kín prichádzajúci celovečerný debut Mord mal premiéru v Hlavnej súťaži na Medzinárodnom filmovom festivale Karlovy Vary.
“Často sa na Osoblažsko vraciam. Je to fascinujúci ostrov uprostred ničoho, je tam ďaleko z Česka i z Poľska. Ľudia odtiaľ buď odchádzajú, alebo tam žijú celý život. Je to zabudnuté, ale krásne miesto, kde žijú krásni ľudia,” povedal režisér, ktorý do hlavnej role obsadil vlastného otca, nie jediného neherca v snímke. “Neherci svojím prejavom dodávajú filmu autentickosť a ich interakcia s hereckými profesionálmi môže dať za vznik magickým momentom, ktoré nemožno ani napísať, ani naskúšať,” myslí si režisér, “Tí, čo s nami do filmu išli, boli úžasní svojím nasadením. Robili všetko pre čo najlepší výsledok, a to bolo pre našu spoluprácu absolútne zásadné. Verili mi a ja som sa na nich mohol vždy spoľahnúť.”
Nakrúcanie si užili neherci rovnako ako herci, ktorých zasiahla najmä téma filmu. “Je to film o človečenstve. Tú ľudskosť, ktorá je v ňom prítomná, ľudí ani stroje nenaučíte,” myslí si Aleš Bílík, “Ľudskosť a človečenstvo je to, čo tam všetci priniesli svojimi autentickými príbehmi cez Adama alebo, naopak, Adam cez nich. A potom je tam výrazná téma odcudzenia. Odcudzenia, kedy rodiny sa už dnes toľko neschádzajú k rituálom, akým je napríklad zabíjačka. Ale primárne je to o odcudzení vo vzťahoch. Manželov alebo partnerov. Detí a rodičov. Odcudzenie medzi kamarátmi alebo medzi susedmi.”
Podobne ho vníma aj herečka Karin Vápeničková Bílíková: “Mord je o vzťahoch. Mám pocit, že je to úplne presne napísané a že v tom každý spozná seba, svojho otca, kamaráta či súrodenca.”
Netradičnú snímku Mord prináša do slovenských kín distribučná spoločnosť CinemArt SK 8. augusta.
TS