Jeho tesný, nízkofrekvenčný zvuk nadstavený masívnymi basovými líniami a škrípajúcimi syntetizátormi je ako stvorený pre tých, čo radi derú parket na párty, ale je počúvateľný aj doma vo svojej spálni. Jeho posledný singel, skvelá spolupráca s Dubphizix a Strategy „Marka“, si našiel cestu do každého dobrého dj-ského boxu. Tento track vzal svet útokom a raveri naň šalejú po celom svete. Rozprávali sme sa s ním o tom, ako vznikal tento track, ale aj o iných zaujímavých veciach.
Takže Skeptical. Čo robíš okrem toho, že produkuješ?
No, stále som v jednom kole, pracujem ako maliar a dekoratér. Keď práve nemaľujem steny, tak rád trávim čas s mojou priateľkou, kamarátmi a rodinou. Mám rád bežné veci ako je varenie, filmy. Občas som si zvykol zahrať futbal, zišlo by sa mi nejaké členstvo v posilňovni, lebo akosi nemladnem a moja kondička sa sama od seba nezlepšuje.
Môžeš nám opísať tvoju cestu k hudbe? Kedy a ako si sa vlastne do nej takto zaangažoval?
Odmalička som miloval hudbu, takže asi to prišlo s vášňou k nej. Keď si spätne spomínam, mal som opatrovateľku, ktorá mala nejaké raveové pásky. Mohol som mať takých 9 – 10 rokov, akurát prednedávnom sme sa o tom bavili. Zaujali ma rýchle beaty, ktoré ma doviedli k Prodigy a CDčkam ako Jungle mania. Keď som túto hudbu pochopil trochu viac, môj bratranec mi ukázal jeho gramce – Technics 1210 a odvtedy som bol vlastne v tom. Stále som mu vyvolával, či sa môžem zastaviť niečo si zamixovať, čo som si istý, že ho pekne otravovalo (Sorry, Matt!). Potom som sa dostal do veku, kedy som po víkendoch brigádoval, šetril som si na vlastný systém. To boli prvé gramce ešte s remeňovým pohonom. Produkovanie prišlo až neskôr, znova len kvôli tomu, že som mal rád, čo som robil a chcel som sa posunúť dopredu. Som v tom relatívne nováčik, stále sa učím nové veci. Aby som bol úprimný, to na tom milujem najviac. Robiť hudbu je zábava, a nemalo by sa z toho stať niečo iné.
Prečo vlastne „Skeptical“? Je za tým niečo, alebo to bola náhoda?
Žiadny iný dôvod nie je, iba to, že sa mi to meno zapáčilo. Myslím, že meno je podstatné, lebo ľudia vás berú serióznejšie. Keď vidím niečo ako napríklad ‘Slimey Joe’, asi si dvakrát rozmyslím, či si vôbec od neho niečo pustím.
Ty žiješ v Hertfordshire, ako tam vyzerá d&b scéna? Máš tam nejaký obľúbený klub alebo akciu?
Najskôr som býval v Letchworthe, potom sme sa s priateľkou presťahovali do Hitchinu, to bolo tak 6 rokov dozadu. Čo si pamätám, tak tam bývali dobré akcie v kluboch Trax a Penthouse, tam to bolo fakt husté. No odkedy kluby zavreli a tiež aj miestny obchod s nahrávkami, tak sa tam nekoná nič. Z času na čas je nejaká párty, ale nedá sa to porovnať s mestskými párty v Londýne alebo v Manchestri. Lokálny festival Rhythms of the world mával aj d&b stage, ale kvôli bordelu, čo tam robili rowdies, sa prestalo aj s tým. Existuje niekoľko umelcov, ktorý takouto cestou v minulosti prešli, čo ma v rýchlosti napadá sú mená ako Nookie, Moving Shadows, Gappa G, Omni Trio.
Už som sa mnohých umelcov pýtal na nejakú hudobnú inšpiráciu, či sa im robia originálne tracky lepšie, keď nejaký čas nepočúvajú d&b. O tebe som v jednom rozhovore čítal, že ťa inšpiruje hlavne hudba v kluboch. Znamená to, že teba motivuje k produkovaniu hlavne d&b alebo sa vidíš aj v iných štýloch?
Techno, Hip Hop, Reggae tvoria môj hlavný žánrový záber, ale aby som bol úprimný, som otvorený aj iným veciam, počúvam v podstate všetko, dokonca aj pop.
Keď sa ti zdá, že nemáš dostatok inšpirácie, čo s tým robíš, aby si opäť naštartoval tú vibráciu? V čom ti pomáha to, že máš štúdio doma?
Možnosť oddýchnuť si od hudby je prínosom pre každého producenta, každý musí občas vypnúť. Upratané a usporiadané štúdio tiež pomáha v tom, aby ste sa necítili zahltení vecami, aj keď v mojom štúdiu je momentálne dosť bordel.
Na opísanie tvojho d&b štýlu už bolo použitých množstvo šialených slov- Ako by si tvoj sound opísal ty?
Skepbassticalafunkface.
Čo sa týka tvojho mixovania, je tvoja selekcia podobná povedzme tvojmu producentskému zvuku alebo je viac eklektická? Čo je typické pre Skepticalov set?
Snažím sa priniesť zo všetkého niečo, od vecí s polovičnou rýchlosťou až po čistý riddim. Ak track nemá slučky, alebo ich má 20 a páči sa mi, tak ho zahrám. Keď idem niekam do klubu a počúvam set, tak očakávam nejaké nové aj staré veci, a to presne v mojich setoch robím.
Ty ako človek, ktorý predtým ako začal produkovať, mixoval, aký máš názor na to, že promotéri uprednostňujú bookovanie producentov, ktorí robia DJing. Je iba zopár úspešných Djov, ktorí čisto iba mixujú.
Časy sa menia, bohužiaľ, teraz ak chce byť úspešný DJ, treba vydávať svoju hudbu. Tak to proste je.
Množstvo tvojich prvých počinov vyšlo cez Ingredients Records. V tomto zohral úlohu aj Clive (pozn. Clive Broe aka Psylence), ktorý dal niekoľkým umelcom základ a uviedol ich na scénu. Ako si sa s ním spojil?
Páčila sa mi produkcia, ktorú som zachytil, tak som mu poslal nejaké tracky cez AOL. Odpovedal mi, že sa mu skutočne páčili a vybral si Transfer a Block 305. Tak sme sa spriatelili a spolupracovali aj na ďalších veciach. Páči sa mi štýl, akým pracuje Ingredients ako label. Nie je to len o hudbe, ale aj o kvalite výsledného produktu. Clive má do budúcnosti v zálohe naozaj veľké veci, stále sa rozhliada po nových výzvach a ja ho rešpektujem ako majiteľa labelu, aj ako priateľa.
Veľa d&b umelcov v poslednej dobe experimentuje s tempami, skúšal si už, alebo máš v pláne prepnúť do iných temp a žánrov?
Určite áno. Keď nerobím d&b, venujem sa technu. Skúšal som aj niečo do dubstepu. Nie je to iný žáner, ale mám rád robenie d&b tak na polovicu, je dobré nechať si priestor pre viac groove, textúr a atmosfér.
Keď vyšiel track „Marka“, okamžite rozpálil d&b scénu a bolo o ňom ihneďodvšadiaľ počuť. Aký je to pocit vedieť, koľko rozruchu sa robí okolo tvojho tracku? Bolo to niečo, s čím ste počítali, keď ste ho s Dub Phizixom a Strategym robili?
V skutočnosti sme si vôbec neuvedomili, že by mohol vyvolať také reakcie, znie to až neuveriteľne. Keď váš track podporí niekto ako Sir David Rodigan (pozn. legendárny britský DJ zo staníc Radio London, Capital 95.8, Kiss 100, člen Rozhlasovej Siene slávy), tak si uvedomíte, aké silné to je. Veľa sa špekulovalo o tom, či je to d&b alebo dubstep. Prirodzene to je d&b, ale myslím, že to má niečo zo všetkého. Podľa mňa to úplne zabil Strats, vokály tam perfektne sadli a track vyznieva unikátne.
Video k tracku „Marka“ má podivnú červenú, indiánsku atmosféru a je to vcelku psycho klip, výnimočný spomedzi toho množstva d&b klipov. Kto stojí za produkciou a za celým konceptom?
Celé to vymyslel Strategy, od začiatku vedel, čo chce urobiť. Ja som mal takú predstavu, že ľudia vykrádajú banky s banánmi namiesto zbraní, a od jednej scény k druhej by boli tie banány väčšie a väčšie až kým by vo finále nevybuchli. Avšak, Strats mal oveľa lepší nápad.
Na tracku Marka si spolupracoval so Strategym, ktorý robil vokály, a bol z toho jeden z najväčších trackov roku 2011, iný track, Structure je podporený MC Fokusom. Čo sa ti páči na práci s MC a ako to ovplyvňuje proces tvojej produkcie?
Páči sa mi to, že pozornosť nie je zameraná iba na track ako taký, ale aj na vokál. Keď je vokál silný, netreba ho hudbou utlmiť. Keď ja a Phil (Fokus) robíme na nejakej veci, nie je tam iba kvôli vokálom, zaujíma ho celý proces. V blízkej budúcnosti nám vyjde na Dispatchi ďalšia spolupráca. Jeden track je o vokáloch, druhý sme vyprodukovali spolu. Ja a George (Dub Phizix) chystáme tiež nejaké projekty. Nedávno som spolupracoval s vokalistkami Colette Warren a Riyou, čo bola príjemná zmena. Majú úžasné hlasy a zaujímavé nápady,s ktorými vedia prísť a to vám otvorí obzory.
Môžeš nám povedať, aké tracky sú momentálne v tvojej TOP 10? (pozn. január 2012)
1. Erkiu & Maurus – CSA
2. Loxy & Resound – League Of Shadows
3. Break – They’re Wrong
4. Clarity – Fractured
5. Dj Rum – The Darkest Hour Is Just Before Dawn
6. Dub Phizix – Yukon
7. dBridge – Fire Fall You
8. DBR UK – Kartel
9. Bredren – Habitat
10. Alix Perez, Rockwell & Spectrasoul – Montpellier
Čo momentálne pripravuješ a kde ťa môžeme vidieť hrať najbližšie?
Nuž, vyzerá to na releasy na labeloch Dispatch, Samurai a Commercial Suicide, ale chystám aj pár remixov. Začal som pracovať aj na svojom albume, ktorý vyjde na Exit Rec. Zatiaľ presný dátum ešte nie je stanovený. Ostatné plány by som si zatiaľ nechal pre seba. V najbližších mesiacoch ma môžete vidieť hrať na miestach ako Londýn, Bristol, Leeds, Hull, Cardiff, vo Francúzsku, Slovensku, Poľsku, Belgicku, Holandsku, Plymouthe, Bournemouthe, v Írsku atď.
Vďaka za tvoj čas, ešte niečo, čo by si chcel na záver doplniť?
Iba toľko, že ďakujem všetkým za podporu.
Preklad článku z webu Broken-Culture. Skeptical vystúpi už v piatok 1.6.2012 na akcii Radio_FM Nudance v bratislavskom klube MMC. Viac info na www.nudance.sk
Zdroj: Nudance
Publikoval: Redakcia GREGI.NET