NU DANCE FEST 2017 prichádza neobvykle v apríli, o pol roka skôr, než doterajších 11 ročníkov.
12. ročník prinesie od 22. do 29. apríla 12 predstavení, zúčastní sa ho viac ako 30 umelcov z 9 krajín Európy a USA. Okrem hlavného programu sa uskutočnia dva workshopy a projekcia filmu Mr. Gaga o svetoznámom izraelskom choreografovi Ohadovi Naharinovi.
Festival otvorí predstavenie Hommage a 2M ako pocta dvom významným umelcom, ktorí nás nedávno opustili – Milanovi Adamčiakovi a Michalovi Moravčíkovi. Grafická partitúra Diamondance bude uvedená vo forme hry otvorenej aj pre širokú verejnosť v spolupráci s Dobrým trhom na Jakubovom námestí. Medzinárodný deň tanca, 29. apríl, sa Nu Dance Fest po 8 dňoch uzavrie participatívnym performance Konflikt a choreografia Dany Caspersen, bývalej sólistky Wiliam Forsythe Company a večerným predstavením Let Me Die In My Footstpes brazílskeho choreografa Renana Martinsa, ktoré patrí k najlepším dielam posledných sezón česko-slovenského súčasného tanca.
Prvý festivalový deň je zaradená premiéra rakúsko-švajčiarsko-slovenského predstavenia STORIES OF BE-COMING _ Pátranie po prvom pohybe, ktoré si kladie náročné otázky: Kde sa ľudský život naozaj začína? Pri narodení? S vývinom mozgu? Obvykle hovoríme o ľudskom jedincovi po 8 týždni po oplodnení. Ale čo sa deje predtým? Od bodu „nula“, od počatia?
Nedeľa patrí významnej talianskej choreografke Silvii Gribaudi, ktorá svojim špecifickým humorom búra klasický obraz tanečného diela, otvára fragmentovaný dialóg medzi ideálnym a reálnym, nedostatkami a dokonalosťou, dekadenciou a nátlakom, podávajúc virtuozitu v komickom obale – odhaľuje škaredosť ako nevyhnutnú podmienku prijatia krásy mimo stereotypov.
O pondelkovom predstavení YOU ARE HERE napísala Marta Falvey Sovová z portál tanecniaktuality.cz
„ … je predstavenie, ktoré ovláda čas aj priestor a s veľkou odvahou búra hranice medzi divákom a účinkujúcim. Nie je to obyčajné predstavenie, je to stav mysle i neopakovateľný zážitok, ktorý je dobré objaviť a naplno ho prežiť.“
Tzn. „izraelský večer“ bude 25.4. v A4 tvoriť predstavenie a projekcia filmu. Film MR. GAGA o Ohadavi Naharin, umeleckom riaditeľovi Batsheva Dance Company, ktorý je považovaný za jedného z najvýznamnejších choreografov na svete, uvidíme exkluzívne prvýkrát v Bratislave. Po ňom nasleduje predstavenie izraelského choreografa Nadara Rosana Dogtown – medzinárodné divadelno-tanečné predstavenie, v ktorom sa dvaja muži stretnú a skúmajú, čo je dovolené, Koľko slobody naozaj máme?
Predstavenie vzniklo v choreografii renomovaného izraelského choregrafa v spolupráci s českými umelcami pre 5. ročník festivalu Prague Pride 2015. Roman Zotov bol za intepretáciu nominovaný na cenu Tanečník roka 2016 ČR.
Folklórny tanec je dnes často synonymom tradície a kultúrneho dedičstva, teda histórie. 26.4. v stredajšej inscenácii Potmehúd sa tanečníci snažia znovuobjaviť a rehabilitovať tento prapôvodný umelecký prejav, zbaviť ho muzeálnych nánosov a nanovo prežiť silu prirodzenej neumeleckej performatívnosti. Vytvárajú vlastný originálny folklór.
Dve predstavenia uvidia diváci NU DANCE FEST-u aj v rámci „nemeckého večera“ – Staying Alive a LARA.
Zatiaľ posledné dielo choreografky Jasny L.Vinovrski Staying Alive s nadhľadom a výnimočných humorom reflektuje otázky hierarchie a kontroly súvisiace s migráciou ľudských a ne-ľudských entít. Pýta sa, ako bola justícia, ktorá má jednu z kľúčových rolí v kontrole procesov migrácie, ovplyvnená rôznymi názormi, informáciami, vedomosťami súvisacimi s migráciou.
LARA sa necháva inšpirovať rozpixelovanými pohybovými vzorcami raných počítačových hier , pre výskum digitálne menenej fyzikality. Mirjam Sögner transformuje neprirodzené kvality a obrazové chyby digitálnych avatarov do jej vlastného tela, tvoriac tajomný, osobitý hybrid. Imitujúc imitáciu, vytvára telo zdanlivo uväznené v digitálnom svete . Tak, ako idú ruka v ruke naša digitálna a fyzická realita, tak toto sólo ponúka telesnú odpoveď na naše zmeny.
Piatkový dvojvečer s dvomi odlišnými prístupmi&atmosférami&vyzneniami. Na jednej strane je subtílna konverzácia medzi choreografiou Evy Klimáčkovej OUVRIR LE TEMPS (the perception of), pohľadom výtvarneho umelca Laurenta Goldringa a básňami Ghérasima a vedľa toho bujará kritika neoliberálneho systému v predstavení Petry Fornayovej Opernball.
Posledné festivalové predstavenie LET ME DIE IN MY FOOTSTEPS je považované za jedno najlepších z uplynulých česko-slovenských sezón.
V inscenácii sa štvorica tanečníkov ocitá v kríze, ktorá je východiskovým bodom rozporuplnej cesty konfliktov a riešení. Jemne nostalgická, naživo vytváraná zvuková krajina Gaspera Piana ostro kontrastuje s vysilujúcou živelnosťou tanečníkov. Renan Martins de Oliviera vytvoril tanečné predstavenie, v ktorom pohybový slovník vzniká z nutnosti dotýkať sa a byť spolu.
Celý program nájdete na stránke festivalu: www.nudancefest.sk
Pridajte si nás na facebooku: https://www.facebook.com/events/100695903798402/
Zdroj: NU DANCE FEST 2017