Vo štvrtok 2. 3. 2017 začína už 15. ročník festivalu Multiplace, ktorý sa vo svojom programe zameriava na prepájanie umenia, vedy a technológií. Tentokrát sa s kritickým pohľadom na postdigitálnu dobu a otázkou – ako ju vlastne prežiť? – budú môcť prostredníctvom rôznorodých akcií stretnúť diváci v kultúrnych priestoroch v Bratislave, Žiline, Košiciach, Brne i v Prahe. Festival od 2. do 12. 3. 2017 ponúkne prednášky, diskusie, workshopy a koncerty s medzinárodným obsadením, a do svojich vizuálov zakódoval zásadné odkazy v podobe vybraných textov od Milana Adamčiaka a Viléma Flussera.
PROGRAM jubilejného 15. ročníka festivalu prepojí organizátorov v Bratislave, Žiline, Košiciach, Brne a Prahe, a kladie otázky týkajúce sa nášho života v postdigitálnej dobe – teda ére, v ktorej sa digitálne technológie stali už každodennou prirodzenou súčasťou života, očarenie médiami pominulo a na ich dokonalosť sa dokážeme pozerať kriticky. V umeleckej tvorbe sa chyby stali bežnou estetickou kategóriou, hudobníci hlásajú návrat k analógovým nástrojom a vznikajú nové DIY komunity, ktoré však v novom kultúrno-spoločenskom kontexte fungujú so zreteľom na svojich predchodcov. Čo sú však najväčšie výzvy, pred ktorými aktuálne ľudstvo stojí?
Bratislavská časť festivalu vypukne vo štvrtok 2. 3. 2017 v priestore súčasnej kultúry A4, kde sa predstavia zásadné postavy aktuálnej audiovizuálnej scény – americký producent M.E.S.H (PAN) a britská performerka a hudobníčka Gazelle Twin so svojou spektakulárnou show odkazujúcou k vyprázdnenej atmosfére nákupných centier, garáží a násiliu. V A4-ke sa tiež odohrá víkendový showcase nórskeho festivalu umenia a free softvéru Piksel, na ktorom okrem výstavy a koncertov prebehnú dva workshopy na výrobu DIY hudobných nástrojov a solárnych kinetických sôch.
V pondelok 6. 3. 2017 porozprávajú v A4 kurátori Mária Rišková a Maroš Brojo o začiatkoch zbierania multimédií a osobitne o zbierke digitálnych hier v Slovenskom múzeu dizajnu. Po nich od 19 hod povedie teoretik Palo Fabuš diskusiu o postdigitalite s otázkou: Kde sú teraz prví nadšenci a pionieri miestnej digitálnej kultúry a čo sa zmenilo v ich vnímaní pôvodného nadšenia? Súčasťou programu v A4 bude tiež prezentácia umelca a výskumníka Adama Harveyho venovaná počítačovému videniu, sledovaniu a kamuflážam, a program v kultúrnom centre na Karpatskej uzavrie v stredu 8. 3. 2017 akcia Hudba 2016 – výročné bilančné stretnutie českých hudobných publicistov, festivalových dramaturgov Aleša Stuchlého a Karla Veselého, ktoré doplní domáci znalec Andrej Kabal.
Organizácia Mladý pes na stredu 8. 3. 2017 pripravila v priestoroch Progressbaru pravidelné stretnutie Krakatoa, otvorené pre všetkých, ktorých zaujíma tvorba interaktivného dizajnu a svoje najnovšie projekty tu predstavia Ján Pernecký, Martin Kossuth a Boris Vitázek.
Do festivalu sa tento rok pripojili i kultúrne centrá mimo hlavné mesto – Stanica-Žilina Záriečie bude vo štvrtok 9. 3. 2017 tiež hosťovať českých hudobných publicistov s ich bilančnou akciou a v nedeľu 12. 3. 2017 tu prebehne pravidelný detský hudobný experimentálny workshop DTBZ pod vedením umelcov Jiřího Suchánka a Miroslava Tótha. Zapojí sa i žilinská galéria PlusMínusNula s výstavou Trajektória videna (2.3. – 10.3. 2017), v ktorej sa výtvarník Matej Al-Ali zaoberá spôsobom nášho vnímania reality, kamerou ako jej objektívnym pozorovateľom a pozíciou kameramana ako manipulátora. Košická DIG Gallery predstaví v Kunsthalle/Hale Umenia výstavu MASS 2017 / vol.1 prezentujúcu študentov i pedagógov pôsobiacich v novomediálnych ateliéroch na Slovensku.
V Českej republike je hlavným organizátorom festivalu združenie 4AM/Fórum pro architekturu a média, ktoré v kultúrnom priestore PRAHA v Brne pripravilo koncerty experimentálnej hudby, zvukovú prechádzku, detský multimediálny workshop, zvukové inštalácie a tiež pokus o postavenie najväčšieho modulárneho syntezátora. Vo štvrtok 9. 3. 2017 tu prebehne diskusia s prof. Jozefom Gruskom, pionierom počítačového výskumu a svetovou kapacitou v odbore kvantových počítačov. Zameria sa na otázky (budúcnosti) informatiky a megavýzvy, pred ktorými dnes stojí ľudstvo, tzv. GNR-revolúciu (genetika, nanotechnológie, robotika).
Okrem programu v kultúrnych priestoroch sa organizátori tento rok rozhodli významovo pracovať i s propagačnými materiálmi, do ktorých grafický dizajnér Marek Chmiel prostredníctvom QR-kódov vložil vybrané, a podľa kurátoriek Barbory Šedivej a Zuzany Husárovej tému festivalu osobito doplňujúce, texty významných osobností 20. resp. 21. storočia – teoretika Viléma Flussera a konceptuálneho umelca Milana Adamčiaka. Jeho text Príbehy, ktorý napísal v roku 1970, sa tak netradičným spôsobom a ako tichá pocta dostane nielen do kultúrnych centier, ale aj do ulíc na Slovensku i v Českej republike.
FESTIVAL MULTIPLACE založila v roku 2002 organizácia Buryzone spolu s ďalšími partnermi (napr. Galéria Jána Koniarka, Galéria Priestor, združenie Atrakt Art a ďalší), od roku 2004 ho realizuje o.z. Multiplace s cieľom realizovať na Slovensku i v zahraničí rôznorodé akcie z oblasti tzv. umenia a kultúry nových médií. Toto zameranie odvtedy prechádza trvalým vývojom, okrem prepájania digitálnych médií a umenia sú predmetom jeho záujmu i súvisiace estetické, sociálne, kultúrne, právne či politické otázky. Jedným z cieľov platformy je tiež podpora autorskej tvorby a prevádzkovanie otvoreného kultúrneho servera. Ten dnes hosťuje viac než stovku webov umelcov, online rádií, galérií, festivalov, kultúrnych iniciatív a blogov z celej Strednej Európy.
Viac informácií o programe a pripravovaných akciách na: www.multiplace.sk
Zdroj: Lucia Dubačová, Koordinátorka festivalu Multiplace 2017