Umelecká dvojica Juraj Podmanický a Jozef Vrábel so svojím ansámblom Billy Barman (v zložení Teo Heriban, Jakub Tvrdík a Juraj Labaj) sú naozaj vydarené a nenapodobiteľné zoskupenie.
Nový album Modrý jazyk je dôkazom, že frontmani skupiny Billy Barman Juraj Podmanický i Jozef Vrábel disponujú nielen nemalou dávkou originálnych hudobných nápadov. Ale aj svojským humorom, fantáziou a sklonom k recesii, ktoré pretavili do 11tich nových pesničiek. Pri počúvaní podaktorých z nich (i pri listovaní fotiek z bookletu) sa vám pravdepodobne bude zdať, že do skladieb transponujú aj svoje (s najväčšou pravdepodobnosťou reálne) veľmi veselé zážitky. Podobný dojem vyvoláva text úvodného kúsku Absint, ktorý prináša milé hudobné prekvapenie vo forme tónov harfy.
Po Absinte si fanúšik vypočuje dnes už známe skladby Ľudožrút a Traja, ktoré skupina stihla predstaviť ako rádiové single ešte pred vydaním a krstom dosky. Tie zase dokazujú, že hudba z pera kapely Billy Barman je stále rovnako hravá a veselá, akú ju majú jej vyznávači radi. „Barmani“, ako chalani sami seba niekedy nazývajú, jednoducho nemajú potrebu riešiť ťažko depresívne témy a vyvolávať melancholickú hudobnú náladu a to je dobre. Na podobné hudobné záležitosti máme na našom trhu kapiel až – až…
Po „oddychovke“ – pomalšej Mame a veľmi počúvateľnej, príjemnej, chill-outovej gitarovke Pod stromom prichádza ďalšia vec z playlistu Billyho Barmana – Strmá voda – pieseň, ktorá bola nahratá ako prvá z celého albumu, už v roku 2011, teda dva roky pred vydaním dosky. V úžasnej pesničke právom ovenčenej ocenením Rádia_FM Radio Head Award predvádza Billy Barman naplno všetky svoje tváre a kvality. Vracia sa ku koreňom, k slovenskému folklóru a dodáva mu súčasný sound. Skvelé.
Album plynulo prechádza do Kolotoča, ktorý miestami ukazuje rockovejšiu tvár Billyho Barmana. Dáva priestor nezameniteľnému vokálu Juraja Podmanického, ktorému každý fanúšik odpustí aj tú najmenšiu prípadnú spevácku chybu. Charizmatický hlas, ktorý sa chce odlíšiť od konkurencie, dnes predsa nemôže byť obyčajný. No ani dokonalý. Veď dokonalosť rovná sa nude. Musí ísť na hranice svojich možností a z času na čas pritlačiť na pílu. A to Podmanický vie.
Príjemná zmena v podaní pokojných akustických Vrkočov – to je pieseň, ktorá na albume Modrý jazyk dostala číslo 8. Opäť kúsok, z ktorého cítiť, že kapela má a vždy bude mať vzťah k slovenskému folklóru a do určitej miery ním jej tvorba bude snáď ovplyvnená aj v budúcnosti. Dúfajme…
Vzápätí rozosmejú a roztancujú vtipné Peniaze a ešte vtipnejšia Z okna vypadla. Album uzatvára rytmicky aj melodicky pútavý a typicky „barmanovský“ Nový svet.
Potvrdiť hudobné kvality po vydaní prvého úspešného albumu (v tomto prípade sú ním Noční jazdci) aj vydaním toho druhého (Modrý jazyk), rozhodne nie je jednoduché. Zdá sa, však, že Billy Barman vie ako na to a že rozhodne nebol záležitosťou jediného hitu ani jediného dobrého albumu. Dopomohli mu k tomu iste nielen talent ale aj ochranná ruka, produkcia a mix stále obľúbenejšieho producenta Mareka Rakovického.
Napísal: Redakcia GREGI.NET