3. októbra odštartuje Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe svoj sedemnásty ročník. Počas mesiaca predstaví výnimočné slovenské a zahraničné súbory a premiérovo hviezdu svetovej choreografie Wima Vandekeybusa. V hlavnom meste sa zídu súbory zo Slovenska, Českej republiky, Slovinska, Španielska, USA a Belgicka.
Festival bude prebiehať počas celého mesiaca od 3. do 28. októbra v priestoroch historickej budovy Slovenského národného divadla, Divadla Nová scéna, Divadla elledanse a v priestore A4. Okrem oficiálneho programu predstaví Divadlo elledanse dve inscenácie v rámci sprievodného programu a študenti a taneční profesionáli sa budú môcť zapojiť do dvoch workshopov, ktoré sú pripravené v spolupráci s Vysokou školou múzických umení.
Hlavná hviezda festivalu, súbor Ultima Vez a choreograf Wim Vandekeybus.
Ultima Vez vznikla v roku 1986 ako tanečná skupina a organizácia choreografa, režiséra a filmára Wima Vandekeybusa. Od svojho založenia súbor rozvíja svoje aktivity ako súčasná tanečná skupina so silným zázemím v Bruseli a Flámsku. V Bratislave odtancujú 5. októbra drsné, ironické a ohromné predstavenie Čo si telo nepamätá.
Pozoruhodný debut Wima Vandekeybusa a súboru Ultima Vez v roku 1987 ohromil tanečný svet. Vandekeybus a skladatelia Thierry de Mey a Peter Vermeesch si zaň odniesli prestížne ocenenie Bessie Dnes, 25 rokov neskôr a s novým obsadením sa predstavenie znova vydáva na svetové turné. Vandekeybusova choreografia balansuje na hrane príťažlivosti a odporu. To má niekedy za následok konfrontáciu medzi dvoma tanečníkmi, potom medzi dvoma skupinami, medzi tanečníkmi a hudbou a medzi tanečníkmi a textom, na pozadí explózie agresie, strachu a nebezpečenstva.„Intenzita okamihov, keď nemáte voľbu, keď za vás rozhodujú iné sily, ako vtedy, keď sa zaľúbite, či sekundu pred nehodou, ktorá sa musí stať; odrazu sa objavia, bez úvodu, sú pre mňa dôležité pre svoju extrémnosť a nie pre svoj význam. Moje rozhodnutie použiť to ako základný materiál divadelného predstavenia je paradoxnou výzvou, keďže predstavenie je opakovateľné a kontrolovateľné. Keď je po všetkom, telo si to tiež nepamätá a všetko je jemnou ilúziou nedostatku, ktorý pomáha definovať alebo vyčerpať hru.“ Hovorí Wim Vandekeybus.
Medzinárodné zastúpenie.
Šesť požiadaviek, šesť túžob, šesť zážitkov… šesť prchavých momentov. To je choreografia Petí Comité oceňovanej španielskej choreografky Teresy Nieto, ktorá sa 3. októbra predstaví na úvod festivalu vďaka spolupráci s Veľvyslanectvom Španielska na Slovensku.
Tanečný večer, ktorý v sebe prepája niekoľko umeleckých reflexií, konceptov a dejinných okolností, balansuje na „strunách“ času a hľadá väzby a súvislosti medzi dielom, autorom a ich pôsobením na diváka. Celý príbeh predstavenia String Quartets súboru ProArt Company začal v roku 1889, kedy na popud Beethovenovej skladby pre husle a klavír (z roku 1803) napísal Tolstoj sexuálnu novelu s rovnakým názvom – Kreutzerova sonáta. Inšpirovaný týmto škandálnym textom dokončil Janáček o 34 rokov neskôr svoj prvý husľový kvartet tiež pod rovnakým názvom. Autori Martin Dvořák a Isira Makuloluwe spojili tieto tri diela v jeden javiskový celok v roku 2011 pod titulom Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata. Projektom String Quartets sa teraz vracajú k Leošovi Janáčkovi a k jeho prvému a druhému husľovému kvartetu – Listom dôverným. Večer uzatvára kvartet moderného skladateľa Miloslava Ištvana, ktorý sa narodil v roku Janáčkovej smrti. Predstavenie odohrá súbor 18. októbra.
Lenka Vagnerová & Company a projekt Jezdci odkryjú 19. októbra tému tolerancie, schopnosti človeka existovať v symbióze s ostatnými živými organizmami na našej planéte. Rešpektovať ríšu všetkých bytostí, vážiť si jedinečnosť druhov a snažiť sa o ich zachovanie.
Na Českej tanečnej platforme získalo predstavenie cenu Tanečná inscenácia roka 2013, Andrea Opavská a Tomáš Červinka boli nominovaní na cenu Tanečník roka a Michal Kříž získal nomináciu za svetelný dizajn.
„Tanečný koncert“ OTTETTO (8 hojdačiek pre Jeho veličenstvo) slovinského súboru EN-KNAP, je založené na Oktete, 16-minútovej hudobnej lahôdke Igora Stravinského z roku 1923, štrukturálnej skladbe bez naratívneho obsahu, ktorú skladateľ opísal ako „suchú, chladnú a transparentnú, ako extra suché šampanské“. OTTETTO Iztoka Kovača choreograficky rozkladá, analyzuje a potom rekonštruuje a vizualizuje toto jedinečné hudobné dielo. Diváci si ho budú môcť pozrieť v Divadle Nová scéna 20. októbra v interpretácii piatich tanečníkov a ôsmich hudobníkov.
Bastard je prvá časť trilógie projektu newyorského choreografa slovenského pôvodu Pavla Zuštiaka, a Palissimo Company ktorá sa zaoberá témou vykorenenia, premeny a „inakosti“. Inšpiráciou pre sólové predstavenie Bastard bola kontroverzná novela Jerzyho Kosińského „Nafarbené vtáča“ z roku 1956. V jednej z kapitol románu stretne hrdina muža, ktorý v zlosti pomaľuje vtáča farbou a vráti ho nazad do hniezda. Zafarbené vtáča je považované za votrelca a ostatnými zbité k smrti.
Bastard hovorí o pocitoch človeka, ktorého svet považuje za votrelca. Pavel Zuštiak a tanečník Jaro Viňarský boli za svoje spoločné dielo v tomto roku nominovaní na Bessie Awards (The New York Dance and Performance Awards). Predstavenie Bastard 28. októbra uzavrie festival, je tiež príležitosťou pre dobrovoľníkov – profesionálov ale aj amatérov, ktorí sa po absolvovaní trojdňového workshopu môžu stať v rámci scénického výstupu súčasťou predstavenia.
Slovenské zastúpenie.
Epic je parafráza brechtovského divadla v 21. storočí. Debris Company skúma vo svojej novej produkcii krízu a kapitalizmus. Spája pôvodný text, voľne inšpirovaný Brechtom a svoj typický pohybový slovník, cez ne komentuje neustále premieňajúci sa konflikt medzi prácou a peniazmi, medzi bohatými a chudobnými. Predstavenie Epic v choreografii Stani Vlčekovej budú mať diváci možnosť vidieť počas dvoch dní, 6. a 7. októbra.
Ako sa ľudia správajú v súkromí a ako na verejnosti? Netradičným spôsobom na to odpovie 17. októbra nové tanečno-hudobné predstavenie Divadla elledanse Fuga. Ľudské správanie v súkromí a na verejnosti sa stalo inšpiratívnym zdrojom pre režisérku a choreografku Luciu Holinovú. Súčasným tancom, hip-hopom aj rockom odhaľuje kúsok po kúsku príbehy, situácie, vzťahy, ktorých sme svedkami každý deň, ale zostávajú nášmu vnímaniu ukryté. Silu tanca umocňuje živá rocková hudba priamo na divadelnej scéne v podaní skupiny MED.
Tanečný súbor Divadla Nová scéna uvedie 26. októbra v rámci festivalu Bratislava v pohybe premiérovo predstavenie Traja spolu, ktoré predstaví práce troch zaujímavým tvorcov. Lukáša Timuláka, Borisa Nebylu a Mária Radačovského. Na profesionálnej tanečnej scéne sa pohybujú už dlhší čas a dokázali, že ich slovník je osobitý a tiež to, že tvorivo hľadajú a snažia sa svojou prácou vyjadriť skúsenosti a pocity človeka dneška. Traja spolu sú tri umelecké názory, tri pohybové rukopisy, tri pohľady na jednotlivca, na jeho emócie, nálady a vzťahy, spojené riekou života a plynutím času.
27. októbra uzavrie slovenskú sekciu nová premiéra banskobystrického Divadla Štúdio tanca – From Side of a Man From Side of a Woman v choreografii Jozefa Fručeka.
Lístky na predstavenia si môžu diváci kúpiť online na stránke festivalu www.abp.sk od 10. septembra alebo v predpredaji Slovenského národného divadla, Divadla Nová scéna, alebo priamo vo všetkých divadlách festivalu.
Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe sa počas svojej existencie stal stabilnou súčasťou kultúrneho života v hlavnom meste a priestorom pre rozvoj súčasného tanca na Slovensku. Domácim súborom poskytuje tak potrebný priestor na konfrontáciu s aktuálnym dianím v súčasnom tanci.
Zdroj: Asociácia Bratislava v pohybe