Ťažko sa opisuje po štvrtý krát dianie festivalu, ktorý v podstate za posledných pár rokov prešiel len minimálnymi zmenami. Každopádne však treba pochváliť neustálu snahu Obscure promotion reflektovať na podnety z metalového „ľudu“ ako aj schopnosť poučiť sa z lapsusov, ktoré sa stali počas ročníkov minulých.
Hlavné zlepšenie oproti minulosti čakalo vlastne hneď na začiatku festivalu a myslím že nejedna tvár zažiarila spokojnosťou po plynulom absolvovaní vstupných formalít. Viachodinové čakanie z minulých rokov, ktoré trápilo hlavne v čase najväčších návalov prichádzajúcich návštevníkov tak zmizlo ako šibnutím čarovného prútika zásluhou posilnenia tímu majúceho na starosti kontrolu lístkov a ich výmenu za identifikačné náramky. Čo sa týka jedla a pitia, myslím, že sa nasýtili všetci bez rozdielu či išlo o všežravca alebo vegetariána, bolo z čoho vyberať, festivalu sa už dlhšiu úspešne vyhýba stereotypu festivalovej stravy. To isté platí aj pre ponuku klasických artiklov, ktorých predaj sprevádza všetky festivaly tohto razenia. Každý určite našiel to svoje tričko, CD alebo módny doplnok po ktorom jeho srdce túžilo. Po piatkovom daždi určite nejeden návštevník ocenil aj ponuku suchej obuvi.
Areál takisto nedoznal väčších zmien, hlavný program prebiehal na dvoch vedľa seba stojacich pódiách (Metalshop a Jägermeister stage) a tak ako v minulosti bola k dispozícii aj prírodná tribúna oproti nim. Club stage na lúke okupovanej stánkami s tovarom prišiel oproti minulému ročníku o bočné steny, čiže strecha držala iba na kovovej konštrukcii. Z atrakcií určite zaujalo Marshall city, kde si hudobníci (a často aj nehudobníci J) mali možnosť vyskúšať / porovnať svoje úrovne zvládania hudobných nástrojov. Klasikou festivalu bolo už horor kino.
Nedá mi však nepochváliť celkovo hladký priebeh festivalu, žiadne rady na jedlo, pitie alebo žetóny, dostatok miesta na sedenie (možno zapríčinený aj mierne slabšou návštevnosťou) a ochota členov organizačného tímu pomôcť v každej situácii sú už poznávacím znamením festivalu a myslím že práve preto je festival obľúbený a hojne navštevovaný nielen fanúšikmi z Čiech (tento rok údajne prvýkrát prevažovali zahraničný návštevníci nad domácimi).
Jediné mínus tak tento rok putuje k zvukárom, ktorí bohužiaľ snahu viacerých účinkujúcich (špeciálne na Jägermeister stagei) pochovali svojou neschopnosťou dosiahnuť počúvateľnú/stráviteľnú úroveň zvuku. Osobne ma to zamrzelo najviac pri vystúpeniach Obscury a Ihsahn.
Čo sa týka dramaturgie festivalu, mal som pocit že tento rok sa viac hralo na istotu a zoznam kapiel pozostával z mien, ktoré už minimálne jedno vystúpenie na Brutal Assaulte absolvovali, nehovoriac o tom, že sa viac hralo v štýloch ktoré možno až tak neoslovujú metalovú omladinu (myslím že napr. deathcore tento rok dokonca nezastupoval nikto). Festival sa ako keby trochu vrátil k časom keď patril výlučne death/thrash/black/doom metalistom. Našťastie nechýbalo korenie, či už v podobe experimentátorov z Leprous (škoda krátkeho hracieho času, ľudia chceli viac), non konformných Atari Teenage Riot, sludgeových Cult of Luna (vynikajúce vystúpenie), post black metalových Alcest (počasie skvelo sekundovalo hudobnej produkcii J), alebo etno metalových Orphaned Land z Izraela. Každopádne toho korenia bolo menej avšak o to viac zaujalo v záplave dovolím si povedať často priemerných death alebo black metalových kapiel. Zato headlineri festivalu si zastali svoju pozíciu na viac ako 100% a svojimi setmi dokázali, prečo práve oni patria na špicu metalového pelotónu. Testament, Anthrax, Carcass, Meshuggah, Amorphis, Overkill, Clawfinger a ďalšie legendy dokázali, že ich to na pódiu stále veľmi baví a rozhodne ešte nepatria do starého železa J. Netreba dodávať, že na ich vystúpenia bola zvedavá väčšina tohtoročného 13 tisícového publika.
Veru ťažko sa opúšťal areál v sobotu v noci. Myslím, že Brutalčeku (© Rudi Rus) sa vstup do dospelosti (osemnásty ročník) podaril a nezostáva nám nič iné, len popriať festivalu ako aj organizátorom ešte veľa ďalších úspešných rokov fungovania.
Napísal: Alexander Sucháček
Foto: Hofik