Jacques Audiard (nar. 1952) začínal v osemdesiatych rokoch ako scenárista úspešných žánrových filmov (okrem iného aj Profesionál s Jean-Paul Belmondom) a v deväťdesiatych rokoch prešiel k režírovaniu filmov vlastných. Hneď svojím prvým filmom z roku 1993 Pozeraj sa, ako padajú získal tri francúzske národne ceny Cézar, vrátane ceny za najlepší debut. Už v tomto road-movie s Jean-Louis Trintignantom a Mathieu Kassovitzom v hlavných úlohách vidno Audiardov záujem o kriminálny žáner, kde však akcia slúži skôr na vykreslenie postáv.
S oboma hercami spolupracoval Audiard aj na svojom druhom filme Samozvaný hrdina z roku 1996. Ten sa odohráva vo vojnovom Paríži a sleduje príbeh muža, ktorý sám seba pasuje do roly hrdinu. Audiard sa týmto filmom, ocenenom v Cannes za najlepší scenár, vyjadruje k vo Francúzsku stále citlivej téme kolaborácie s Nemeckom.
V roku 2001 nasledoval film Čítaj mi z pier s ďalšou francúzskou hviezdou Vincentom Casselom. Film rozpráva príbeh o vzťahu takmer nepočujúcej sekretárky a prepusteného väzňa a bol opäť ocenený troma Cézarmi. Ďalšími dvoma filmami Audiard týmto cenám už úplne dominoval, keď ich získal 8, resp. 9. Osem Cézarov, vrátane tých za najlepší film, réžiu a scenár, získal film Tlkot môjho srdca sa zastavil z roku 2005. Opäť vidíme výraznú mužskú postavu s kriminálnym pozadím, ktorá však chce zanechať svoj doterajší život a vrátiť sa k svojim dávnejším ambíciám – a stať sa klavírnym virtuózom. Tak ako aj v predchádzajúcich filmoch, Audiard pracuje so silným scenárom, pričom dôraz kladie na postavu a jej reakcie na udalosti, v ktorých sa chtiac-nechtiac nachádza.
Zatiaľ posledným a zároveň najúspešnejším Audiardovym filmom je Prorok z roku 2009, ocenený veľkou cenou poroty v Cannes a 9 Cézarmi. Okrem mnohých ďalších cien obsadil prvé miesto v rebríčku najlepších filmov roka podľa prestížneho britského časopisu Sight & Sound, získal cenu BAFTA v kategórii Najlepší neanglicky hovorený film (podobne ako aj predchádzajúci Audiardov film) a v rovnakej kategórii bol nominovaný na Oscara.
Prorok rozpráva príbeh mladého Araba, ktorý je po príchode do väzenia nútený pracovať pre korzickú mafiu. Opäť ide o príbehový film, pracujúci s prelínaním kriminálnych žánrov, ktorý má svoj ťah aj bez spektakulárnej akcie. Naopak, stojí na výraznej postave a hereckom výkone viackrát oceneného mladého Tahara Rahima.
Silný príbeh, práca s hercami, z ktorých dokáže vytiahnuť tie najlepšie výkony a presun od žánrovej kinematografie k umeleckej sú charakteristickými znakmi celej tvorby Jacquesa Audiarda. Kompletná retrospektíva jeho filmov na MFF Cinematik tak môže osloviť náročnejšie i laické publikum.
Tradičná sekcia Rešpekt na MFF Cinematik si dáva za cieľ predstaviť slovenskému publiku súčasných európskych tvorcov, ktorí svojimi filmami pravidelne potvrdzujú a upevňujú svoju pozíciu popredných autorov svetovej kinematografie. Minulý rok bola takto predstavená tvorba Nicolasa Winding Refna, predtým, napríklad François Ozona, či Venturu Ponsa.
Zdroj: Cinematik
Publikoval: Redakcia GREGI.NET