Na hlavním pódiu únorové Citadely se představí i trojlístek českých Djs, jenž tvoří Sonja, Segment a Subgate. Právě s posledním jmenovaným máte tu šanci seznámit se detailněji prostřednictvím následujícího rozhovoru, ve kterém jsme chronologicky rozebrali všechny Ondrovi aktivity a vize budoucnosti.
Ahoj Ondro, pojďme to vzít popořadě pro lidi, kteří tě tak úplně neznají. Kolik ti je a jak dlouho hraješ?
Je mi 27 a hraji od 15 takže už tomu bude 12 let… Uff, když se na to zpětně podívám tak je to docela doba:)
Co tě k tomu v těch 15 letech přivedlo? Začal jsi dřív hrát nebo chodit na mejdany?
Ty začátky jsou spojené s inline skatingem, který byl před odstartováním djingu mým velkým koníčkem a kterému jsem se věnoval od 3. třídy na základce. Ve 13 jsme jezdili s partou na závody a exhibice po celé republice a po jejich skončení se vždycky někam šlo… Abych to upřesnil, byl to agresivní inline skating – ježdění na rampě, na různých překážkách a zábradlích. Jezdívali jsme hodně do Olomouce, takže v té době jsme razili nejčastěji do Depa a Barumby, kde jsem se muzikou tohoto typu setkal naživo. Od 14 jsem začal chodit čas od času na mejdany i v Praze a pozorně jsem koukal DJům pod ruce, co dělají. Celkově mi to přišlo super a uvědomil jsem si, že toto je to pravé, čemu se chci v budoucnu věnovat. První den na střední vedly mé kroky do shopu, kde jsem koupil gramce, mix, pár desek a bylo to:)
Co sis v té době kupoval za desky? (mám namysli žánrově)
Úplně na začátku to byla taková všehochuť. Nějaké funky techno, techhouse, progressive a podobně. Postupem času jsem ale hodně inklinoval k technu. V rámci tohoto stylu mne hodně zásoboval vinyl shop Nula 2 a z počátku jsem byl oddaný Birmingham technu a Slovákům, ale pak jsem i díky liberecké partičce Dynamic Line objevoval i jiné interprety, takže v rámci techna jsem měl desky napříč spektrem.
Pokud vím, tak momentálně hraješ jen z CD. Nestýská se ti po té době vinylů, díky kterým se právě v různých lokalitách utvářely různý seskupení v rámci téhle kultury? Mám namysli právě kolem vinylshopů a tak…
No to víš že jo:) Mělo to svoje kouzlo a spoustě DJs mladší generace tahle škola chybí. Podle mne si ten, kdo modelem desek prošel, vybudoval k hudbě daleko bližší vztah… Vem si, že sis v případě ceny 300,- za desku musel opravdu vybírat a rozhodovat, po čem šáhneš a co si odneseš domů. Navíc když zavzpomínám na výlety do record shopů do Vídně nebo Berlína, tak to byl opravdu svátek. Na druhou stranu doba pokročila, takže já teď hraji buď z CD nebo flashek a koketuji i s pořízením technického zázemí pro hraní z počítače, kde se dá s jednotlivými tracky, accapelami a vším možným daleko lépe pracovat…
[soundcloud url=“https://api.soundcloud.com/tracks/77956037″ params=““ width=“ 100%“ height=“166″ iframe=“true“ /]
A teď ruku na srdce – stahuješ všechny tracky legálně?
Zeptej se mé kreditní karty:) Přiznám se, že se čas od času uchýlím ke stažení nějakého tracku zdarma v rámci různých serverů, ale to je opravdu nárazové a ojedinělé. Kromě toho mi chodí docela dost promáčů, které taky probírám. V souvislosti s touto věcí se ke mně dostala i jedna historka, kdy do klubu na jednom mejdanu naběhla OSA a chtěla vidět faktury od nákupu těch tracků, takže legální cesta je asi určitě lepší variantou:)
Co je pro tebe tím kritériem, podle kterýho se rozhodneš jestli si ten daný track koupíš nebo stáhneš například na zippyshare?
Budget na kartě v daný den:) Pokud mám před nějakým hraním a chci třeba jenom jeden track, o který fakt stojím a vím, že na ní nic nemám, tak se po něm kouknu i jinde než na Beatportu:) Nicméně ve většině případů si ten track pak stejně koupím normálně:) V rámci českých producentů to platí dvojnásob…
OK. Který nebo kteří z českých producentů by si, podle tebe, zasloužil největší podporu?
Před nedávnem jsem se seznámil s jedním členem projektu Hory_Doly, který má opravdu super produkci a pro kterého jsem dělal i jeden remix. Jeho zvuk je stylově přirovnatelný k italským týpkům typu Dema nebo Uto Karem, které ostatně i sám zná a je s nimi v kontaktu. Kromě něj stojí určitě za zmínku Tibiza, Michael J, Miquel tedy pokud se budeme bavit o stylu, který je mi blízký. S klukama jsme v kontaktu, často spolu spolupracujeme na remixech nebo tracích. Kromě nich bych asi neměl zapomenout ani na starší bardy typu Schwa, Tráva nebo Chris Sadler. Asi bych to ani nebral tak, jako který z nich si zaslouží nějakou větší podporu. Podle mne každý, kdo si uvědomil, že vlastní produkce je v dnešní době nedílnou součástí DJingu nebo ho jednoduše produkování muziky baví a jeho tvorba má určitou úroveň, tak se na rozvoji naší scény vlastně podílí. Navíc pokud se mu podaří zaujmout v zahraničí prostřednictvím nějakého tracku, zase mají lidi z venku o důvod víc zazoomovat na dění u nás.
Takže cítíš, že té naší „scéně“ chybí spíš podpora „zdola“ nebo „seshora“?
Kde začít… Když jsem před pár týdny seděl se známým a bavili jsme se o podpoře kultury jako takové v různých zemích a říkal mi ta procenta, kolik jde na ten či onen sektor, tak jsme hodně ale opravdu hodně pozadu. Zmiňoval tuším Švédsko nebo nějakou severskou zemi, kde do malých dětí na základce ládují muziku a v určitém věku se pak zúčastňují hudebních soutěží napříč žánry od rocku přes pop až po elektroniku – to je ten základ, na kterém se dá dobře stavět. Tady to prostě tak není. Asi všichni víme, jak probíhala na základce hudební výchova:) Ono v českých luzích a hájích je trochu složitější najít vůbec nějaký kurz nebo školu, kde by tě naučili s hudebními softwary a dalšími důležitými věcmi spojenými s tvorbou muziky. A cesta samouka je pro některé vzhledem k času, za který se něco nového naučíš ve spolupráci s tutorialy na youtubeu, tedy pokud nemáš hudební vzdělání, trochu odrazující… Pak u nás vydává málo lidí, málo naší muziky se exportuje do zahraničí a to se nemusím bavit jen o elektronické hudbě. Trh je tady pak tak trochu zabržděný a to má i dopad na návštěvnost některých akcí. Máme spoustu eventů, na které se vozí skvělá jména světového formátu, ale i ty mnohdy nekončí v zelených číslech a i když je line-up opravdu nabitý a může se srovnávat se zahraničím, není zárukou velké návštěvnosti. Poměrně čerstvým příkladem je nedávná Decadance – Night of Heroes. Osobně jsem čekal, že na mejdan, kde se představí Armand van Helden, Mauro Piccoto, Sander Kleinenberg, Clamaran a další, dorazí víc lidí než jen 1500. Kromě velkých akcí se samozřejmě dění přesouvá do klubů a i tam je mnohdy těžké dostat třeba 200 lidí na super jméno. Já v tuto chvíli pracuji už čtvrt roku v agentuře Touster Production, která je spojena s pražským Tousterem. Součástí agentury je producentská škola, která se finálně rozjede až příští měsíc. Tam se mohou lidé přihlásit a projít základním, pokročilým nebo individuálním kurzem v Abletonu. Kurzy povedou zkušení lektoři a v plánu je i několik workshopů, na kterých budou participovat i zahraniční producenti. Kromě školy je založen i label Touster Recordings a první československá kompilace by měla co nevidět vyjít ven, takže se vlastně společně s teamem snažíme tu scénu podpořit touto formou a doufáme, že to bude mít úspěch.
Ty seš organizačně celkem schopnej člověk – co vnímáš jako největší překážku nebo obtíž v tom když organizuješ nějkou party?
Těžko říct… například v říjnu jsem stál za mejdanem s Gregorem Tresherem v pražském Yes klubu, na kterého bylo například v Brně na Elektře narváno a já jsem byl rád za něco málo přes 200 lidí. On odehrál výborný set a atmosféra mejdanu byla nakonec fakt super, ale bohužel finančně to už tak slavné nebylo. Jako hodně přemýšlím nad tím, jak zaujmout party people, kteří chodí na komerčnější styly aby dorazili na kvalitní a pro ně trochu jinou muziku, která má své kouzlo. Proto se snažím najít rovinu v line-upu a tak se čas od času na takovém eventu objeví i někdo na první pohled nezapadající do konceptu…
To pak ale nahrává hnidopichům, kteří reagují jen na tu komerční hledisko a škatulkují si tě kdoví kam. Reaguješ nějak na tyhle lidi nebo to neřešíš?
Ano někteří si říkají, co tam dělá ten nebo ten a proč tam je, ale na druhou stranu když děláš akci bez sponzora nebo s minimálním sponzoringem a zároveň k nám přivézt někoho zajímavého, tak chceš zaujmout trochu širší spektrum lidí. Ve finále pak vidím i tu komerčnější část publika, jak čím dál tím častěji navštěvují tyto akce a poznávají koulo této muziky. A to je do budoucna dobře, nebo ne?:)
Máš nějaký promotérský sen?
Rád bych udělal něco většího, ale bez sponzora se do toho pouštět nebudu.
Radši se zaměřuji na menší, ale zajímavé akce. Ve spolupráci se zmiňovanou Touster Production chystáme 26. dubna mejdan na Žižkovské věži, kde vystoupí jako headliner Němec Oliver Klein. Kromě toho dělám v rámci své rezidentní noci Creative, která má svou základnu v pražském Chapeau rouge a se kterou vyrážím často i do jiných měst a Boat party, která má taky úspěch. Loni jsem udělal parníky dva a letos plánuji tři. V merku jsou i další zajímavá a netradiční místa a parties s originálním konceptem, ale nebudu předbíhat a prozrazovat. Spíš než promotérský sen mám ambice v rámci své kariéry:)
Rozveď trošku tu ambice
Tak určitě vystupovat více v zahraničí a makat na produkci. Co se zahraničí týče, tak jsem měl tu možnost zahrát v Německu, Švýcarsku, na Sri Lance nebo na Kostarice a je zajímavé pozorovat ty odlišné party people, jakým způsobem se baví. Kostarika byla opravdu zajímavá. Lidi si moc nepotrpí na BPM nad 127 a pokud zahraješ dobře, umí to opravdu ocenit. Pokud bych si mohl jednou, dvakrát do měsíce zaletět někam mimo ČR, vůbec bych se nezlobil. Zrovna minulý týden se mi ozvala nějaká menší agentura z Německa, že by o mne měli zájem a že mě zkusí nabízet, tak za to jsem určitě hrozně rád a vidím, že jdu správnou cestou. No a v rámci produkce vydávat, vydávat a vydávat.:) Pár počinů mám za sebou. Něco vyšlo na našich labelech MOSP, FS a Nightphunk rec. a něco i v zahraničí na labelech UNT!, One Way či Harkee rec. Teď se díky úzké kooperaci s projektem Hory_Doly otevírá i možnost vydávání v Itálii, takže doufám, že vše dopadne dobře.
Nevím, jestli sleduješ diskuse na rave.cz, ale po zářijové Elektře se tam pár diskutéru rozohnilo nad tím, že jsi před Umekem zahrál až moc rozjetej set. Já tam teda nebyl, takže nemůžu posoudit, nicméně co bys takovým lidem vzkázal?
Tak všem se asi nezavděčíš:). Jak jsem to v ten okamžik cítil, tak jsem to podal…:)
U nás existuje obrovské množství nových DJů. Čím tě takový DJ, který toho ještě nemá moc za sebou, musí zaujmout, abys ho pozval na party?
V rámci rezidentní noci Creative, kterou mám společně se starým bardem – djem Nkypem, si čas od času mladé a talentované DJs zveme a dáváme jim prostor, aby se zde představili. Pokud bych měl říct, co mne musí zaujmout, tak je to jeho vztah k muzice, samozřejmě mne zajímá i jeho osobnost a v neposlední řadě styl, kterým se prezentuje…
Máš ty osobně nějaký vzor, ať už z českých nebo zahraničních Djs?
Těch DJs je celá řada a na někoho zapomenout by byl hřích….
Na hlavním pódiu Citadely se představíš poprvé. Které jméno z jejího line-upu tě oslovuje nejvíc? S kým bys chtěl v zákulisí prohodit pár vět?
Všichni headlineři hlavního pódia jsou super a mají něco do sebe:) Těším se na Johannese Heila, který mne svými šťavnatými tracky provází po velkou část mé kariéry. S ním bych určitě rád prohodil slovo, ale i s ostatníma si rád podám ruku nebo dám panáka:)
OK, pryč od hudby. Co takhle v zimě děláš, když nehraješ / neskládáš / neorganizuješ?
No bohužel je to v poslední době tak, že na jiné koníčky moc času není… Od pondělí do pátku kromě práce buď poslouchám nějaké nové tracky, skládám a nebo makám na nějakém mejdanu, na kterém se podílím a víkendy jsou ve znamení parties. Samozřejmě pokud se nějaký ten čas najde, tak je na prvním místě přítelkyně, se kterou se domluvím na nějakém příjemném programu.
Jak ti přítelkyně toleruje nikdy nekončící mejdany, který je zapotřebí dospávat ještě půlku pracovního týdne?
Samozřejmě, že je to pro ní mnohdy náročné to překousnout. Když se mi to občas sejde, tak kolikrát hraji i 5x za týden. Na některé večírky chodí se mnou a dělá mi doprovod. K muzice má taky velmi kladný vztah. Občas mi, když makám na produkci, řekne i svůj názor:) Takže je opravdu velkou oporou a těžko bych hledal někoho, s kým můžu mít plnohodnotný vztah a zároveň mohl dělat to, co mne baví a jít si za svým snem. S tím dospáváním to zas tak horké není:) V pondělí musím být nastoupen v plné polní v práci, takže dospávání připadá v úvahu maximálně do pondělního rána a případně po příchodu z práce:) No až jí někdy potkáš, tak se jí zeptej, co ti na to řekne…. Schválně!:)
Subgata zpovídal v únoru 2013 Nois
Zdroj: Citadela