Je takmer zvykom, že súťažiaci zo speváckych šou zažijú svoj 15-minútový úspech, a keď zhasnú svetlá, nie je o nich už vedieť. Vzhľadom na bulvárnu príťažlivosť osoby Itcha Pčelára – najúspešnejšieho Slováka posledného ročníka česko-slovenskej SuperStar, bola jeho kariéra tiež dlho otázna. Teraz však nechcene nadobudnutú slávu využíva na to, aby sa hľadisko v divadle bláznov upriamilo aj na jeho sebavedomý debut so skupinou Jamestown.
Hneď prvý oficiálny singel Rieka ukazuje pútavú netradičnosť tvorby skupiny Jamestown. Začiatočný klavír v kombinácii s husľami sú minimalistickým podkladom pre morálne kázanie Štefana Pčelára o absencii pocitov v tomto svete. Zaberá to, pretože slovenská hudba, ktorá vzišla z reality show je málokedy nenásilná a znie tak organicky, ako v tomto prípade.
Husle in, gitara out
Hlavnú zodpovednosť za vyhnutie sa pop-rocku znásilňujúceho slovenské uši už niekoľko rokov, nesú práve sláčiky. V smutnej skladbe ako je Nájsť svetlo, zvýrazňujú osamelosť a strach, zatiaľ čo v rozchodovej veselici Vaňa ukazujú nadhľad a nádej. Dokážu tak pútavo ukázať širokú škálu emócií s pridanou hodnotou vytvárania vlastného štýlu bez toho, aby museli určovať jednotlivým nástrojom prioritu.
Okrem toho, huslistka Kristína Uhlíková právoplatne obsadila miesto v duete Dvaja blázni. V ňom Itcha nedopĺňa, ale pristupuje na jeho hru s kolísavou dynamikou a kontrastom medzi ich hlasmi. Tak sa stáva z nej rovnocenná spevácka partnerka a poslucháčom po tejto skladbe nezostane iné, len dúfať, že huslistka-speváčka dostane na druhom albume ešte viac priestoru.
Muzikál bláznov?
Album je ladený konceptuálne a tematicky spája dve slová „divadlo“ a „blázni“. Je to celkom pochopiteľné. Po jeho vypočutí človek nadobudne dojem, že ak by bol o niečo dramatickejší, už je to muzikál. Nie, to nie je problém. Na jednej strane je to pre „bláznov“ z Jamestownu prirodzené a v slovenskom éteri podobná hudba absentuje, na strane druhej je však grandióznosť mierne prehnaná.
V celej svojej komplexnosti sa téma prejaví na titulnej skladbe. Tá je značne rozporuplná. Prejavuje sa v nej divadelnosť, bláznovstvo a… Desmod. Akoby do rannej tvorby Kulyho a spol. (ktorí sú tiež z Nitry) presiakli Itcho, Kika a ostatní. Pričom nie je odignorovateľné ani poznávacie znamenie producenta Mareka Rakovického – prudká zmena rytmiky či mierne vdychy elektroniky.
Jamestown naozaj prinášajú na čele s Itchom Pčelárom ako Superstaristom nový vietor do plachiet slovenskej hudby. To je prielom a môže znamenať dve veci. Buď sa domáca tvorba zmieta v takej kríze, že už „rýchlokvasení“ účinkujúci speváckych šou určujú jej nové dočasné smerovanie alebo sa konečne rodí generácia, ktorá dokáže udať trvalý kurz. Vyzerá to tak, že Jamestown ho už načrtol.
Zdroj: Redakcia GREGI.NET