Ani tento rok nebude kultúrna scéna v Banskej Bystrici ochudobnená o festival Barbakan. Vo verzii, ktorá bude oproti minulým rokom skromnejšia, sa bude konať 8. a 9. novembra, pričom prvý deň bude patriť hudbe a ten druhý filmom.
Počas prvého večera sa v Záhrade – Centre nezávislej kultúry predstaví formácia Korben Dallas. Tá sa za pár rokov vypracovala z undergroundovej scény na jednu z najžiadanejších súčasných skupín. Len nedávno vydala tretí štúdiový album s názvom Banská Bystrica, takže na Barbakane bude ako doma. Lístky na vystúpenie sa už predávajú priamo v Záhrade za 8 (neštudenti) a 5 (študenti) eur.
V centre pozornosti filmovej časti Barbakanu stála v predchádzajúcich ročníkoch sekcia Domáca úroda, zostavená z nových slovenských filmov čo najširšieho spektra žánrov a metráží. Rok 2014 v slovenskej kinematografii patrí najmä dokumentaristom, Barbakan tento fakt reflektuje a svojmu publiku prinesie dva debuty – snímku Comeback, celovečerný dokumentárny debut režiséra Mira Rema, sústreďujúceho svoju pozornosť na život recidivistov, a Deti, debut dokumentaristu Jara Vojteka na poli hraného filmu. Okrem nich dramaturgovia do programu festivalu zaradili aj aktuálneho filmového “jubilanta“ – kultovú snímku Quentina Tarantina Pulp Fiction (1994), ktorá tento rok oslavuje okrúhle dvadsiate narodeniny. Vstup na všetky tri filmové projekcie bude voľný.
Bratislavská kapela Korben Dallas vznikla v roku 2010 po rozpade zoskupenia Appendix. Jej debutový album Pekné cesty (2011), ktorý vznikol ako živá nahrávka z koncertu, bol nominovaný na Radio_Head Awards v kategórii album roka – cena kritikov. Výraznejšie sa kapela presadila s druhým albumom Karnevalová vrana, ktorý vyšiel v roku 2013 vo vydavateľstve Slnko Records. Kapela nakrútila klipy k trom skladbám z albumu: Otec, Zlatý jeleň a Beh. Karnevalová vrana sa po vydaní dostala na prvú priečku v rebríčku iTunes v kategórii slovenských nahrávok, a na Radio_Head Awards 2013 za ňu kapela získala sošky za najlepší album, singel (Otec) a najlepšiu koncertnú kapelu. Spomenutý tretí album Banská Bystrica vydala len pred pár týždňami.
Korben Dallas radi spolupracujú aj s inými hudobníkmi a skupinami. V Rádiu_FM sa predstavili so špeciálnym hosťom Andrejom Šebanom, v Českej republike odohrali sériu spoločných koncertov s kapelou Zrní. S Janou Kirschner nahrali pieseň Spolu a na festivale Viva Musica! sa predstavili v sprievode symfonického orchestra. Kapela si zahrala na mnohých popredných slovenských a českých festivaloch, ako sú Pohoda, Colours of Ostrava alebo Grape.
Filmovú časť Barbakanu bude tento rok tvoriť trojica snímok. Zo štyroch poviedok, ktoré vytvárajú jeden pohľad na rôzne podoby vzťahu rodičov a detí, je vyskladaný hraný režisérsky debut oceňovaného dokumentaristu Jara Vojteka (My zdes, Hranica) s názvom Deti. V prvom príbehu sa otec vyrovnáva s autizmom vlastného syna, v nasledujúcom mladý otec nezvláda odlúčenie od vlastnej rodiny a uteká za ňou z väzenia, v ďalšom nachádza chlapec útek od života s necitlivým otčimom v chove výstavného kanárika, a v poslednom chce nešťastná žena splniť posledné prianie svojmu zomierajúcemu otcovi. Autentická, no citlivá mozaika vzťahov sleduje postavy, aké možno poznáme z vlastných životov, postavy, akými možno sami sme, boli sme, alebo budeme.
Dokumentárny film Comeback nazerá na miesta, kam kamery slovenských filmárov zatiaľ nemali možnosť nahliadnuť. Za múrmi ilavskej väznice nachádza recidivistov a dáva im možnosť prehodnocovať svoj doterajší život, ale aj zvažovať možnosti toho nasledujúceho. Čo budú robiť po prepustení, po pätnástich, dvadsiatich rokoch strávených za mrežami, bez vzdelania, zato so záznamom v registri trestov? Príbeh trestancov, ich blízkych a absurdného právneho systému je celovečerným debutom dokumentaristu Mira Rema (Arsy Versy, Vrbovský veter), ktorý v minulých rokoch uviedol na Barbakane retrospektívu svojej dovtedajšej tvorby a zasadol aj na miesto porotcu súťaže krátkych filmov.
Oscarom za najlepší scenár a mnohými festivalovými cenami ovenčený filmový kult Pulp fiction oslavuje dvadsiate narodeniny. Tri historky, plné nečakaných zvratov a zľudovelých dialógov, zobrazujú americké podsvetie nebývalo podvratne a štylizovane, vďaka čomu si film získal nielen obľubu u divákov, ale aj uznanie kritiky. Quentina Tarantina práve úspech jeho postmo- dernej hry s filmovým rozprávaním definitívne vyšvihol do prvej ligy režisérov, v ktorej zostáva dodnes.
www.facebook.com/festivalBarbakan
Zdroj: Ján Papač, PR manager