Posledný novembrový víkend bude už pätnásty rok patriť bratislavskému festivalu inovatívnej hudby NEXT. Od 26. – 29. novembra sa v A4 – Priestore súčasnej kultúry predstaví to najlepšie, čo sa za posledné obdobie udialo na poli progresívnych hudobných scén.
Prvé zverejnené mená tohtoročného line-upu už tradične ponúkajú záber bez žánrových či geografických barličiek – od tých etablovaných až po zatiaľ neobjavených interpretov.
Po minulé roky sa na festivale predstavilo množstvo účinkujúcich, ktorí si medzičasom vydobyli pevnú pozíciu na poli súčasnej experimentálnej, elektronickej či improvizovanej hudby: Selvhenter, Marcus Schmickler, Valerio Tricoli, Gábor Lázár, Maja Ratkje, Mira Calix, Pan Sonic, Otto Von Schirach ai. Prvá zverejnená časť line-upu sa nesie v rovnako neskromnom duchu.
Emptyset je bristolská dvojka James Ginzburg a Paul Purgas. Okrem ohýbania zvuku sa venujú vizuálnemu umeniu a inštaláciám, pričom všetky disciplíny často spájajú v jednoliaty celok. Ich práca skúma fyzické možnosti zvuku cez prizmu elektromagnetizmu, architektúry, algoritmických vizuálov a analógových médií. Na konte majú dva albumy pre legendárny nemecký label Raster-Noton (Alva Noto, Ryoji Ikeda, Kangding Ray). Na NEXTe predstavia špeciálny audio-vizuálny liveset.
Myriam Bleau by svojou tvorbou pokojne zapadla do katalógu Raster-Noton. Kanadská sound-artistka vo svojej tvorbe spája multimédiá, minimalistickú bleepovú elektroniku a performance. Na NEXTe sa predstaví s projektom nazvaným Soft Revolvers. Lepšie raz vidieť ako štyrikrát čítať.
Jedným z najvýraznejších hostí festivalu je Rashad Becker – v Berlíne usadený zvukový mág, ktorému minulý rok vyšiel oceňovaný debut na značke PAN. Becker vo svojich sonických svetoch zúročuje dlhoročné skúsenosti so zvukovou postprodukciou. Jeho tvorba má blízko k sound-artu a je nekompromisnou výzvou pre ľudí, ktorí sa neboja objavovať nové sonické spektrá. Pekne o tom rozpráva v interview pre Resident Advisor.
Fanúšikovia gitár a modulárnych syntezátorov si prídu na svoje vďaka projektu KTL, za ktorého zvukovými stenami stojí Stephen O’Malley z legendárnych SUNN O))) a Peter Rehberg – otec progresívneho vydavateľstva Editions Mego. Elektronické a akustické drony a tonálne zafarbenia vzdialene pripomínajúce amerických minimalistov Oliverosa, LaMonte Younga či Tonyho Conrada – to je v skratke posledný album KTL, ktorý si vyslúžil označenie jedného z najlepších albumov za rok 2013.
Adam Donovan je Austrálčan, ktorého fascinuje spojenie umenia a technológie. Donovan do Bratislavy prinesie Psychophysics Machines – dielo na pomedzí performance, inštalácie a koncertu. Sprostredkováva divákovi či poslucháčovi zvukový zážitok mimo klasickej ľudskej percepcie, a to pomocou piatich robotických zvuk generujúcich skulptúr.
Okrem zahraničných mien sa na NEXTe už tradične predstaví aj špička domácej scény ako napríklad urbanfailure, Bolka či taliansko-slovenský projekt The Blessed Beat.
Limitovaná edícia cenovo zvýhodnených lístkov je v predpredaji do 31.októbra cez Interticket. Podrobný program a ďalšie informácie nájdete na www.nextfestival.sk.
Zdroj: Festival NEXT