Opuštěný srub, neúprosně přibývající sníh. Na nejsevernější místo Evropy přijíždí neočekávaný host. Inscenace hry Matěje Samce je určitým pokusem o dovršení směřování MeetFactory k apolitickému divadlu, které se přes onu apolitičnost pokouší vyslovit něco podstatného o lidském bytí. O dramaturgii inscenace se netradičně stará Kateřina Šavlíková, Finnmark se v premiéře uvede 19. prosince 2019.
Žena přijíždí navštívit jinou ženu v jejím srubu, chce jí předat zprávu, jejíž obsah je vzhledem k okolnostem zamlčen. To je výchozí bod inscenace Finnmark, jejíž pojmenování je zároveň jménem pohraničního kraje v severním Norsku. Do srubu záhy přestane proudit elektřina, hustě sněží a ženy mají mezi sebou tolik nevysloveného, že každý pokus o prolomení mlčení pálí jako čert.
Text je autorským počinem Matěje Samce a vznikl pro herečku Anitu Krausovou, která je s tímto divadlem neodmyslitelně spjatá. K ní byla přizvaná Zuzana Stavná. „Našel jsem starou fotku z dětství, jsme na ní já a můj bratr. Stojíme u jakéhosi klavíru instalovaného jako umělecké dílo. Zjistil jsem, že přestože je krásná, dívám se na ni velice nerad,” nastiňuje Samec, na jakém základě napsal Finnmark, ve kterém se nějaká žena rozhoduje o tom, zda chce mluvit se svou sestrou nebo raději sama se sebou. Jestli tu sestru vlastně má, nebo je absolutně osamělá.
Divadlu MeetFactory je vlastní práce se současnou literární předlohou, se slovem, které je používáno jako hlavní nástroj jednání. „Co se bezprostředně odehrává před divákem, je založeno na nutkavé potřebě vyříkat si podstatné ze svých životů,” dodává dramaturgyně Kateřina Šavlíková a dále přibližuje scénu usazenou na vidrholci, kde užitečným nástrojem je sekyra a podstatným udržet oheň. „Zároveň je to prostor, který se utvoří uvnitř člověka, mezi lidmi, když se k němu proderou nebo pročekají. Ocitáme se uprostřed toho, co tu bylo před námi a bude po nás. Co ukáže, nakolik jsme zvířata a co s námi svedla kultivace a civilizovanost. Co s námi udělá, když zůstaneme jen sami se sebou.”
Jak je pro Matěje Samce důležitá spolupráce s Anitou Krausovou, s níž vytvořil většinu pro něj podstatných inscenací, tak je pro něj podnětná spolupráce se scénografkou Janou Prekovou. Vedle své obvyklé práce na scéně a kostýmech nezvykle spolu se Samcem inscenaci režírují.
Nyní přichází Finnmark, inscenace v lecčem pocitem i dějem odkazující na dřívější letní a řecké Psí dny. Hluk a ticho malých věcí vyvrcholí v Divadle MeetFactory poprvé ve čtvrtek 19. prosince.
Více:
„Jediné, co teď můžu dělat, je hledat tě a doufat, že narazím na něco, co nebude jako ty a co by tě nahradilo.” – Matěj Samec: Finnmark
„Hudba se rozléhá ve sněhu. Hlavně se vyhnout tichu. V lyžařských střediscích hrají totéž co v baru na pláži. Člověk může praktikovat freeride nebo plavat za bójku. Občas padají laviny. Nebo se objeví obří vlna. Hudba nám usilovně pomáhá zapomenout. Zastírat naši pomíjivost před věčností moře či hory drobením času na kousíčky tak malinkaté a tak kratičké jako rytmus, rytmus, který dává času jiný, mnohem obyvatelnější a hravější smysl.” – Alicia Kopf: Bratr z ledu
„Když je člověk přesvědčen o svém zoufalství, musí jednat, jako kdyby doufal, nebo se zabít. Utrpení nedává žádná práva.” – Albert Camus
meetfactory.cz/program
meetfactory.cz/divadelni-dramaturgie
V kulisách a stínu komplikovaného velkého světa, který prochází další ze svých proměn, se odehrávají každodenní osobní dramata, jež se zdají malá, všední, triviální, naprosto apolitická. „Myslíme si, že jsou to právě ona, na jejichž řešení závisí budoucnost onoho velkého a politického,” uvádí Matěj Samec, „zůstáváme osobní, tiší, neapelativní, soustředění. Neboť chceme zaslechnout hluk, který není slyšet na ulici, zůstává však skryt uvnitř každého z nás.”
Scénář a režie: Matěj Samec
Scéna, kostýmy a režie: Jana Preková
Hudba: Jakub Kudláč
Dramaturgie: Kateřina Šavlíková
Produkce: Magda Juránková
Hrají: Zuzana Stavná a Anita Krausová
Premiéra 19. 12. 2019
Zdroj: MeetFactory