Grand Prix 14. MFF Bratislava za najlepší film získala komorná drama La Sirga!

Víťazným filmom 14. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa stala  komorná dráma La Sirga debutujúceho režiséra Williama Vegu.

Sedem bohatých filmových dní ukončil záverečný ceremoniál, na ktorom porotcovia udelili okrem Grand Prix za najlepší film aj ďalšie štatutárne ceny. Novinkou 14. MFF Bratislava bola Súťaž slovenských celovečerných hraných a animovaných filmov, ktorá sa stala súčasťou sekcie MADE IN SLOVAKIA. Aj v tomto roku festival pokračoval Festivalovými dňami v Banskej Bystrici.

Program 14. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (MFF Bratislava) priniesol  divákom kvalitné, žánrovo a  tematicky rôznorodé filmy v  súťažnýchnesúťažných programových sekciách. V súťaži sa o festivalové ceny uchádzali hrané, dokumentárnekrátke filmy. Nesúťažné sekcie Panoráma, Proti prúdu, Antidepresíva, Príbehy a Made in Slovakia, dopĺňali v tomto roku aj sekcie s názvom Goya Awards – 25. výročie, ktorá odprezentovala španielske filmy, ocenené cenou Španielskej filmovej akadémie za najlepší film a Panoráma špeciál, ktorá predstavila tohtoročných finalistov filmového ocenenia Európskeho parlamentu Cena LUX. V programe nechýbala ani Pocta, venovaná jednému  z  najvýznamnejších srbských režisérov Goranovi Paskaljevićovi  a  nestorovi československej kinematografie Jiřímu Krejčíkovi, tradičná sekcia  Azyl – krátke filmy  a  Zvláštne uvedenie, v ktorom sa  predstavilo päť autorských portrétov z dokumentárneho cyklu Fotografi. Osvedčený programový tím z minulého ročníka pracoval pod vedením srbského filmového kritika Nenada Dukića, ktorý vyberal filmy do Súťaže hraných filmov a pri programovej skladbe spolupracoval s českým filmovým publicistom Radovanom Holubom, zostavovateľom sekcií Príbehy a  Antidepresíva, slovenským filmovým kritikom Pavlom Smejkalom, ktorý vyberal snímky do Súťaže dokumentárnych filmov a holandským historikom umenia a filmu  Erwinom Houtenbrinkom, zostavovateľom Súťaže krátkych filmov.

14. MFF Bratislava sa počas minulého ročníka vrátil na druhú stranu Dunaja a  aj tento rok boli jeho hlavným dejiskom tri kinosály multiplexu Cinema City v modernom centre Eurovea, kde garantoval vysokú kvalitu prezentácie festivalových filmov. Komornejšiu atmosféru kina si mohli diváci vychutnať v  Kine Lumière, v  Kine Mladosť a v  Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava, ktoré bolo miestom slávnostného otvorenia festivalu. Jednou z výrazných tohtoročných noviniek bolo Festivalové centrum – Sklad č.7 v Eurovea, ktoré poskytlo návštevníkom to pravé festivalové zázemie. Aj v tomto roku festival pokračoval Festivalovými dňami mimo hlavné mesto, v Banskej Bystrici. Festivalový program 14. ročníka MFF tvorilo 155 celovečerných, strednometrážnych a  krátkych filmov, ktoré si v Bratislave prišlo pozrieť 18 190 divákov.  Celková návštevnosť  spolu s Festivalovými dňami a sprievodnými podujatiami bola takmer 21 tisíc divákov. Festival privítal vyše 80 zahraničných hostí: delegácií k filmom, producentov, novinárov a filmových profesionálov.

Medzinárodnú súťaž prvých a druhých hraných filmov hodnotili tri medzinárodné a domáca študentská porota. Hlavná porota na čele s významným srbským režisérom, producentom a scénaristom Goranom Paskaljevićom pracovala v zložení Joanna Lapinska z  Poľska, spoluzakladateľka poľského filmového festivalu T-Mobile New Horizons, populárny český herec Jiří Mádl,  francúzsky kritik Jean Roy, autor a spoluautor niekoľkých kníh o filme, prezident francúzskej Únie filmových novinárov, prezident FIPRESCI a člen Európskej filmovej akadémie, dlhoročný riaditeľ Critics‘ Week na festivale v Cannes a Santhanam Srinivasa z Indie, dramaturg a poradca na viacerých indických festivaloch. Hlavná porota udelila Grand Prix za najlepší film kolumbijsko-francúzsko-mexickej snímke režiséra Williama Vegu La Sirga za „kinematografické kvality tohto mimoriadne citlivého portrétu spoločnosti, nad ktorou neustále visí hrozba násilia“. Cenu z rúk predsedu poroty Gorana Paskaljevića prevzal v mene režiséra prvý tajomník mexickej ambasády Cristobal Gonzales Ascencio.

Hlavná porota okrem spomínanej Grand Prix za najlepší film udelila aj Cenu za najlepší ženský herecký výkon a Cenu za najlepší mužský herecký výkon hlavným predstaviteľom izraelského filmu Epilóg – Rivke Nur a Yosefovi Carmonovilebo dobrý herec potrebuje dobrého partnera a v tejto snímke sa pri vykresľovaní postáv obaja obdivuhodne dopĺňajú“. Cenu za oboch hercov prevzal režisér filmu Amir Manor.

Cenu pre najlepšieho režiséra si z bratislavského festivalu odnáša Jan Ole Gerster za film Ty kokso! Porotcovia vyzdvihli Gersterovu „veľmi dôkladnú réžiu, ktorá umožňuje postavám vyniknúť, a za obraz dnešnej mladej generácie, trocha stratenej, a predsa nepoľavujúcej v úsilí vybojovať si miesto pod slnkom napriek egoizmu v spoločnosti“. Cenu v mene režiséra prevzal producent filmu Alexander Wadouh. Film Ty kokso! získal aj cenu poroty FIPRESCI (Svetová federácia filmových kritikov), ktorá sa na 14. MFF Bratislava zišla v zložení slovenská kritička Viera Langerová, ruská filmová publicistka Julia Khomiakova a francúzsky filmový publicista Dominique Martinez.

Svoju cenu na bratislavskom festivale po prvýkrát udeľovala porota FEDEORA (Federácia filmových kritikov európy a stredomoria), v ktorej zasadli srbská filmová publicistka Dubravka Lakić, jeden zo zakladajúcich členov FEDEORA Gidi Orsher z  Izraela a filmový kritik James Evans z Veľkej Británie. Porota FEDEORA udelila Ex Aequo cenu v medzinárodnej súťaži prvých a druhých hraných celovečerných filmov snímkam Ty kokso! Epilóg, ktorý ocenila aj Študentská porota v zložení Michala Burcáková, Peter Morávek a  Lucia Žatkuliaková za „citlivú reflexiu staroby v súčasnom Izraeli s vyrovnanou dávkou tragikomédie“.

Filmy v Súťaži dokumentárnych filmov hodnotila trojčlenná porota, ktorá sa zišla v zložení kanadský filmový teoretik Sean Farnel, izraelská režisérka Limor Pinhasov a multimediálny umelec Tomáš Rafa. Cenu za najlepší dokument získal nemecko-bulharsko-chorvátsky koprodukčný film Posledná záchranka v Sofii za „dielo, ktoré tvorivo riskuje tým, že ukazuje iba tváre svojich protagonistov, no umožňuje im stať sa zrkadlom bolesti, drámy a stresu, ktorý ich obklopuje“. Cenu si osobne prevzal režisér filmu Ilian Metev.

Súťaž krátkych filmov našla svojho víťaza v kanadskom filme Malody režiséra Philipa Barkera za „poéziu zlého sna evokujúcu detstvo a smrť, kde štedrým kúzelníkom je samotný režisér.“ Porota v zložení Oto Reiter (Rakúsko), Valéry Rosier (Belgicko) a Kate Taylor (Veľká Británia) udelila aj zvláštne uznanie brazílskemu filmu režiséra Rafaela Urbana Dinosaurie vajcia v obývačke, za „nesúhlasný a koniec koncov elegantný portrét života ženy a jej spomienok.“

Novinkou na 14. MFF Bratislava bola Súťaž slovenských celovečerných hraných a animovaných filmov. S priaznivou bilanciou roku 2012 sa organizátori festivalu spolu so Slovenským filmovým ústavom rozhodli rozšíriť sekciu MADE IN SLOVAKIA o túto súťaž. Partnerom súťaže je generálny partner festivalu UniCreditBank a hlavná cena je finančne dotovaná sumou vo výške 3000 Eur. Do súťaže bolo vybraných osem titulov, ktoré vznikli na Slovensku, príp. v medzinárodnej koprodukcii. Medzinárodná porota v zložení Martin Blaney (Screen International, Nemecko), Blagoja Kunovski (MFF Manaki Brothers, Macedónsko) a  Azize Tan (MFF Instanbul, Turecko) sa jednomyseľne rozhodla udeliť Cenu UniCreditBank za najlepší slovenský celovečerný film debutovej snímke Ivety Grófovej Až do mesta Aš, ktorý na porotu zapôsobil „svojim obratným prelínaním sa dokumentu a hraného filmu a citlivým vedením nehercov. Talentovaná mladá režisérka prináša svieži pohľad na tento závažný sociálny problém. Veríme, že o Ivete Grófovej, režisérke filmu Až do mesta Aš budeme ešte počuť.“ Cenu a finančnú prémiu si prišli prevziať režisérka Iveta Grófová a producentka Barbara Kipsová.  V súťaži slovenských celovečerných hraných a animovaných filmov udelila svoju cenu aj porota FEDEORA koprodukčnej snímke V tieni režiséra Davida Ondříčka. Cenu si prevzali herečka Soňa Norisová a slovenský koproducent Patrik Pašš.

Sekcia MADE IN SLOVAKIA zostáva aj naďalej najmä priestorom pre prezentáciu aktuálnej slovenskej tvorby. V jej programe preto nechýbali ani dokumentárne, krátke a študentské filmy. Najnovšie dokumenty Jara Vojteka (Cigáni idú do volieb), Zuzany Piussi (Krehká identita), Olgy Špátovej (Najväčšie prianie) a  Tomáša Krupu (Absolventi) videli návštevníci festivalu v exkluzívnej slovenskej premiére. Blok krátkych filmov ponúkol napríklad aj premiéru nového filmu Petra Magáta Kabát či filmy študentov bratislavskej VŠMUAkadémie umení Banská Bystrica, ktorá oslavuje 15. výročie svojho vzniku a svoju predpremiéru na festivale mal tiež televízny film Martina Kákoša z cyklu Filmoviedky Zradení.

Držiteľmi Ocenenia MFF Bratislava za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii sa v tomto roku stali významný srbský režisér, producent a scenárista Goran Paskaljević a legenda československej a českej kinematografie režisér Jiří Krejčík, ktorý na festivale spolu s hercom Ladislavom Chudíkom a spoluscenáritom Albertom Marenčinom, uviedol svoj film  Polnočná omša. Špeciálne uvedenie mali aj tri filmy Gorana Paskajevića Sud prachu, Sen zimnej noci a Keď sa rodí deň.

Po tretíkrát bola na slávnostnom ceremoniále udelená Film Europe Award, ktorú za úspešnú prezentáciu slovenského filmového umenia v zahraničí získala herečka  Gabriela Marcinková.

Jednoznačne najlepším filmom podľa hodnotenia divákov sa stal film Hon, dánskeho režiséra T. Vinterberga, ktorý získal Cenu divákov. Druhé miesto obsadil film francúzskeho režiséra F. Ozona V dome a tretím divácky najobľúbenejším filmom z programu 14. MFF Bratislava je film M. Hanekeho Láska

Medzinárodný filmový festival Bratislava a  Hlavné mesto SR Bratislava spoločne pokračujú v oceňovaní významných slovenských filmových a divadelných umelcov, tvorcov a filmových profesionálov. Tento rok sa laureátom ocenenia a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy stal charizmatický herec a výrazná osobnosť slovenského filmového a divadelného herectva pán Štefan Kvietik.

Na 14. MFF Bratislava sa zišlo množstvo zaujímavých hostí. Diváci mohli osobne stretnúť filmárov z  celého sveta. Okrem predsedu hlavnej poroty Gorana Paskaljevića, festival navštívil aj známy a obľúbený francúzsky herec a režisér Jean-Marc Barr, ktorý sa dostal do povedomia divákov postavou potápača Jacquesa Mayola vo filme Luca Bessona Magická hlbočina. V Bratislave predstavil svoj najnovší film Sexuálne kroniky francúzskej rodiny, ktorý režíroval spolu s Pascalom Arnoldom a zároveň spolu so srbským režisérom Bojanom Vuletićom uviedol aj súťažnú snímku Praktický sprievodca Belehradom so spevom a plačom, v ktorej si zahral jednu z úloh. Svoje filmy prišli osobne uviesť napríklad držiteľ Goya Award, renomovaný španielsky režisér Jaime Rosales (Samota), izraelský režisér Amir Manor (Epilóg), nemecký režisér Jan Ole Gerster (Ty kokso!), turecká režisérka Belmin Soylemez (Prítomný čas), čínska režisérka Liu Shu (Lotos), francúzsky režisér Vincent Dieutre (Jaurés), Pavel Abrahám a Tomáš Bojar (Dva nula), bulharský režisér Ilian Metev (Posledná záchranka v Sofii), nemecký režisér Mario Schneider (dokument MansFeld) či debutujúci argentínsky režisér Hermes Paralluelo (Yatasto). Z Francúzska pricestoval herec oceňovaného filmu Poddaj sa Slimane Dazi, z Estónska režiséri filmu Zúrivé prdy Rain Tolk a Andres Maimik, z Portugalska kameraman filmu Tabu Rui Poćas a z exotickej Brazílie prišla uviesť svoj film Prekliatie klietok režisérka Paula Fabiana. Renomovaný britský dokumentarista Michael Grigsby spolu s  producentkou Rebekah Tolley osobne uviedoli svoj film Išli sme do vojny. Hosťom festival bol slovinský režisér Andrej Košak (Stav šoku), srbský herec Aleksandar Djurica (Smrť človeka na Balkáne), izraelská herečka Rotem Zisman (Súmrak), ukrajinská režisérka Daria Onyshchenko (Eastalgia) či tvorcovia krátkych filmov Paulo Castilho (Kráľovstvo), Christoph Kuschnig (Liahnutie), Hisko Hulsing (Smetisko), David Varela (Posledný portrét) a ďalší. Okrem tvorcov sa festivalu zúčastnili aj zástupcovia medzinárodných festivalov (Vilnius, Sarajevo, Bergen), filmoví profesionáli a zahraniční novinári. Nechýbali ani slovenskí tvorcovia, ktorí uviedli na festivale svoje filmy (R. Šveda, P. Bebjak, Z. Piussi, I. Grófová, J. Krasnohorský, M. Ťapák, T. Krupa, J. Vojtek, M.Leščák, M. Žiaran, M. Kákoš, T. Kuhn, R. Fabián, M. Angelov, K. Hlinčíková), alebo si prišli pozrieť filmy svojich kolegov. V hľadisku tak sedeli napr. Eduard Grečner, kritik Pavel Branko, Juraj Lehotský, scenárista a dramaturg Albert Marenčin, Jaro Rihák a mnohí ďalší.

Počas bratislavského festivalu sa uskutočnilo slávnostné odovzdávanie cien jubilejného 10. ročníka scenáristickej súťaže Cena Tibora Vichtu. Víťazom sa stal Ján Púček so scenárom k hranému filmu Keď kvitnú koľajnice a špeciálnu cenu získala   Magda Wdowyczinová za svoj scenár U dobré naděje. V kategórii komediálny seriál si ocenenie odniesli dvaja mladí scenáristi – Imrich Rešeta za scenár Podnájom a Lukáš Obermajer za scenár Takmer normálna rodinka.

Bohatý filmový program festivalu doplnili zaujímavé sprievodné podujatia. Jednou z výrazných noviniek 14. MFF Bratislava bolo nové Festivalové centrum – Sklad č.7 v Eurovea, kde mimo rušného nákupného centra vznikla spoločná lounge/chillout zóna.  Návštevníci si tu mohli napríklad pozrieť dokumentárne filmy z cyklu Fotografi, každé premietanie bolo spojené s diskusiou za osobnej účasti tvorcov medzi ktorými boli napríklad Miro Remo, Marek Šulík, Šymon Kliman a ďalší. Premietali sa tu i súčasné slovenské animované videoklipy, denne tu prebiehal workshop časopisu Kinečko Pristrihni si!, či zaujímavá maskérska show profesionálnych filmových maskérov. Novinkou boli aj tvz. Happy Hour – každodenné neformálne stretnutia festivalových hostí, tvorcov a novinárov. Nechýbala obľúbená Papučová noc so Zlatým Bažantom, počas ktorej sa premietala trojica festivalových filmov Divoké stvorenie južných krajín, Superstar a Božie kone. Počas festivalu sa uskutočnil aj MasterClass vedený režisérom a predsedom hlavnej poroty Goranom Paskaljevićom, ktorý sa konal na bratislavskej VŠMU. Ďalší MasterClass viedol klasik britskej dokumentaristiky Michael Grigsby spolu a producentkou Rebekah Tolley a tretí MasterClass sa konal počas Festivalových dní v Banskej Bystrici na Akadémii umení pod vedením dokumentaristu Jara Vojteka. Možnosť získať nové poznatky poskytol účastníkom Medzinárodný seminár s Ruth McCance : Sources2: Silver Screens, ktorý sa venoval témam ako Kreatívna úloha producenta či Porovnávacie prístupy k rozprávaniu príbehu vo filme pre kiná a pre televíziu a zaujímavú diskusiu priniesla Panelová diskusia na tému Filmová kritika a filmová tvorba v strednej a východnej Európe.

14. Medzinárodný filmový festival Bratislava sa konal od 9. do 15. novembra v Bratislave a  následne pokračoval dvomi Festivalovými dňami v Banskej Bystrici. Prvý festivalový deň patril srbskému režisérovi Goranovi Paskajlevićovi  a  slovenskému dokumentaristovi Jarovi Vojtekovi. Na Akadémii umení sa premietli filmy Cigáni idú do volieb, Sud prachu a Sen zimnej noci. Na druhý deň 17. novembra mali banskobystrický diváci možnosť vidieť dokument Príbehy tatranských štítov (r. P. Barabáš)  a český film zo Súťaže dokumentárnych filmov Dva nula (r. Pavel Abrahám a Tomáš Bojar).

Viac informácií o MFF Bratislava nájdete na internetovej stránke www.iffbratislava.sk a  na www.facebook.com/bratislavaiff.

Zdroj: MFF Bratislava