Gregoriánskymi chorálmi sa začal Letný hudobný festival Hevhetia. Nedávno ocenený Dóm sv. Alžbety zaplnili poslucháči, ktorí si doslova vychutnali hodinový koncert deväťčleného speváckeho telesa Voces Gregorianae Cassovienses pod dirigentskou taktovkou Jána Veľbackého. Citlivými tónmi improvizovaného jazzu im výdatne sekundoval saxofonista Adrián Harvan.
Témou koncertu bola hudba a spev dvoch odlišných hudobných žánrov. Prvým z nich bol gregoriánsky chorál, ktorý mal pre vývin hudobného umenia zásadný význam. Z neho čerpala duchovná, ale aj svetská hudba. Často slúžil ako podklad pre viachlasnú hudbu a jeho témy preberali pre svoje kompozície významní svetoví skladatelia. Druhým žánrom bol súčasný jazz, ktorý sa vyznačuje improvizáciou a zvláštnym spôsobom tvorby tónu.
Interpreti ponúkli spojenie práve týchto dvoch hudobných žánrov. Melódie gregoriánskeho chorálu s meditatívnou melódiou, viažucou sa na biblický text a prelínanie s jazzovými improvizáciami, v ktorých rezonovalo a doznievalo ich posolstvo.
Z muzikantského hľadiska išlo o veľmi osobitú záležitosť, pretože gregoriánsky choral sa málokedy spája s akoukoľvek hudobnou produkciou. V tomto prípade bol spev sprevádzaný saxofónom. Ten skvelým spôsobom kombinoval východiská jednotlivých skladieb, nadväzoval na ne a improvizoval. Program pôsobil ako jednoliaty celok, ktorý mal svoje gradácie, vrcholy, logiku a skvelú stavbu.
Na koncert sa prišiel pozrieť aj jeden z interprétov festivalu, košický akordeónista Peter Katina, ktorý po odznení všetkých skladieb povedal: „Program bol zložený z diel gregoriánskeho chorálu, medzi ktoré boli vložené imštrumentálne impovizácie a tie prechádzali aj do spevu. Takže niektoré skladby by sa mohli pokojne nazvať vokálno-inštrumentálne. Išlo hlavne o čistý umelecký zážitok, ktorý bol rovnako krásny aj pre laikov ako aj pre hudobných odborníkov. Moje osobné očakávania boli prekonané, pretože aj keď som už predtým počul úryvky z tohto projektu, v Dóme sv. Alžbety to znelo nadmieru akusticky a výrazne. Saxofón občas pripomínal dobové dychové nástroje. Inštrumentálna časť nebola extenzívna a nerozbíjala koncepciu koncertu. Správne slovo pre toto netradičné spojenie je ‚akurátne‘.“
Návštevnosť prekonala očakávania. Dóm. Sv. Alžbety bol plný, ľudia koncentrovane vnímali hudbu. Vládla v ňom príjemná pozitívna atmosféra.
Svoju spokojnosť s priebehom koncertu vyjadril aj dirigent Voces Gregorianae Cassovienses Ján Veľbacký: „Hodnotím to veľmi pozitívne z pohľadu účasti poslucháčov, ale takisto aj zo strany speváckeho telesa, ktoré podalo jeden zo svojich najlepších výkonov. Verím, že poslucháči ocenili to, čo sme im chceli ponúknuť. Cieľom bolo povzniesť ducha poslucháčov, aspoň na chvíľu, do inej sféry uprostred hektického životného štýlu. Tak ako znie motto festivalu Hevhetia ‚nechať sa vyrušiť hudbou‘. Myslím, že sa nám to podarilo.“
Riaditeľ festivalu a vydavateľstva Hevhetia Ján Sudzina takisto nešetril slovami spokojnosti: “Som nadšený, že ani po piatich rokoch ľudia nezabudli na Hevhetiu a že v takom hojnom počte prišli. Bol to koncert pre všetkých. Keď aj na zvyšok programu príde aspoň časť z dnešného množstva ľudí, bude to dôkaz, že ideme správnym smerom.“
Letný hudobný festival Hevhetia pokračuje 10. júla v Kasárňach/Kulturparku v Košiciach vystúpením Petra Katinu, po ktorom bude nasledovať bieloruské trio Port Mone. Fanúšikovia kvalitnej hudby sa ďalej môžu tešiť na mená ako Jazzabell, Pavel Jakub Ryba, Aga Derlak trio, Grzegorz Karnas, či The Blessed beat. Koncerty sa budú konať vždy vo štvrtok až do 31. júla. Príďte a nechajte sa vyrušiť dobrou hudbou.
Zdroj: Hevhetia