Pozorujú svoje okolie bez toho, aby mu úplne rozumeli. Snívajú svoj vlastný svet, ktorému zas úplne nerozumie ich okolie. Bez reči, v tichu, v porozumení bez slov, ale aj vo vylúčenosti sa odohrávajú štyri filmové i ľudské príbehy nepočujúcich detí žijúcich v rómskych osadách.
Celovečerný debut Pavla Pekarčíka Hluché dni sa vo svetovej premiére predstaví v oficiálnom programe festivalu v Karlových Varoch (26. jún – 6. júl 2019). Ako jediný slovenský film budú súťažiť v sekcii Na východ od Západu.
„Po jednej z ciest po rómskych osadách som triedil fotky, keď sa ma moja žena opýtala, kto je ten chlapec s nežnými očami. Pre mňa to dovtedy bolo len jedno z mnohých detí, ktorých je v slovenských osadách veľa. Ale tento chlapec bol špeciálny tým, že nepočul. Začal som teda rozmýšľať nad tým, ako sa asi cíti: je outsiderom komunity, ktorá je v našej spoločnosti beztak outsiderom. Napadlo mi, že by bolo zaujímavé pozorovať, ako sa s takýmto hendikepom vyrovnáva,” opísal vznik myšlienky snímky Pavol Pekarčík.
Chlapec na fotografii bol Marián, ktorý sa túži stať rušňovodičom, hoci nikdy nepočul zvuk húkajúcej lokomotívy či pískania koľajníc. Jeho vzorom je Van Damme a pred obrazovkou si nacvičuje scény z filmu Krvavý šport.
„Hluchonemé deti nájdete v každej z rómskych osád. Spočiatku som pozoroval viac detí. Postupne sa výber zužoval: do popredia sa dostali postavy, ktoré nestrácali autenticitu ani pri hraných scénach, a ktoré mali potenciál sa predstaviť v komplexnejšom príbehu. Napokon som sa rozhodol pre štyri poviedky,“ odôvodnil Pavol Pekarčík.
Okrem príbehu Mariána rozpovedal aj príbehy tínedžerky Sandry, ktorá miluje futbal a túži po stretnutí s Ronaldinhom či nepočujúcich súrodencov Karmen, Kristiána a Romana, ktorí snívajú o záchode a skutočnej obývačke. Divák sleduje aj nastávajúcich rodičov Alenu a Reného, ktorí dúfajú, že sa im narodí zdravé dieťa.
„Vnorením sa do každodennej reality svojich protagonistov som pochopil, že každé dieťa prežíva okolitú realitu pomocou snívania. Nezáleží na tom, či počuje alebo nie, či rozpráva alebo nie,“ vysvetlil autor. „Dôležité ale je do týchto snov preniknúť, odkryť ich, pozorovať. Čoraz menej totiž vieme o ľuďoch, ktorí nežijú v našej spoločenskej vrstve, štvrti, či na našej úrovni príjmu. Nechápeme ich pohnútky, starosti a motívy. Bolo preto veľmi zaujímavé nahliadnuť do ich života. Dozvedať sa o tom, že majú podobné obavy, sny, radosti ako my. A o tom by tento film mal byť: mal by spájať,“ dodal.
Ako dokumentárny režisér Pavol Pekarčík počas dní strávených v osadách pozoroval život protagonistov a zbieral malé detaily a nuansy, ktoré vytvorili poéziu a základný pocit filmu. „Čriepky“ však bolo potrebné ešte poskladať ich do ucelenejšieho príbehu. Preto sa rozhodol do filmu vložiť aj hrané prvky, výsledkom čoho je hybridný žáner.
„Pre mňa bola najdôležitejším parametrom autenticita. Čo najviac sa priblížiť k protagonistom a byť úprimný vo svojom záujme o nich. Bez toho by význam filmu – spájanie a porozumenie – nebolo možné zdieľať na filmovom plátne,“ uzavrel.
Realizáciu a zahraničnú prezentáciu filmu finančne podporil Audiovizuálny fond. Film vznikol v slovensko-českej koprodukcií spoločností partizanfilm, Rozhlas a televízia Slovenska, kaleidoscope a školfilm.
Názov slovenský Hluché dni Názov anglický Silent Days Krajiny pôvodu SK, CZ Rok výroby 2019 Minutáž 81 min. Žáner hybrid Jazyk rómsky, slovenský
Produkcia partizanfilm (SK), Rozhlas a televízia Slovenska (SK), kaleidoscope (SK), školfilm (CZ) Podpora Audiovizuálny fond Réžia / Námet / Scenár Pavol Pekarčík Kamera Pavol Pekarčík, Oto Vojtičko Zvuk Pavol Pekarčík, Tomáš Vojtičko Strih Pavol Pekarčík, Ondrej Lehocký Protagonisti Sandra Siváková, Marián Hlaváč, Alena Červeňáková, René Červeňák, Roman Balog, Kristián Gaži, Karmen Balogová
Projekt sa zúčastnil platforiem Docu Talents from the East – MFF Karlove Vary 2016, Meeting Point Vilnius – MFF Vilnius 2017 (Cena Vilnius Goes to Cannes), Works in Progres – MFF Febiofest 2017
PAVOL PEKARČÍK
Pavol Pekarčík (1972) pôsobí ako režisér, kameraman, pomocný režisér a producent. Dlhodobo spolupracuje s vybranými slovenskými režisérmi, ako napr. Ivanom Ostrochovským na filmoch ILJA (strih a kamera) či POSOL (pomocný režisér), Martinom Šulíkom na filme CIGÁN (pomocný režisér) alebo Ivetou Grófovou na filme AŽ DO MESTA AŠ (pomocný režisér, vedúci výroby a koproducent).
Réžijne debutoval celovečerným filmom ZAMATOVÍ TERORISTI, spoločne s Petrom Kerekesom a Ivanom Ostrochovským, ktorý bol v svetovej premiére uvedený na MFF Karlove Vary, kde získal Cenu FEDEORA a medzinárodnej premiére uvedený na prestížnom Berlinale, odkiaľ si doniesol Cenu čitateľov denníka Tagesspiegel.
HLUCHÉ DNI sú Pekarčíkov debutový sólo celovečerný film.
FILMOGRAFIA (výber)
2019: Hluché dni (celovečerný hybridný film) – réžia
2013: Zamatoví teroristi (celovečerný dokumentárny film) – réžia
2012: Až do mesta Aš (celovečerný hraný film) – pomocný režisér, vedúci výroby, koproducent
2011: Cigán (celovečerný hraný film) – pomocný režisér
2010: Ilja (krátky dokumentárny film) – strih, kamera
Zdroj: TS