Hudba, sloboda, pravda a krása na 20. ročníku Konvergencií. Konvergencie oslavujú aj s koncertami venovanými Nežnej revolúcii.

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie oslávi svoje 20. narodeniny od 11. – 24. septembra 2019 sériou koncertov, ktoré spoja renomovaných a zahraničných umelcov a (nielen) komornú hudbu rozličných žánrov a dvoma z nich si špeciálne pripomínajú 30. rokov slobody.

Co znamená vésti kone

Dvadsiaty ročník festivalu Konvergencie začína už túto stredu 11. 9. v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava špeciálnym projektom legendy českého undergroundu – kapely The Plastic People of the Universe Filharmonie Brno s názvom Co znamená vésti kone. Program bude v Bratislave predstavený premiérovo. Podľa skladateľa, jedného z účinkujúcich a autora orchestrálnych aranžmánov Michala Nejteka „Hudba The Plastic People of the Universe, komponovaná takmer výlučne basgitaristom Milanom „Mejlom“ Hlavsom, smerovala od polovice 70. rokov 20. storočia od rockových piesní k dlhším prekomponovanejším celkom. V roku 1978 Plastici zahrali a nahrali na Hrádečku Václava Havla Pašijové hry velikonoční, o rok neskôr premiérovali v Nové Vísce u Kadaně Jak bude po smrti. Tretím realizovaným tematickým projektom je Co znamená vésti koně, v ktorých se Hlavsova hudba stretáva s pôvodnými Brabencovými básňami a textom Pavla Zajíčka Samson, ktorý tematicky a duchovne zapadá do konceptu projektu. „Koně“ vznikli v dobe, keď bola kapela zbavená možnosti oficiálne verejne vystupovať, hrala raz za rok na utajovaných akciách a každý koncert bol premiérou a zároveň derniérou. Všetky vystúpenia tým získavali na váhe a dôležitosti, každý bol performanciou svojho druhu s ucelenou scénickou prezentáciou a jednotnou témou. Koncert Co znamená vésti koněsa konal v marci roku 1981 v Kerharticích pri Českej Lípe.

Vďaka totálnej zakonšpirovanosti prebehol kľudne a bez zásahu represívneho aparátu, bohužiaľ dom, v ktorom sa konal a ktorý pre túto príležitosť zakúpilo niekoľko priaznivcov skupiny, pár týždňov po akcii vyhorel. Štátna bezpečnosť sa ani nenamáhala zakrývať skutočnosť, že to bola jej práca. Skupina po tejto skúsenosti už žiadny ďalší koncert v tejto zostave neodohrala a Vratislav Brabenec po ďalšom nátlaku v roku 1982 emigroval.“ Aktivista, politik a trojnásobný ponovembrový minister kultúry Ladislav „Agnes“ Snopko o The Plastic People of the Universe a ich projekte povedal: „Co znamená vésti koněje dielo, ktoré aj dnes s pôvodnou silou sprostredkúva atmosféru stiesnenosti a duchovného útlaku doby počas sovietskej okupácie našej krajiny. Reprezentuje postoj, životný štýl a svojím spôsobom aj pevnosť v zmýšľaní odolnú nielen voči komunistickému, ale akémukoľvek totalitnému režimu. V skladbách The Plastic People of the Universe cítiť slobodu ducha, ktorý vanie a uberá sa vlastným smerom: žiadne príkoria a protivenstvá ho nedokážu zastaviť. Český underground vďaka skupine The Plastic People of The Universe a jej „nehrajúcemu členovi“, ako sám seba vo vzťahu k skupine definoval Václav Havel, sa stal už dnes svetovým fenoménom výrazne presahujúcim hranice rockovej hudby. Že to nebolo iba vďaka súdnym procesom a uväzneniu niektorých členov skupiny a Charte 77, ktorá vznikla ako reakcia na to, dokladá tvorba, ktorá je teraz súčasťou Konvergencií.“ Koncert sa začne „malou antológiou“ z textov, ktoré „Plastici“ zhudobnili. Výber textov, ktorý pripravil Peter Motyčka, prednesie charizmatický slovenský herecRobert Roth. Nasledovať bude premietanie dokumentárneho filmu o vzniku projektu Co znamená vésti koně.Pozvánku na koncert The Plastic People of the Universe si môžete pozrieť aj tu: https://youtu.be/VrS39y4iRMg

Soft November Music

Ďalším špeciálnym podujatím Konvergencií bude koncert 21. 9. v Primaciálnom paláci zostavený z tvorby slovenských skladateľov – Romana Bergera, Ilju Zeljenku, Mariána Vargu, Daniela Mateja a Martina Burlasa. Program koncertu symbolicky pripomenie udalosti a ideály Novembra 1989. Nebude v ňom chýbať emblematické klavírne dielo Romana Bergera Soft November Musicv interpretácii popredného slovenského klaviristu Mikiho Skutu a Klavírna sonáta č. 4od ďalšej z významných skladateľských osobností generácie avantgardy 60. rokov Ilju Zeljenku. Kompozíciu, ktorá rovnako vznikala v pohnutých novembrových dňoch, uvedie klavirista Ivan Šiller. „Pamätám sa, že počas generálneho štrajku som prerušil symbolicky prácu, otvoril som okno a zahral na klavíri štátnu hymnu,“ spomínal neskôr na prácu na diele Ilja Zeljenka. Slovenská tvorba patrí od vzniku Konvergencií ku konštantám festivalovej dramaturgie. Na koncerte tak zaznejú diela od tvorcov, ktorých hudba (vrátane premiér) na Konvergenciách zaznievala a v polohe spoločenského gesta alebo osobnej výpovede reflektuje „pred“ i „po“ – novembrovú dobu: AntifónaMariána Vargu, RicercarVladimíra Godára, MORSeARIApre ženský hlas a elektroniku Daniela Mateja  a Záznam siedmeho dňa Martina Burlasa. „Záznam siedmeho dňa vznikol v dusnej atmosfére mečiarizmu, keď začali byť spochybňované základné civilizačné a morálne hodnoty, začali sa prvé pokusy o glorifikáciu Tisa s pomocou Sokola a Korca, vznikla prvá slovenská fašistická strana Kotlebu a ja som zrazu nevedel, ako tú agresiu, ktorá visela vo vzduchu, vyjadriť. Ani predtým, ani dlho potom som nepísal rytmicky intenzívnu a agresívnu hudbu – až o približne 20 rokov neskôr, keď v rozkladajúcom sa Ficovom absurdistane začali tieto nemilé veci ožívať v ešte hroznejšej forme, pretože sa ukázalo, že spoločnosť ich dlhodobo toleruje,“ povedal skladateľ o vzniku kompozície. V úlohe interpretov sa na koncerte predstaví niekoľko generácií slovenských skladateľov. Okrem už zmienených aj umelecký riaditeľ festivalu, violončelista Jozef Lupták, klarinetista Ronald Šebesta, speváčka Eva Šušková, skladateľ a predstaviteľ scény elektronickej hudby PJONI a ďalší.

Bez zmeny režimu by nebol ani festival Konvergencie. V komunizme bolo nepredstaviteľné aby človek zrealizoval nezávislý festival čohokoľvek. Nežná revolúcia a ukončenie komunistickej diktatúry bola pre mňa takmer duchovná skúsenosť naplnenia túžby po slobode a pravde. Je dôležité si toto výročie pripomínať, pretože mnoho ľudí na to zabúda, alebo tomu už neverí. Iní si to ani nevšimli, že sa také niečo udialo. Sme stále na ceste naprávania obrovských pokrivení dobou totality. A hudba je siným povzbudením na ceste za slobodou, preto sme tomuto výročiu venovali dva večery“, hovorí riaditeľ festivalu Jozef Lupták

Viac informácií o festivale možno nájsť na www.konvergencie.ska Festival Konvergencie
FB event:http://bit.ly/Konvergencie2019        

Podujatie je zaradené do programu v rámci 44. ročníka festivalu Kultúrne leto a Hradné slávnosti Bratislava 2019, ktorého organizátorom je BKIS.
VSTUPENKY sú dostupné v sieti Ticketportal.

FESTIVALOVÁ PERMANENTKA už v predaji za špeciálnu uvádzaciu cenu (v limitovanom počte) zakúpite tu: http://bit.ly/permanentka_KONV2019

Zdroj: TS