Druhá polovica divadelnej sezóny priniesla viacero pozoruhodných diel. Naši recenzenti na jar navštívili divadlá v Bratislave, vo Zvolene, v Prahe a v Nitre. Po prvý raz priniesli recenziu z novej inscenácie združenia Ticho a spol. Zaujímavé na nej je to, že sa zaoberá biblickou témou, s čím sa v súčasnej slovenskej divadelnej tvorbe stretávame len veľmi ojedinele. Novej inscenácii Ivana Martinku a Andreja Kalinku Bartimejove pašie sa venuje teatrologička Elena Knopová.
Koncom apríla prenikli na verejnosť informácie o pozastavení činnosti Divadla Malá scéna STU, ktoré bolo od októbra 2010 priamym následníkom Divadla a.ha. Predstavenia všetkých inscenácií až do konca divadelnej sezóny divadlo zrušilo. Výnimkou bola premiéra inscenácie Lysistrata a jej následné reprízy. Ak sa divadlu nepodarí vyriešiť svoju neľahkú finančnú situáciu alebo zázračne zmeniť divadelný zákon, hrozí, že 52. premiéra divadla s dvadsaťročnou tradíciou bude premiérou poslednou. Nielen preto si však táto inscenácia zasluhuje našu hlbšiu pozornosť. Tú jej venovala kritička Soňa Smolková.
Premiéru populárnej americkej komédie Mocná Afrodité Woodyho Allena ponúka Divadlo na Vinohradoch v dobe, keď renomovaná pražská scéna stojí pred dôsledkami zmien na úrovni vedenia. So súborom ju pohostinsky pripravila mladá slovenská režisérka Natália Deáková. O inscenácii píše teatrologička Markéta Jùzová.
Po väčšej žatve premiér prichádza aj väčšia žatva festivalov. Naši prispievatelia tentoraz navštívili Bratislavu, Paríž, Rigu a Moskvu. Ako prvý z festivalovej ponuky predstavujeme festival Nová dráma / New Drama 2012, ktorý sa konal už po ôsmykrát. Neobišli sme ani druhý ročník festivalu nového cirkusu Cirkul`art, ktorý sa konal v bratislavskej Medickej záhrade. Ešte nikdy nebola atmosféra na divadelnom festivale v Rusku taká spolitizovaná ako v apríli tohto roku v Moskve. Diskusie o mocenskej kríze, o nespokojnosti so stavom krajiny, o vzťahu divadelného umenia a spoločnosti, o politickom, psychickom a fyzickom násilí sa stali otvorenou súčasťou prehliadky Russian Case. Aj o tejto prehliadke sa dočítate v sekcii Festivaly.
V rubrike Zahraničná scéna sme sa vybrali do Španielska, konkrétne do Madridu za novým projektom performerky a výtvarníčky Mariny Abramovič. Hlavnou témou jej diel je už niekoľko rokov vlastná autentická minulosť. Svoj najnovší opus vytvorila v netradičnej a v oveľa divadelnejšej podobe než kedykoľvek predtým. Požiadala o spoluprácu Roberta Wilsona.
Súčasnú poľskú drámu našim čitateľom predstavuje poľská teatrologička Justyna Jaworska. Vo svojej štúdii prezentuje niekoľko trendov na konkrétnych príkladoch hier, ktorých témy v poľskej spoločnosti rezonujú a ktoré formujú tvár poľského divadla. Rovnako sa dotýka hnutí, ktoré sa v poľskej dráme objavujú.
V súťaži Dráma tento rok uspela Gabriela Alexová s divadelnou hrou Lúzri. Ukážky z tejto novej pôvodnej hry nájdete exkluzívne na našich stránkach. Minister kultúry SR Marek Maďarič, režisérka Adriana Totiková a herec Juraj Hrčka prezrádzajú, čím všetkým momentálne žijú v rubrike Ja a divadlo.
V letnom dvojčísle na vás ešte čaká reportáž z festivalu v Rige, recenzia novej inscenácie Starého divadla Karola Spišáka v Nitre, pripomíname si jubileum významnej herečky, členky Divadla Jonáša Záborského v Prešove pani Kláry Stražanovej, informujeme o prvom uvedení hry Krcheň nesmrteľný v New Yorku, o návšteve jedinečného vietnamského bábkového divadla v Bratislave a nezabúdame v spomienke ani na nášho drahého spolupracovníka Janka Jaborníka, ktorého ľudský a profesijný odkaz v sebe budeme nosiť navždy.
Mesačník kød – konkrétne ø divadle je jediným divadelným časopisom svojho druhu na Slovensku. Od marca 2007 ho vydáva Divadelný ústav Bratislava. Časopis dáva priestor divadelnej kritike a zároveň je i platformou pre vyjadrenie tvorcov. Vo svojich rubrikách predstavuje najnovšie inscenácie, profily osobností, reflexie a tendencie divadelného umenia prostredníctvom recenzií, kritík, esejí, diskusií, ankiet a rozhovorov. Autormi textov sú renomovaní slovenskí divadelní teoretici a praktici.
V kød-e čitatelia nájdu aj informácie o zahraničnej divadelnej scéne, komentáre a postrehy na tému kultúrnej politiky, zaujímavé články z divadelnej teórie a histórie a úryvky z divadelných hier. Časopis je okrem iného priestorom pre propagáciu aktivít a projektov Divadelného ústavu a všetkých profesionálnych divadiel na Slovensku. Čitateľov poteší nielen zaujímavým obsahom, ale takisto modernou grafikou a množstvom fotografií.
PREDAJNÉ MIESTA
IC Prospero, Bratislava
ACADEMIA, Bratislava
ARTFORUM, Bratislava, Trnava, Žilina, Banská Bystrica, Košice
HUMMEL MUSIC, Bratislava
KLAPKA.SK, Bratislava
Kníhkupectvo ALEXIS, Bratislava
Kníhkupectvo ASPEKT s. r. o., Nitra
Kníhkupectvo DUMA, Banská Bystrica
Kníhkupectvo Christiania, Prešov
Kníhkupectvo Media klub – Svet knihy, Bratislava
Kníhkupectvo a antikvariát Pod Vàškom, Nitra
Kníhkupectvo VEDA, Bratislava
Martinus, Bratislava
MUSIC FORUM, Bratislava
Cena: 3,31 €
Ročné predplatné: 16,93 €
Ročné predplatné pre študentov a dôchodcov: 15,27 €
Predaj časopisu kød zabezpečuje informačné centrum a kníhkupectvo Divadelného ústavu IC Prospero v Bratislave na Jakubovom nám. 12, pokladne profesionálnych divadiel po celom Slovensku a predajne distribučnej siete tlače Mediaprint Kapa.
Zdroj: Divadelný ústav / Theatre Institute
Publikoval: Redakcia GREGI.NET