Písně o lásce a zabíjení najdete na novém albu Na nože akustického dua Kieslowski. Jsou dva a jejich projekt existuje necelé dva roky, ale za tu chvilku už toho zvládli docela dost. Křehké autorské písně, které tak přesvědčivě DKP a Marie Kieslowski píší, mají sílu spodního proudu na jezu.
Tiše bez hluku jste zasaženi a dříve než si to uvědomíte, není cesty zpět. Svěží melodické písně i díky charakteristickým vokálům drží posluchače pevně a nabízí celý život – lásku i smrt. Album autorských písní je k mání ve čtyřech verzích – digitální, CD, vinyl a limitovaná edice 2CD.
Album Na nože představuje Kieslowski v trochu jiném světle než předchozí nahrávky. V písních se objevuje daleko více odkazů na country. „Nás to samotné překvapilo, jak moc „country“ v nás je. Když pak přijel David Babka se svým novým Dobrem, bylo jasné, že se tomu máme jen otevřít.“ Sděluje DKP a zároveň dodává proč i celkový zvuk nahrávky je nezvykle přírodní. Album vznikalo jiným způsobem než předchozí dvě nahrávky, debut Tiché lásky a EP Tanečnice. „Melodie, akordy a nápady na texty pro album vznikali při cestování mezi Finskem, Polskem a žižkovskou věží. Chtěl jsem ale, abychom k nahrávání přistoupili jinak, než při Tichých láskách. Tam byly písně předem složené a s drobnými úpravami se natočily. Teď jsem chtěl, aby se to odehrálo v jeden čas na jednom místě a mezi mnou a Marií.“ Výsledkem byl odjezd do roubené chalupy v Lužických horách i s celým nahrávacím zařízením a tvůrčí proces, který vyústil v nové album. I když, jak Kieslowski poznamenává, občas bylo obtížné dodržet časový harmonogram. „ Nejtěžší bylo, že v místnostech, kde jsme nahrávali, jsme zároveň bydleli, vařili, vymýšleli…Bylo příliš snadné zakopnout o postel, ještě chvíli přemýšlet, pak káva, naštípat dříví…“
Album Na nože vychází digitálně, na CD, ale i na vinylu a také v limitované edici. Tří set kusová limitovaná edice bude obsahovat bonusový disk, který obsahuje navíc pětačtyřicet minut a devět tracků. Na bonusovém CD najdete EP Tanečnice a zároveň odhalenou lásku dua Kieslowski k elektronické hudbě. „Ano, je to tak. My máme veškerou hudbu k tanci rádi… :)„ přitakává DKP. „Vážně, k elektronické hudbě máme oba úzký vztah. Oba máme zkušenosti se zpíváním s DJ’s, což nás dost baví a občas si to s chutí zopakujeme.“ O sedm remixovaných skladeb se postarali Nauzea Orchestra, Martin E. Kyšperský, Ondřej Ježek, Kittchen, Kim Pixa, Amak Golden a Jan Brambůrek. Limitovaná edice bude za stejnou cenu jako standartní album, ale získá ho prvních tři sta zájemců.
A vlastně možná právě spřízněnost s elektronickou hudbou předurčí další směr kapely Kieslowski, jak se svěřuje DKP. „Minulý týden nás oslovil Guy Van Nueten, že by chtěl remixovat jednu naši věc. Je to belgický pianista a producent, se kterým se osobně vůbec neznáme. Je to neuvěřitelné, že českou kapelu takhle někdo osloví a možná je to začátek cesty k dalšímu albu. Uvažujeme totiž velmi vážně o natáčení mimo ČR a s lidmi, kteří neumí česky.“
Tracklist CD:
1. Lesy, stráně
2. Za horama
3. Andělská
4. Krátká píseň o lásce
5. Bloky, smeče
6. Krátká píseň o zabíjení
7. Klidná noc
8. Spolu
9. Špinavý dny
10. Na nože
Produkce: Jan Brambůrek & Kieslowski
Nahrávka+mix: Jan Brambůrek @ Spacey Sound Mobile + Spacey Sound Stuttgart + Apollo Studio Stuttgart, Germany
Mastering: Déva@Aion studio
hudba&texty: DKP
(kromě 7. hudba: DKP&Marie Kieslowski, 8. hudba&text: DKP&Marie Kieslowski, 10. hudba: DKP&Jáchym Pomahač)
Tracklist LP:
SIDE A:
1. Za horama
2. Andělská
3. Krátká píseň o lásce
4. Bloky, smeče
5. Krátká píseň o zabíjení
SIDE B:
6. Klidná noc
7. Spolu
8. Poslední den
9. Na nože
10. Krátká píseň o zabíjení (Jan Von Saint mix)
Tracklist bonus CD Tanečnice 2012 EP
(bonus CD k prvnim 300ks alba Na nože)
1. Binoche
2. 2 in 1
3. Pod akátem (Ulrich von Nausea remix)
4. Dva pokoje (eGGzoTT’s remix by Jan Bramburek)
5. Dva pokoje (Monzun Kandahar remix by Ondřej Ježek)
6. Pod akátem (Amak Golden’s remix feat. Jaromír 99&Václav Havelka III.)
7. Andělé (Martin E. Kyšperský’s remix)
8. Zelený (Sunlight remix by Kim Pixa)
9. Binoche (Dok5Y remix by Kittchen)
Bio Kieslowski:
Kieslowski je projekt o dvou lidech, o dvou hlasech a intimitě, která tě může říznout, když si ji pustíš k tělu. Duo tvoří hudebník DKP (působil v kapelách Bez peří, Houpací koně a je členem doprovodné kapely Xaviera Baumaxy) a pianistka Marie Kieslowski. Kieslowski o sobě dali vědět poměrně brzy od svého vzniku, a to deskou Tiché lásky, která vyšla v roce 2011. Album stojí na akustickém zvuku kytary, piana a kontrastu dvou barevně výrazných hlasů. Tato křehká výpověď o láskách, které držíme hluboko uvnitř, příjemně překvapila hudební kritiky a škatulka alternativní folk právem smyla neatraktivní nánosy patosu a stagnace.
V září 2012 Kieslowski vydali druhé album Na nože, které naplňuje načaté téma vztahů, lásky, nejistot, strachů, dospívání a hledání klidného místa, kde již není potřeba nic říkat. Zvukově se deska rozrostla a přináší nové hudební prožitky. Hlasy jako by byly v posluchačově hlavě, v dálce se nese nebeský zvuk kytar a pod podlahou tepe něco živého a děsivého. DKP odhaluje ještě více ze sebe sama, ale pozor, tyto zpovědi nejsou pláčem. Kieslowski se drží upřímné české poezie a hudebních aranží, které jsou bez vytáček. Spolu s Marií, která na desku vnáší hravost a něhu, je deska Na nože skutečně jako nůž, který se zařezává hluboko do masa, kde ovšem neteče krev.
Rozhovor Kieslowski (DKP):
KIESLOWSKI je nebývalé aktivní, během roku a půl již třetí nahrávka. Vznikají nové skladby tak rychle, nebo jsou to skladby z šuplíku, které se nyní hodí do konceptu dua?
Melodie, akordy a nápady na texty vznikali při cestování mezi Finskem, Polskem a žižkovskou věží. Chtěl jsem ale, abychom k nahrávání přistoupili jinak, než při Tichých láskách. Tam byly písně předem složené a s drobnými úpravami se natočily. Teď jsem chtěl, aby se to odehrálo v jeden čas na jednom místě a mezi mnou a Marií. Šlo mi o větší tvůrčí semknutí s ní. Byla velmi skeptická k přístupu, že někam odjedeme jen s několika útržky, ale já jí prosil, ať mi věří. Odjeli jsme z města do Lužických hor do staré roubenky, Honza Brambůrek přivezl svoje studio z Německa a začali jsme. Byly samozřejmě okamžiky, kdy to vypadalo, že se všechno rozpadne a my nebudeme mít, než zklamání, že se věc nepovedla. Ale z ničeho jsme udělali něco a jsme rádi, že jsme to riziko podstoupili.
Je tedy Na nože „přírodní“ album a hlavním hostem jsou Lužické hory?
Ano, vlastně ano. Z hor, i když z Krušných pocházíme oba a rádi v horách jsme. Samota, ticho a klid. Ideální pro intimní nahrávání.
Co se na tomto stylu nahrávání ukázalo jako nejtěžší a naopak?
Nejtěžší bylo, že v místnostech, kde jsme nahrávali, jsou i postele, kamna a velmi snadno se člověk svalil po snídani na postel, ještě chvíli přemýšlet, pak káva, naštípat dříví… zkrátka nestrávit veškerý čas u kamen nebo venku na vzduchu. A taky to, že tímto způsobem Marie ani Honza (producent) nikdy nepracovali a přesvědčit je, že je to skvělá věc bylo chvílemi dost těžké.
V písních zní často echo širokých pastvin dalekého západu a country jakoby v roubence tryskalo z trámů, je to nové směřování Kieslowski?
Zvuky okolí se úplně přirozeně dostávali do nahrávky. Stačilo otevřít okno a všechno šlo do mikrofonů. Praskání dřeva v kamnech, déšť i ptáci. Byl začátek jara, duben. Jeden den jsme mohli sedět na slunci venku a večer dělat oheň a ráno jsme se probouzeli do sněhové vánice. Jde nám o čistou formu, o přímé sdělení, chceme intimitu prohlubovat, takže asi ano, směřujeme tam, ale jak budeme pracovat příště, teď nevíme. Víme jen, že chceme spolu pokračovat.
Jak jste dospěli k bonusovému albu plnému remixů, u folkových alb to není běžné mít remixy?
EP Tanečnice vzniklo čistě z potřeby natočit písně Binoche a 2 in 1, které jsme nechtěli dát na Tiché lásky, protože jsou zvukově jinde a také jsme chtěli do procesu víc zapojit kluky, kteří s námi jezdí hrát živě. Nahrávali jsme u Armina Effenbergera, který už s námi dělal první album a taneční hudbu dělá. Řekli jsme si tedy, že oslovíme lidi, které máme rádi, ať si s naší hudbou udělají, co chtějí. Já mám moc rád jiný pohled. Dává mi to větší perspektivu a jiný úhel pohledu je vždy cenný.
Je přidáním těchto remixů vyjádřením kladného vztahu k elektronické hudbě, která se jinak na Vaší nahrávce vůbec neobjevuje?
Ano, je to tak. My máme veškerou hudbu k tanci rádi… Vážně, líbí se nám elektronická hudba. Oba máme zkušenosti se zpíváním s DJ’s a dost nás to bavilo a občas si to s chutí zopakujeme. Minulý týden nás oslovil Guy Van Nueten, že by chtěl remixovat jednu naši věc. Je to belgický pianista a producent, se kterým se osobně vůbec neznáme. Je to neuvěřitelné, že českou kapelu takhle někdo osloví a možná je to začátek cesty k dalšímu albu. Uvažujeme totiž velmi vážně o natáčení mimo ČR a s lidmi, kteří neumí česky.
Zdroj: Indies Scope Records