Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie, ktorého 21. ročník sa v Bratislave uskutočnil od 9. do 21. septembra, sa do histórie hudobných podujatí na Slovensku zapíše ako prvý online festival klasickej hudby, ktorý mohli návštevníci zo Slovenska i zo zahraničia sledovať prostredníctvom profesionálnych streamov.
Komornejšie ako kedykoľvek predtým
Aktuálny ročník festivalu prebiehal v čase náhleho a radikálneho obmedzenia počtu návštevníkov verejných podujatí v interiéri na 50 osôb a protichodných verejných vyjadrení ústavných činiteľov a oficiálnych nariadení Regionálneho úradu verejného zdravotníctva a Úradu verejného zdravotníctva v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19. Po zastavení predaja lístkov preto festival Konvergencie flexibilne rozšíril pôvodne predpokladaný počet streamovaných koncertov, ktoré bolo možné podporiť aj kúpou virtuálnej vstupenky.
„Prežili sme mimoriadny ročník festivalu – festival s Bachovou hudbou vo februári, aj septembrovú časť Konvergencií a celé obdobie medzi týmito dvomi udalosťami. Nedali sme sa znechutiť zmätočnou situáciou ani protichodnými vyjadreniami autorít, rozhodli sme sa ísť ďalej. My na Konvergenciách veríme, že hudba spája a lieči – nás osobne, aj našu spoločnosť. Priniesli sme nezabudnuteľné živé komorné koncerty – niečo, čo sa mnohým zdá v tomto momente zbytočné, dokonca rizikové. Myslíme si však, že pri dodržiavaní všetkých opatrení, ktoré sme plne rešpektovali, sprostredkovať hudbu „naživo“, aj keď len obmedzenému počtu divákov, má v tejto dobe obrovský zmysel. Popritom sme vytvorili plne funkčný online festival, ktorým sme dokázali poskytnúť kvalitnú alternatívu tým, ktorí sa do sál nedostali. Veríme, že Konvergencie boli pre všetkých, ktorí sa na nich podieľali – od umelcov, cez organizačný tím, technikov, spolupracovníkov, partnerov a predovšetkým naše publikum možnosťou nadýchnuť sa hudby a načerpať z nej silu do ďalších dní,“ hovorí riaditeľ festivalu Konvergencie Jozef Lupták.
YouTube koncert i čítanie o hudbe
Špeciálnym festivalovým podujatím bol YouTube koncert z troch svetových miest Londýna, Portlandu a Bratislavy, na ktorom sa v dielach Haydna, Piazzollu a slovenského skladateľa Vladimíra Godára predstavili americká klaviristka María García, britský huslista Tom Norris a umelecký riaditeľ festivalu Konvergencie, violončelista Jozef Lupták. Aj prostredníctvom tohto podujatia a niekoľkých zahraničných hostí, ktorí na Slovensko pricestovali z bezpečných krajín (huslistka Susanne Schäffer, Duo del Gesù) si festival dokázal zachovať svoj medzinárodný charakter. Komorné podujatia festivalu Konvergencie sa za dôsledného dodržiavania bezpečnostných opatrení vyžadovaných situáciou uskutočnili v Rakúskom kultúrnom fóre, vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, v Klariskách, Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca a v Design Factory. Konvergencie si tento rok pripomenuli výročie Beethovenovho narodenia v programe zloženom z hudby a čítania zo skladateľovej korešpondencie, v ktorom sa na pódiu po prvýkrát stretli známy klavirista Miki Skuta a herec Robert Roth.
Koncerty v Rozhlase
Medzi mimoriadne sledované patril aj prvý z koncertov Konvergencií v Slovenskom rozhlase, na ktorom znela v originálnej dramaturgii elektronika (Pjoni, Stroon) a hudba 20. storočia, vrátane viacerých slovenských premiér (Xenakis, Mendelssohn). Narodeninám významného slovenského skladateľa Romana Bergera bol venovaný ďalší z koncertov s dielami Bacha, Beethovena a Brahmsa v naštudovaní vo Švajčiarsku žijúceho slovenského huslistu Igora Karška a Bergerovým dielom Pathetique pre violončelo a klavír v interpretácii Jozefa Luptáka a Nory Škutovej. S Veľkým koncertným štúdiom Slovenského rozhlasu sa festival rozlúčil piesňami Mariána Vargu v podaní speváčky Sisy Fehér, trubkára Oskara Töröka, violončelistu Jozefa Luptáka v originálnych aranžmánoch klaviristu a skladateľa Vladislava Šarišského, ktorý na koncerte tiež účinkoval. Súčasťou programu bolo tiež uvedenie detských skladieb Mariána Vargu, ktoré naštudoval klavirista Ivan Šiller. Piatkové podujatie patrilo k najsledovanejším a opatrenia RÚVZ, ktoré povoľovali 50 ľudí v sále a od nasledujúceho dňa prestali platiť sa ho dotkli azda najvýraznejšie.
Rozlúčka s Design Factory
Tradičná Bratislavská noc komornej hudby sa konala v industriálnych priestoroch design factory, kde sa festival konal 15 rokov a ktoré od nasledujúceho roku prestávajú slúžiť pôvodnému účelu. Na úvod Bratislavskej noci komornej hudby vystúpili umelci Jozef Lupták, Martin Ruman, Eva Šušková, Ronald Šebesta, ktorí počas lockdownu Slovenska účinkovali na facebooku Konvergencií na koncertoch Sme v tom spolu. V programe Bratislavskej noci komornej hudby sa po prvýkrát na festivale predstavili aj nestori slovenského interpretačného umenia violončelista Jozef Podhoranský a klavirista Marian Lapšanský. Festival vyvrcholil klavírnymi kvintetami Johanna Nepomuka Hummela a Alexandra Albrechta. Obidvaja tvorcovia patria k najvýznamnejším umelcom spätým s hudobnou minulosťou Bratislavy. V kvintetách excelovali slovenské klaviristky Jordana Palovičová a Alena Hučková. Nedeľný záver festivalu v Design Factory patril trom nadžánrovým autorským projektom – Baladám Roberta Pospiša a Martina Sillaya, 10 Simple Melodies Branislava Dugoviča a Tehillim Michala Paľka a Mojše Band.
Dopoludňajšie koncerty
Súčasťou festivalu boli i dve matiné – Akadémia komornej hudby festivalu Konvergencie a Slovenského mládežníckeho orchestra určená na podporu mladých umelcov a vystúpenie Dua del Gesù a huslistu Milana Paľu a klavirstky Kataríny Paľovej. Konvergencie v čase pandémie priniesli radosť z hudby, poskytli priestor pre slovenských umelcov a ďalšie profesie v kreatívnom priemysle, dokázali tiež schopnosti organizátorov i potenciál vážnej hudby presadiť sa nadštandardnou kvalitou aj v online priestore.
21. ročník festivalu Konvergencie v číslach
Festival priniesol počas svojho trvania 14 koncertov z toho až 11 sa profesionálne streamovalo aj online. Na tohtoročnom ročníku festivalu zaznelo vyše 80 skladieb, 10 z nich v slovenskej premiére. Na festivale sa predstavilo 74 interpretov, z toho 7 zahraničných hostí.
Na festivalových koncertoch sa mohlo osobne zúčastniť kvôli aktuálny obmedzeniam len malé množstvo divákov – napr. Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, kde sa konali až tri koncerty mohlo byť obsadené len 10% množstvom kapacity sály. Prázdne miesta v sálach teda virtuálne zaplnili diváci online streamov koncertov, na ktoré dostali organizátori vynikajúce ohlasy od všeobecnej i od umeleckej verejnosti.
Napísali o nás…
„Konvergencie to dokázali a vďaka za to patrí excelentnému umelcovi a manažérovi Jozefovi Luptákovi. Festival nás zároveň mnohému naučil. Predovšetkým nastavil zrkadlo spoločnosti a odhalil jej nekultúrnosť. Pretože ak nevnímame jedinečnosť umenia a jeho silu a kultúru nepovažujeme za duchovnú potrebu, je to signál, že niečo nie je v poriadku.“ A predsa boli! V Bratislave zaznel jesenný festival Konvergencie. – recenzia na portáli Opera Slovakia
„… V sobotu už mali Konvergencie za sebou dva večery vo veľkom koncertnom štúdiu. A keď nechceli riskovať 20-tisícovú pokutu, v sále mohli obsadiť len desatinu sedadiel. To je zúfalý pohľad. Tak aspoň urobili live stream a urobili dobre. Špeciálne v prípade večera Marián Varga – Piesne a hry. Ten bol totiž špeciálny v rámci tohtoročného programu festivalu. Najskôr zazneli skladbičky, ktoré Marián zložil ešte ako žiak základnej umeleckej školy (chystá sa nahrávka aj vydanie knihy s notami), a po Ivanovi Šillerovi sa za klavír posadil Vladislav Slnko Šarišský. Ten už viackrát dokázal, že Vargovej hudbe rozumie, a teraz ešte originálu pridal vlastný vklad. S úctou k nemu, vkusne a muzikálne.“ Lasica chce ešte spievať Filipa aj Ursiny Ursinyho a stále žije aj hudba Mariána Vargu – recenzia v Denníku N
Zdroj: Konvergencie