Výstava Mareka Kvetana v Galérii mesta Bratislava prináša práce z posledného obdobia autora (z rokov 2010-2012).
Slovenský multimediálny umelec Marek Kvetan (1976) je jednou z výrazných postáv mladej generácie slovenskej výtvarnej kultúry, ktorá nastúpila na scénu v 21. storočí a úspešne figuruje aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Kvetan prináša post-konceptuálne postupy a preferuje kalkuláciu, pojmové myslenie a dvojité kódovanie. Svoje analytické spôsoby uvažovania premieta do rozličných médií – v poslednom období sa však sústreďuje predovšetkým na digitálne printy a na tvorbu jednotlivých objektov.
Výstava v Galérii mesta Bratislava reflektuje práve tieto pozície a prináša práce z posledného obdobia autora (z rokov 2010–2012). Ide o vytvorenie série reverzných momentov a situácií – hybridných objektov a inštalácií s istou dávkou irónie, absurdity a prekódovania kontextov. V tomto spôsobe uvažovania prináša Kvetan rad „vykĺbených“ prostredí a drobných posunov, ktoré však znamenajú nové obsahové a významové roviny. S istým nadhľadom sa zaoberá „zútulnením“ interiéru, domácim majstrovaním, meštiackou a pokleslou kultúrou našich obývačiek. Ide o úsmevné, ale aj ostré, uštipačné post-moderné hromadenie objektov a majetku a zároveň ide o nelineárny dialóg s tradíciou, identitou a prekrývaním „high-low“ materiálov a pod.
Na výstave je vidieť vyrovnanie sa so socíkovským obdobím a vkusom: stĺp stoličiek a kresiel (Vetrikál, 2012), spojenie starožitného stolíka s umakartovým stolom (Dedičstvo, 2012), minimalistická paneláková architektúra z uložených tanierov (Panelák, 2012), fotografia z obstarožnej kachličkovej kúpelky (Projekcia, 2012). Zároveň autor reflektuje aj mnohé momenty zo súčasnosti: tuctové prostredie dozorkyne na výstave (Pozorovateľ, 2010), introverta v kúte na konfetovej párty (Private party, 2011–12); zošrotovaných tisíc dolárov v sklenenom objekte v objeme bankoviek (1000 Dollars, 2011), atď.
13. 9. 2012 – 21. 10. 2012 / GMB – Mirbachov palác
Zdroj: GMB