Nenávisť a láska majú medzi sebou veľmi tenkú hranicu. Niekedy ich delí pocit zrady či nadradenosti, inokedy ostnatý drôt koncentračného tábora. V časoch skutočnej vojny sa však priepasť medzi nimi roztvára naplno a preklenúť ju môže naozaj len zdravý rozum a ľudský cit oprostený od nánosov civilizácie a sociálnych predsudkov.
Témy vojny a nenávisti, ale aj bezbrehej lásky otvára v netradičnom novom spracovaní aj najnovšia epická bábková dráma DUKLA, údolie smrti v podaní Dezorzovho lútkového divadla z dielne osvedčenej autorskej dvojice Gejza Dezorz a Agda Bavi Pain. Po štyroch rokoch od svojej poslednej premiéry kultovej klasiky Kráľ Ubu tak na divadelné dosky prináša základné otázky o pôvode zla či príčinách intolerancie. Príbeh rómskeho mladíka a nemeckého dôstojníka, ktorý sa odohráva na pozadí historických udalostí v horthyovských Košiciach a počas krvavých bojov o Dukliansky priesmyk, predstavuje nerovný milenecký vzťah mužov stojacich nielen na dvoch opačných barikádach, ale aj koncoch spoločenského rebríčka. Ich postupné zblíženie a vnútorný prerod ústia nezvratne do tragického finále spolu s celou vojnovou mašinériou aj zvrátenou morálkou sociálnych bublín, ktoré môžu byť prudko výbušné najmä v časoch krízy či prírodnej kataklizmy. Napokon, sami dnes môžeme sledovať nielen v online prostredí doslova masakre, ktoré sa neštítia glorifikovať zločinecké režimy a podnecovať k násiliu v mene pokrivených predstáv o slobode či spravodlivosti. A tak sa krutá vojnová skúsenosť spred takmer 80 rokov v súčasnosti opäť vynára na povrch v celej svojej naliehavosti, aby nám pripomenula, kde sú hranice lásky a nenávisti, no najmä ľudskej existencie a morálky.
Nová inscenácia Dezorzovho lútkového divadla prináša na slovenskú divadelnú scénu dosiaľ nevídaný zážitok a prenáša diváka do čias konca druhej svetovej vojny a rozdelenej spoločnosti vďaka sugestívnej filmovej optike a videoprojekciám v štýle tzv. „puppet live cinema“ (bábkové kino naživo), pričom znamená unikum aj v kontexte doterajšej tvorby tohto divadla a celej jeho histórie. Dezorzovo lútkové divadlo, jediné bábkové divadlo na Slovensku určené výhradne pre dospelého diváka, je pre svoju špecifickú vyhranenú poetiku a netradičnú formu považované za výnimočný zjav nielen na domácej, ale aj medzinárodnej scéne už od svojich začiatkov. Od r. 2004 prinieslo na pódiá množstvo pozoruhodných autorských a tematicky mimoriadne závažných inscenácií ako Desperanduľa, Perun, Hrom bezbožných, Fantomas a Lovec zombíkov, Ján Ošík a Pomstiteľ s fujaru či muzikály Sandokan – Tiger sa vracia aPanoptikum Frankenstain, ktorých literárnu podobu tiež môžete nájsť v knihe divadelných textov Lútkohry (Vlna, 2018).
Pod vedením principála a režiséra Gejzu Dezorza sa v najnovšej inscenácii objavia kmeňoví herci divadla Kamil Kollárik, Alexander Maďar, Marián Mitaš a Hera Turban, ako aj hosťujúci Mariana Bódyová a Peter Kadlečík. Veľkovýpravná scéna, ako aj bábky pochádzajú tradične z dielne známeho scénografa Von Dubravaya a autorom podmanivej scénickej hudby je hudobný skladateľ Martin Hasák. Svetelný dizajn má na starosti režisér inscenácie Gejza Dezorz, ktorý spolu s Igorom Krempaským sníma inscenáciu prenikavou optikou strhujúcej kamery. Svetová premiéra bábkovej vojnovej drámy DUKLA, údolie smrti sa odohrá v sobotu 8. mája 2021 o 19. hodine prostredníctvom živého online prenosu priamo z priestorov bratislavského nezávislého kultúrneho centra A4, ktoré je zároveň aj koproducentom podujatia.
Inscenáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, Bratislavský samosprávny kraj a Nadácia mesta Bratislavy. Partnermi projektu sú Rádio_FM, Slovenské centrum UNIMA, A4-priestor súčasnej kultúry, spoločnosť verybuzy, Von Dubravay Marionettes a agentúra Róberta Slováka a jeho priateľov.
Zdroj: TS