Pod súhrnným názvom Archívy se otevírají vychádza kolekcia unikátnych koncertov Jaromíra Nohavicu, Karla Kryla, Pavla Dobeša a Pepa Streichla. Záznamy pochádzajú z rozsiahleho archívu nahrávok z osemdesiatych rokov, ktorých zdroj sa len nedávno objavil…
Doposiaľ nezverejnené záznamy sú jedinečným dobovým dokumentom. Približujú neopakovateľnú atmosféru koncertov, spontánne chvíle a dôverné zdieľanie pocitov spiklenectva všetkých zúčastnených. Ľudia v Československu si podobné nahrávky kopírovali a v mizernej kvalite na kazetách a magnetofónových páskach šírili ďalej.
V rámci edície Archívy se otevírají vychádza napríklad jedno z prvých vystúpení Jaromíra Nohavicu, ktorý bol v dobe záznamu v roku 1982 prakticky neznámym pesničkárom. K dispozícii je i Nohavicov koncert z roku 1984. Oba záznamy ponúkajú nielen skladby, ktoré sa neskôr stali spevákovými najväčšími hitmi (Bláznivá Markéta, Když mě brali za vojáka…) ale tiež piesne , ktoré Nohavica oficiálne nikdy nevydal.
Sprístupnenie archívu taktiež umožňuje vidieť revolučné nadšenie na koncerte Karla Kryla, ktorý sa vrátil v roku 1989 slávne z exilu a s pesníčkami ako Morituri te salutant, Anděl alebo Nevidomá dívka vystúpil pred ostravským publikom v hale Tatran.
Takisto sa zachoval záznam z koncertu Pavla Dobeša z roku 1984. Môžeme si tak pripomenúť jeho skladby, ktoré počas normalizácie zľudoveli (Jarmila, Zátiší s červy, Blažek) ale aj Dobešove originálne poviedky( Milá Sally, Milý sloupku), ktorými svoje výstupenia dopĺňal.
Podľa dostupných materiálov by Pepa Streichl mal byť prvým pesničkárom, ktorý bol v ČSSR odsúdený za pieseň (1969). Streichl pred revolúciou nič oficiálne nevydal, o to cennejší je autentický záznam jeho piesní z osemdesiatych rokov, ktorý v rámci edície Archívy se otevírají teraz vychádza.
Zdroj: EMI Slovak Republic