Sekcia Dokma: Animovaná realita je venovaná dokumentárnemu filmu. Tento rok budú v jej rámci uvedené štyri filmy, ktoré prepájajú dokument s animáciou, čo bola až donedávna len ťažko predstaviteľná technika. Valčík s Bašírom však pred troma rokmi ukázal, že je možné spájať tieto dva filmové druhy.
Nedávnym udalostiam v Iráne sa venuje dokument Ali Samadi Ahadiho Zelená vlna. Hovorí o Zelenej revolúcii z roku 2009, pričom využíva množstvo materiálu z existujúcich blogov, správy z Twittera, či internetové videá. Politickú tému otvára i Krv v mobile Franka Piaseckeho Poulsena. Východiskom je fakt, že pri výrobe mobilných telefónov sa využívajú minerály ťažené v Demokratickej republike Kongo. Bane sú však pod kontrolou ozbrojených skupín, ktoré de facto pokračujú v občianskej vojne – a peniaze majú práve vďaka dopytu po tzv. konfliktných mineráloch.
O virtuálnej realite, konkrétne fenoméne Second Life, hovorí film Môj avatar a ja Bente Miltona a Mikkela Stolta. Hlavným hrdinom je nie veľmi úspešný dokumentarista, ktorý vstúpi do sveta Second Life a začne zabúdať na svoj skutočný život. Dokument Jakoba Preussa Iná Chelsea – Príbeh z Donecka popisuje život a sociálnu situáciu v tomto ukrajinskom regióne, známom vďaka baníckemu priemyslu, no taktiež futbalovému klubu Šachtar. Film príde osobne uviesť jeho producent Stefan Kloos.
Názov sekcie Hore dolu prúdom naznačuje, že v jej rámci sa budú premietať filmy, ktoré nie vždy a nie vo všetkom idú s prúdom. Sú to filmy, ktoré niečím vybočujú z bežnej produkcie a naznačujú, kam by sa filmové umenie mohlo v budúcnosti uberať.
Diváci budú mať možnosť vidieť dva filmy ocenené na tohtoročnom festivale v Cannes: víťaza Zlatej palmy Strom života od Terrenca Malicka, ojedinelý vizuálny zážitok, ktorý sa snaží uchopiť podstatu života ako takého a Melanchóliu Larsa von Triera s ocenenou Kirsten Dunst, „artový katastrofický film“ o depresii, životnej beznádeji a konci sveta. Treťou režisérskou legendou v sekcii je Francis Ford Coppola. Jeho Tetro je drámou o nepríjemnej minulosti a odmietaní vyrovnať sa s ňou.
Ďalší traja režiséri patria k mladšej generácii. Venezuelský debut Marcela Rasquina Brat, absolútny víťaz MFF v Moskve, rozpráva príbeh dvoch priateľov, ktorí vďaka futbalovému skautovi dostanú príležitosť opustiť slum. Prvý anglicky hovorený film maďarského režiséra Benedeka Fliegaufa Lono vyzerá ako romanca, no je skôr úvahou nad láskou v časoch rozširovania možností genetickej reprodukcie. Svojským príbehom o láske je i Dáma a piesočný muž Petra Luisiho: hlavnému hrdinovi sa neustále sníva o žene, ktorú nenávidí, a zároveň všade, kam chodí, sa začína trúsiť piesok.
Zdroj: Cinematik
Publikoval: Redakcia GREGI.NET