Open Air Festival potvrdzuje nového headlinera – Underworld (UK)!

Lager, lager, lager!!! Tenhle slogan ze skladby Born Slippy se vybaví určitě nejen filmovým fajnšmekrům, omámeným Boyleovou divokou jízdou jménem Trainspotting. Můžeme si klidně ťuknout i něčím jiným než vychlazenou dvanáctkou, ale přípitek si to zaslouží: grafické studio Open Air Festivalu přepisuje plakát a my máme tu čest a radost oznámit, že nejtučněji je od této chvíle vyvedeno jméno UNDERWORLD!

Britská formace je možná tím vůbec nejinspirativnějším a nejvlivnějším hráčem, který na elektronické scéně deváté dekády minulého století míchal karty hudebního vývoje. Rafinované vrstvení harmonií spolu s kolážovými texty a hypnotickými údernými rytmy dokonale definovaly překotné změny ve společnosti řítící se vstříc novému miléniu. Tenhle vehikl se ale dal do pohybu už koncem sedmdesátých let. Když si student umění a zároveň frontman nadějné postpunkové kapely z Cardiffu Karl Hyde tehdy nevěděl rady s porouchaným zesilovačem, dostal doporučení na technického kutila Ricka Smithe. Zatímco on si Hydea vybavuje jako „zajímavého, ale zároveň dost nesnesitelného typa“, Karl si z prvních setkání pamatuje hlavně „skvělý kabát“, který tehdy Rick nosil. A přesto na tomhle rozpačitém základě vyrostla kapela, která o třicet let později zajišťuje hudební stránku otvíracího ceremoniálu Olympijských her v Londýně. První formace, ve které oba nadšenci zkoušeli štěstí, se jmenovala The Screen Gemz a povědomí o ní se zarazilo na hranici regionu. To té druhé, Freur, se podařilo zaujmout legendárního DJe BBC Johna Peela i velkou nahrávací firmu, která je vyslala v roli předskokanů na americké turné Eurythmics. Naštěstí nabídka složit hudbu k nezávislému filmu „Underworld“ přišla dřív, než naším hochům z vyčerpávající šňůry stačilo přeskočit. A to jméno filmu znělo velmi velmi inspirativně…

První dvě alba, natočená pod novým názvem, se s odezvou úplně neminula, ale nový fenomén zrodila teprve třetí řadovka Dubnobasswithmyheadman za výrazného přispění nového muže v týmu. Ačkoliv nelze zpochybnit roli Darrena Emersona jako katalyzátora úspěchu kapely, osou sestavy zůstává zakládající dvojice Karl Hyde a Rick Smith, která Emersonův odchod v roce 2000 spolehlivě ustála a svého ´nového Darrena´ našla v dlouhodobém spolupracovníku Darrenu Priceovi, který zůstává neoficiálním třetím členem skupiny.

Unikátní estetiku dokázali UNDERWORLD přelít i do vizuálního rozměru svých aktivit, ať už jde o klipy, výpravu scény nebo reklamní spoty, které produkuje jejich pověstné studio Tomato. Navíc Karl neopomíjí rozvíjet svůj výtvarný talent – rozmáchlá, abstraktní plátna vystavuje od New Yorku přes Londýn až po Tokyo. Po fenomenálním úspěchu Trainspottingu se Danny Boyle opakovaně na kapelu obrací s prosbou o vytvoření soundtracku a Underworld na tohle vábení slyší: Extra život, Pláž, Sunshine. Nové zkušenosti přináší i zadání vytvořit hudbu k divadelnímu představení Frankenstein z roku 2011.

Diskografie UNDERWORLD čítá osm řadových alb včetně průlomových titulů Dubnobasswithmyheadman a Second Toughest In The Enfants. Od vydání poslední řadovky Barking uběhly tři roky a fanoušci se letos museli spokojit s Hydeovou sólovkou Edgeland a Smithovým soundtrackem k novému snímku Dannyho Boylea Trance. Kapela se v létě evidentně nehodlá přepínat a v jejím koncertním diáři aspoň prozatím svítí jen několik málo dat. Tím spíš máme obrovskou radost z toho, že tuto elektronickou ikonu uvítáme v sobotu 10. srpna na hlavním pódiu Open Air Festivalu 2013!

Zmrazili jsme ceny vstupenek v předprodeji!

V roce 2013 se celá oblast kultury nachází v situaci čelního nárazu, po kterém stále není jasné, zda ve výbavě nechybějí airbagy. Počasí s pořadately letních festivalů hraje nepěknou ruletu. Vysmívaný strašák ekonomické krize bohužel skutečně začíná plnit svou roli – totiž strašit, takže díl rodinných i osobních rozpočtů původně určených na zábavu a rekreaci se přesouvá do existenčně podmíněného sektoru. Tučná, tedy sponzorsky štědrá léta odvanula, což je skutečnost, která festivalovému publiku přináší podstatně méně cenových benefitů, než tomu bylo v minulých sezónách. A ano, proces záchrany značky OAF si také vyžádal svůj čas, takže přípravy letošního festivalového ročníku odstartovaly o pár měsíců později. Tak vyhlíží klubko vzájemně propletených argumentů, které jsme v oblasti cenové politiky pečlivě zvažovali. Došli jsme k rozhodnutí, že současnou úroveň cen vstupenek v předprodeji až do zahájení festivalu zastropujeme, což, jak pevně věříme, je pro všechny hudební fans příznivá informace. V předprodeji tedy zůstává cena standardního vstupného po celou dobu konání OAF 2013 ve výši 800,- Kč a cena VIP vstupenky v hodnotě 1.400,- na festivalovém webu https://www.openairfestival.cz/#vstupenky. Lístky jsou k zakoupení i v oficiálních předprodejích Ticketpro, TicketArt a Ticketon (cena vstupenek + poplatky). Na místě pak přijde standardní vstupné na 1.200,- Kč a status VIP na 2.000,- Kč.

Zdroj: OAF