V týchto dňoch vydavateľstvo Pavian Records vydáva ďalší z albumov Mariána Vargu – tentokrát ide o reedíciu dlhodobo vypredaného nedostupného CD Marián Varga Solo In Concert. Reedícia jedného zo štyroch sólových albumov vychádza po 15 rokoch od pôvodného vydania.
Koncom januára tohto roka si slovenská hudobná obec pripomenula nedožité 71.narodeniny slovenského klávesového mága, skladateľa a výnimočného hudobníka Mariána Vargu niekoľkými spomienkovými koncertmi. Zazneli na nich Vargove skladby v rôznych úpravách a inštrumentáciách v podaní viacerých popredných slovenských i českých hudobníkov, ktorí sa takýmto spôsobom rozhodli vzdať hold Vargovej osobnosti i jeho tvorbe. Tá má nezastupiteľné miesto v histórii československej populárnej hudby a patrí nielen k tomu najlepšiemu, ale rozhodne k tomu najoriginálnejšiemu, čo v nej vzniklo.
V uplynulých mesiacoch vyšlo v reedíciách na vinylových LP aj viacero kľúčových albumov slovenskej hudobnej histórie, na ktorých sa Marián Varga podieľal ako autor aj ako interpret. Išlo o albumy autorskej dvojice Hammel/ Varga Zelená pošta a Na II.programe sna a albumy Collegia Musica (Collegium Musicum, Konvergencie) a vôbec po prvýkrát vyšiel na vinyle aj album Collegium Musicum Speak, memory, ktorý bol doteraz k dispozícii len vo formáte CD. Vydalo ho hudobné vydavateľstvo Pavian Records, ktoré sa podieľalo aj na vydaní už spomenutých LP.
V týchto dňoch vydavateľstvo Pavian Records vydáva ďalší z albumov Mariána Vargu – tentokrát ide o reedíciu dlhodobo vypredaného nedostupného CD Marián Varga Solo In Concert. Reedícia jedného zo štyroch sólových albumov vychádza po 15 rokoch od pôvodného vydania. Vo Vargovej bohatej diskografii majú jeho sólové albumy špeciálne miesto – naplno sa v nich totiž odzrkadľuje jeho muzikantská genialita, schopnosť improvizácie i nevysychajúci prameň nápadov a kompozičnej zrelosti.
V dvadsiatke skladieb na albume Solo In Concert sa nachádzajú jednak skladby z jeho rockového repertoáru, hlavne však Vargove kompozície inklinujúce ku klasickej hudbe. Marián Varga už samotným pomenovaním jednotlivých skladieb poukazuje na svoje inšpiračné zdroje, ktorými boli takí velikáni vážnej hudby akými boli D.Šostakovič, J.S.Bach, A.Vivaldi či L.van Beethoven. Siahol však aj po čisto slovenských inšpiráciách (J.Cikker a jeho opera Juro Jánošík) či slovenskej ľudovej tvorbe.
Dvadsiatka skladieb vychádzajúca v reedícii na albume zaznieva v pôvodnej verzii, tak ako boli zaznamenané na bratislavskom koncerte Mariána Vargu v petržalskom DK Zrkadlový háj v roku 2003. Azda najvýstižnejšie o okolnostiach i atmosfére tohto koncertu napísal v sleevenote ku CD renomovaný hudobný kritik Jiří Černý : „Sál vře napětím jako za romantických časů skladatelů a zároveň klavírních virtuosů Liszta a Chopina. Ale Varga míjí pohledy davu a upírá se jen do kláves koncertního Petrofa a elektrické Yamahy. Proti všem očekáváním Varga nehraje jediný hit z časů Collegia nebo Prúdů. Takřka marnotratně střídá desítky nových melodických i zvukomalebných nápadů. Jiní by z nich nadělali muzikály, on je opouští třeba po minutě, vstává, rychle se klaní do sotva doznělých zvuků a jěště než posluchači dotleskají, už se vrhá do dalších improvizací. Hudba není pro Vargu exhibicí, natož pak provokací, ale jediným řetezcem radostných objevů. Marián Varga není jenom živou legendou. Je jejím neustále se obměňujícím pokračováním. Tři jeho koncerty, které jsem viděl mezi červnem 2002 a červencem 2003, patří k nejsilnějším zážitkům mého posluchačského života. A koncert zaznamenaný v bratislavském Klubu Za Zrkadlom mne v mých dojmech jen utvrzuje“.
CD s názvom Marián Varga Solo In Concert vychádza vo vydavateľstve Pavian Records 1.februára 2018.
1. Vežová hudba II
2. Canzona
3. Nechtiac
4. Melódia z prelúdia a fúgy As Dur D.Šostakoviča
5. Žltá ľalia
6. Bukolika
7. Ticho sveta pred Bachom
8. Scherzino zo Suity semplice
9. Naozaj budem musieť odísť
10. Posledná jeseň
11. Dve Brahmsove variácie na Händelovu tému
12. Spomienka na Vivaldiho
13. Nesmierny smútok hotelovej izby
14. Mobile
15. Virágom (improvizácia na uhorskú ľudovú tému)
16. Zagajduj, gajdoše (slovenská ľudová)
17. Sonatína pre klavír, 2.časť
18. Sequenza
19. Téma z Beethovenových variácií na ruskú tému A Dur
20. Talianska baletná hudba z opery J.Cikkera „Juro Jánošík“
Zdroj: TS