“Její zpěv vám způsobí husí kůži a odnese vás daleko do vnitřního světa. K tomu připočtěme nadšení z výtečného scatu a zážitek je na světě. Miriam Bayle je nejlepší jazzový vokál v Praze.” Recenze koncertu – V. Kouřil, Muzikus
“Miriam suverénně zvládá jak jemnější, tak dravější projev, i velice něžné polohy svého hlasu. Její doménou je jen zřídka slýchaný talent pro scatové improvizace, kterými obohacuje většinu svých písní. Hlas Miriam Bayle ve scatových polohách je opravdovým fenoménem. Bayle dozrála v interpretku bezvýhradně profesionálních kvalit, což u našich jazzových zpěvaček není běžné. Má dar drsného, tmavého hlasu a používá jej s maximálně procítěným, nekompromisně swingujícím stylem.” – P. Konrádová, Harmonie
Miriam Bayle je původem ze Slovenska a na české jazzové scéně se pohybuje mnoho let. Kritiky je vůbec nejuznávanější jazzovou zpěvačkou u nás. Pravidelně vystupuje v jazzových klubech a na festivalech u nás i v zahraničí. Její doménou je jen zřídka slýchaný talent pro scatové improvizace.
O kvalitách Miriam Bayle svědčí i fakt, že byla v roce 2008 přizvána ke spolupráci na koncertu Jazz v podání Ivy Bittové a Idy Kelarové, který se konal ve velkém sále pražské Lucerny a byl beznadějně vyprodán. Miriam s dámami nazkoušela repertoár koncertu, stala se jeho dramaturgyní a hudební režisérkou. Dlouhodobě se podílela na scénické hudbě (nejčastěji ve spolupráci s režisérem Viliamem Dočolomanským a jeho souborem Farma v jeskyni). Představení “Sonety temné lásky” bylo v roce 2002 nominované na cenu Alfreda Radoka za nejlepší inscenaci a hudbu. V roce 2010 vyšlo její debutové album „Miriam Bayle”.
Projekt Fenomén Scat
Miriam Bayle připravuje speciální jazzový – scatový večer, do kterého přizvala mimo jiné i fenomenálního zpěváka Vojtěcha Dyka, a to z toho důvodu, že jako jeden z mála zpěváků v ČR ovládá scatový zpěv na vysoké úrovni. Společně na koncertě představí posluchačům již zmíněné scatové improvizace.
Scat je způsob jazzového zpěvu používající místo srozumitelného textu slabiky. Jedná se o vokální improvizaci přibližující se hudebním nástrojům. Mezi mistrovské šiřitele patřili Louis Armstrong a Ella Fitzgerald. Jde o nadstandardní dovednost, která vyžaduje nevídané sluchové předpoklady. V Čechách je “scatujících” zpěváků opravdu málo.
Projekt vznikl za účelem přiblížit posluchačům výjimečnost vokální improvizace.
Realizace projektu
Hudební režie a dramaturgie: Miriam Bayle
Aranžmá: Miriam Bayle, Matej Benko
Zvuková režie: František Kliment
Producent: Kateřina Soukupová
Hudební obsazení: Miriam Bayle Quartet: Miriam Bayle – zpěv, perkuse, Matej Benko – piano, klávesy, Petr Dvorský – kontrabas, basová kytara, Tomáš Hobzek -bicí nástroje
Hosté: Vojtěch Dyk – zpěv, Radek Zapadlo – saxofon, Vít Halška – perkuse,Štěpán Drábek – vokál, Petra Brabencová – vokál
20. 10. 2014 – La Fabrika Praha
sál Slévárna, Přístavní 22, Praha 7
Zdroj: MIRIAM BAYLE Production