Medzinárodný filmový festival Art Film Fest, ktorý sa uskutoční v Košiciach od 16. do 23. júna, prinesie na plátna košických kín desiatky filmov zo štyroch kontinentov a výrazne v ňom bude zastúpená aj domáca tvorba. Pravidelne sa na ňu zameriava obľúbená programová sekcia Slovenská sezóna. Jej cieľom je podporovať a propagovať slovenskú kinematografiu a umožniť domácim filmovým tvorcom prezentovať svoje diela širšej verejnosti.
Slovenská sezóna ponúka širokú škálu slovenských filmov rôznych žánrov, od dramatických a umeleckých snímok po komédie a dokumenty. Návštevníci festivalu majú príležitosť vidieť najnovšie diela slovenských režisérov a oceniť ich talent a tvorivý prístup. Sekcia však nie je len o prezentácií tvorby slovenských režisérov a režisérok, ale taktiež ponúka priestor na stretnutia s tvorcami filmov. Diváci majú možnosť osobne spoznať slovenských autorov a autorky, hercov a herečky a získať hlbší vhľad do ich tvorby.
Programová sekcia Slovenská sezóna je zostavená z domácej produkcie rokov 2022 a 2023, pričom niektoré z filmov získali prestížne ocenenia na zahraničných i domácich festivaloch, dva z nich budú uvedené na MFF Art Film Fest v predpremiére. Podľa slov umeleckého riaditeľa festivalu a zostavovateľa sekcie Martina Palúcha: “S ohľadom na fakt, že sa Art Film Fest minulý rok nekonal a návštevnosť kín prešla u nás v poslednom období ťažkou existenčnou skúškou, zostavili sme program tejto divákmi vyhľadávanej sekcie s prihliadnutím na filmovú kvalitu i žánrovú pestrosť diel. Do výberu sa dostali nielen umelecké projekty, ale aj komerčne úspešné tituly, ktoré po pandémii oživili driemajúci divácky ohlas. Slovenská sezóna tak uvedie naozaj rôznorodé hrané i dokumentárne filmy, ktoré prezentujú aktuálny stav našej kinematografie.”
Prienik do nedávnej histórie slovenskej kinematografie ponúkne film režiséra Mareka Kuboša s názvom ±90. Kuboš, po úspechu svojho celovečerného debutu Posledný autoportrét, sa zaoberá reflexiou slovenskej dokumentárnej scény a troch generácií jej tvorcov.
Dokumentarista Jaro Vojtek prostredníctvom snímky Turnus rozpráva životné príbehy vodiča kamiónu, opatrovateľky v Rakúsku a skupiny robotníkov, ktorí musia cestovať za ťažkou prácou na takzvané „týždňovky“. Odzrkadľuje ich sny a túžby, ako aj obete, ktoré prinášajú, keď sú na ich príjmy odkázaní ich blízki, kým oni sú v cudzích mestách – v ubytovniach, v cudzích domácnostiach. Turnus bude uvedený spoločne s krátkometrážnym filmom Musíme prežiť: Fukušima! režiséra Tomáša Krupu o súčasných a budúcich dopadoch klimatických zmien na naše životy.
Po stredometrážnom televíznom dokumente Herec Ivan Palúch (zaradenom do programu Art Film Festu v roku 2021) uvedie aj celovečerný film Odpočítavanie – posledný film Ivana Palúcha. Autor námetu, scenárista a režisér Martin Palúch sa v ňom rozhodol vyrozprávať životný príbeh svojho otca, slovenského filmového herca Ivana Palúcha prostredníctvom filmov a postáv, ktoré v nich stvárnil.
V premiérovom režime budú uvedené dva dokumentárne. Celovečerný debut režisérky Pauly Maľárovej Územie fantázie o podobe vojny v čase dlhotrvajúceho mieru mal svetovú premiéru na prestížnom filmovom festivale Beldocs v Srbsku a v Košiciach bude mať domácu premiéru. Režisér Ľubomír Ján Slivka sa v dokumente Andy Warhol – americký sen zaoberá postavou svetoznámeho umelca Andy Warhola a jeho koreňmi, ktoré pochádzajú z východného Slovenska. Film bude uvedený vo verzii Work in Progress.
V apríli tohto roku národne filmové ceny Slnko v sieti za rok 2022, doslova ovládol film Piargy režiséra Iva Trajkova. Historická dráma, ktorá vznikla na motívy novely Františka Švantnera, získala 11 ocenení a po obrovskom úspechu opäť mieri na košické plátna kín.
Ku žánru historickej drámy môžeme zaradiť aj filmy Mariany Čengel Solčanskej Slúžka a film Beáty Parkanovej Slovo. Divácky kinohit Slúžka, inšpirovaný rovnomenným románom Hany Lasicovej, rozpovedá komorný ale dramatický príbeh pätnásťročnej Anky, ktorá prichádza pracovať ako slúžka do pražskej vily vysokopostavenej rakúsko-uhorskej rodiny. Mladé dievča, na pozadí historických udalostí, prežíva prvé ľúbostné vzplanutie i horkú pachuť pravidiel nového sveta a triednych rozdielov.
Snímka Slovo sa odohráva v nedávnej minulosti. Ide o príbeh dvoch manželov, ktorí si navzájom dali slovo, že budú stáť pri sebe v dobrom aj v zlom. Okolie aj ťažké časy v Česko-Slovensku na konci 60. rokov minulého storočia ich však vystavujú náročným skúškam.
Do súčasnosti sú zasadené tri filmy, analyzujúce neduhy a temné stránky dnešnej spoločnosti. Debutový celovečerný film Michala Blaška Obeť, získal národnú cenu Slnko v sieti za najlepší hraný film. Sociálna dráma rozpovedá príbeh ukrajinskej imigrantky Iriny, žijúcej v Česku. Jej celý život sa zrúti ako domček z karát, keď sa dozvie, že jej syna Igora surovo napadli. Po prebudení z narkózy Igor vypovedá, že ho napadli Rómovia. Irinin boj za spravodlivosť mobilizuje celú spoločnosť.
Téme moci, bezmocnosti a vplyvu politických elít sa venuje druhý celovečerný film Moc režiséra Mátyása Priklera. Nešťastná náhoda na poľovačke, pri ktorej zomrie človek je začiatkom príbehu, ktorý odhaľuje skrytú mašinériu politickej moci a snahy o jej udržanie. Snímku v svetovej premiére uviedol medzinárodný filmový festival v Rotterdame.
Schopnosť slovenského režiséra Petra Bebjaka nakrúcať úspešné žánrové filmy sa potvrdila aj v trileri Tieňohra v hlavnej úlohe s Milanom Ondríkom. Tieňohra sa vyznačuje vynikajúcimi hereckými výkonmi a silnou atmosférou. Bebjak vytvoril napínavý a vizuálne pôsobivý film, ktorý divákov drží v napätí až do samotného záveru. Snímka, podobne ako Moc či Obeť, sa zaoberá témami korupcie, moci a spravodlivosti, a ponúka hlbší pohľad na spoločenské problémy.
Ak sa po ťaživých témach budete chcieť odreagovať pri “ľahšom žánri”, Slovenská sezóna ponúkne divákom aj čierne komédie Invalid a Čierne na bielom koni. Obidve snímky s referenčným pozadím divokých 90. rokov, spája podmanivá vizuálna stránka a vycibrené komediálne situácie. Film Jonáša Karáska, Invalid sa odohráva v nemenovanom slovenskom meste v ktorom žije Laco Hunder – údržbár v múzeu, ktorý je hrdý na svoju prácu, ale kvôli svojej cholerickej povahe sa ocitne v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Režisér Rasťo Boroš, po road movie Stanko, načrel do vôd južného Slovenska a nakrútil romantickú gangsterku z Novohradu a Malohontu, krajiny nikoho, stratenej v čase.
V obľúbenej sekcií festivalu si každý divák nájde to svoje. Dramaturgický výber je pestrofarebný a ponúka širokú paletu žánrov a tém, ktoré rôznymi spôsobmi a prístupmi reflektujú minulosť a súčasnosť našej spoločnosti.
Umelecký riaditeľ festivalu Martin Palúch taktiež dodáva, že slovenské filmy sa počas festivalu vyskytnú aj v iných programových sekciách. “V sekcii Láska & anarchia sú aj Poznámky z Eremocénu Viery Čákanyovej a do Medzinárodnej súťaže hraných filmov je zaradený maďarsko-slovenský film Umelohmotné nebo režijnej dvojice Tibor Bánóczki a Sarolta Szabó.” Domáca produkcia má svoje zastúpenie aj Medzinárodnej súťaži krátkych filmov (Chlieb náš každodenný a Strigov) a sekcii Panoráma (Československá rozprávka).
Ďalšie informácie o filmoch sú dostupné na aff.cinepass.sk
Zdroj: TS