Medzinárodný filmový festival Varšava, ktorého 31. ročník sa bude v poľskej metropole konať v dňoch 9. – 18. októbra 2015, patrí do skupiny tzv. „áčkových“ filmových festivalov.
Medzinárodná federácia asociácií filmových producentov (FIAFP) vytvorila na základe viacerých kritérií zoznam festivalov, ktoré stoja na vrchole pomyselnej hierarchie filmových podujatí a byť súčasťou ich programu je pre filmy mimoriadnym úspechom. Okrem varšavského festivalu do kategórie „A” patria napríklad aj festivaly v Cannes, Benátkach či Berlíne. V hlavnej súťažnej sekcii Medzinárodného filmového festivalu Varšava sa tento rok objaví aj slovenský film – mestská dráma Čistič režiséra Petra Bebjaka. Spolu s ďalšími 15 titulmi z celého sveta bude bojovať o hlavnú cenu festivalu – Warsaw Grand Prix, Cenu pre najlepšieho režiséra a Špeciálnu cenu poroty.
„Pre každého filmára je určite vecou prestíže mať svetovú premiéru filmu v súťaži áčkového festivalu, v našich kruhoch má také čosi svoju váhu a ja mám nesmiernu radosť. Za dôležitú ale považujem aj úlohu dostať film do povedomia slovenských divákov. Ak uvedenie vo Varšave pritiahne k Čističovi pozornosť a diváci si ho prídu pozrieť do kina, budem mať radosť ešte väčšiu,“ hovorí Bebjak, pre ktorého je Čistič tretím celovečerným režisérskym dielom, po snímkach Marhuľový ostrov (2011) a Zlo (2012).
Čistič rozpráva príbeh Tomáša, ktorého osamelý život tvorí striktné opakovanie rovnakých činností. Ako pracovník pohrebnej služby sa živí čistením miest, na ktorých skonali ľudia alebo domáce zvieratá. Jeho stereotypné dni naruší až nová záľuba, ktorú objaví, keď je okolnosťami prinútený zostať skrytý v dome zákazníkov aj po skončení svojej práce. Tomáš začína tajne sledovať životy pozostalých priamo z ich domácností a bizarnému koníčku prepadá čoraz viac a viac. Situácia sa mu vymkne spod kontroly, keď sa zamiluje a rozhodne odhaliť, aké tajomstvo skrýva jeho láska Kristína a jej pochybný starší brat. Do slovenských kín príde film 15. októbra 2015.
Realizáciu tohto filmu finančne podporil Audiovizuálny fond.
Zdroj: Peter Gašparík