V Medzinárodnej súťaži hraných filmov  bude na Art Film Feste súťažiť dvanásť snímok.

Medzinárodná súťaž hraných filmov bude na Art Film Feste aj tento rok vyskladaná celosvetovo a podarilo sa do nej dostať i dve novinky z nedávneho Festivalu v Cannes, kde boli uvedené v sekcii La Quinzaine des réalisateurs. Viaceré filmy v hlavnej súťaži budú na festivale sprevádzané aj účasťou tvorcov – do Košíc ich prídu uviesť režiséri či herci. Medzi filmami sú aj tri príbehy, ktoré boli inšpirované skutočnými udalosťami.

O víťazoch ocenení Modrý anjel bude rozhodovať päťčlenná porota. Tvoriť ju bude slovenská herečka Éva Bandor, český filmový režisér, scenárista a spisovateľ Ivan Fíla, grécky novinár a filmový kritik Panagiotis Kotzathanasis, filmová kritička a festivalová dramaturgička Dina Pokrajac a iránsky filmový režisér, scenárista a producent Mohammad-Ali Talebi.

Prvou zo spomínaných noviniek z Cannes je rakúsky existenciálny triler Lillian (2019) režiséra Andreasa Horvatha. Mladá ruská emigrantka v New Yorku nemôže získať prácu bez dokladov ani ako pornoherečka. Rozhodne sa vrátiť do rodnej krajiny a vydá sa naprieč Amerikou na dlhú cestu. Zdanlivo absurdný príbeh je inšpirovaný skutočnosťou. V roku 1927 istá Lillian Alling zmizla pri svojej púti z Ameriky do Ruska. Film je súčasnou interpretáciou zabudnutej udalosti. Známy rakúsky dokumentarista zasadil svoj hraný debut do fascinujúcich kulís amerického Stredozápadu.

Druhou novinkou, ktorá bola uvedená na Festivale v Cannes, je film Oleg (2019), režiséra Jurisa Kursietisa.  Mladý lotyšský mäsiar Oleg sa vylodí v Bruseli v nádeji, že si pomôže zo zložitej životnej reality. Onedlho však prácu stratí v dôsledku nespravodlivého obvinenia zo strany iného pracovníka. Ako zdanlivý anjel-záchranca sa ho ujme poľský charizmatický kriminálnik, ktorý mu sľubuje lepšiu budúcnosť. Oleg si postupne uvedomuje, že sa dobrovoľne ocitol v pasci, z ktorej niet východiska…Film podáva nemilosrdný obraz o podobe moderného otroctva, ktorý sa odohráva v skrytom zákulisí výmenných transferov pracovnej sily medzi krajinami Európskej únie. Film príde na Art Film Fest osobne uviesť herec Valentin Novopolskij.

Ďalšími filmami, ktoré Art Film Fest uvedie v hlavnej súťaži sú:

PRÍBEH TROCH SESTIER (KIZ KARDESLER, 2019)

Turecko, Nemecko, Holandsko, Grécko
Réžia: Emin Alper

Tri sestry Rejhan (20), Nurhan (16) a Havva (13) žijú s otcom v odľahlej dedine v hornatej Antalyi. Každá z nich predtým pracovala v meste ako slúžka v domácnosti. Rejhan sa vrátila domov tehotná, preto ju otec rýchlo vydal za pastiera Vejsela. Hoci sny o lepšej budúcnosti sa nesplnili ani jednej z nich, stoja pevne pri sebe. Kým sa snehom zaviate cesty po zime opäť sprejazdnia, otec a dcéry si krátia čas rozprávaním príbehov. Takmer rozprávkový príbeh, inšpirovaný osobnými spomienkami autora filmu, ktorý vyrastal v Anatólii. Minimalistickým štýlom a precízne vykreslenými obrazovými kompozíciami zachytené spoločenstvo, kde ani ženy, ani muži nemajú možnosť vymaniť sa z predurčeného osudu. V príbehu je ale zakódovaná symbolika pre nádej.

Hosť k filmu: Cemre Ebüzziya (herečka)

HUMORISTA (YUMORIST, 2019)

Rusko, Lotyšsko, Česká republika
Réžia: Mikhail Idov

Sovietsky zväz, polovica 80. rokov. Boris, predchodca dnešných stand-up komikov, vystupuje so zábavnými, ale neškodnými skečmi na rôznych estrádach, kde mu nadšene tlieskajú. Nachádza sa v pozícii nechceného prominenta, ktorého sarkastické vtipy režim nielen toleruje, ale paradoxne aj podporuje. Postupne sa v ňom však zintenzívňuje vnútorný boj medzi konformistom a buričom. Povestný pohár pretečie, keď má Boris rozveseliť paničku vysokopostaveného generála. Stráca svoju starostlivo budovanú sebakontrolu a zameria sa priamo na hostiteľov, aby si potvrdil, že pohlavári nemajú zmysel pre humor. Komorná dráma, založená na pozoruhodnej interpretácii hlavného predstaviteľa a vtipných dialógoch, podáva nadčasový obraz o vzťahu politiky a smiechu. A ako aj dnes potvrdzujú vrcholoví politici, čím väčšia moc, tým menšie pochopenie pre sebairóniu.

Hosť k filmu: Mikhail Idov (režisér)

KEĎ SOM ZOMRELA (HAYOM SHEACHREY LEGHTI, 2019)

Izrael
Réžia: Nimrod Eldar

Veterinár Joram pracuje v telavivskom safari parku, kde sa stará o divé zvieratá. Pokojný a stereotypný život osamelého otca, ktorý žije s dospievajúcou dcérou Ronit, naruší neočakávaná situácia. Jednej noci príde do ich bytu záchranná služba, zalarmovaná internetovým oznámením, že Ronit si chce vziať život. Joram nechápe, prečo sa dcéra rozhodla pre také radikálne riešenie. Našťastie, záchrana prišla včas. Otrasený otec sa rozhodne vziať dcéru na výlet k vzdialeným príbuzným. Komorná dráma rozpráva o poranených zvieratách, zranených ľuďoch a poškodenej krajine. Silným významovým prvkom je ticho, ktoré rámcuje pomalé obrazy. Nie všetko je však možné premlčať. Z minulosti vystupujú rôzni duchovia. Postupne sa obnažuje čoraz viac detailov – v spolužití otca a dcéry, ale aj vo vzťahu k príbuzným.

Hosť k filmu: Nimrod Eldar (režisér)

ÚTEK Z RAKKY (EXFILTRÉS, 2019)

Francúzsko
Réžia: Emmanuel Hamon

Faustine odchádza s 5-ročným synom bez vedomia manžela do Sýrie, kde sa pridá k tzv. Islamskému štátu. Čoskoro si však uvedomí, že v Rakke sa ocitla v pekle. Zúfalý manžel sa obráti na francúzske spravodajské služby, ktoré však nemajú záujem sa v tomto prípade angažovať. S pomocou niekoľkých priateľov zorganizuje veľmi riskantnú akciu na záchranu ženy a dieťaťa. Príbeh podľa skutočnej udalosti. Realistický a empatický portrét niekoľkých dramatických osudov a liniek, ktoré sa pretnú v sýrskom chaose. Dokumentárny štýl snímky utvárajú autentické kulisy (filmovalo sa v Jordánsku), znalosť prostredia, presvedčivé herecké výkony a účasť neprofesionálov pred kamerou.

Hosť k filmu: Emmanuel Hamon (režisér)

DÁNSKI SYNOVIA (DANMARKS SØNNER, 2019)

Dánsko
Réžia: Ulaa Salim

Po rozsiahlom bombovom útoku v Kodani sa situácia v krajine ostro polarizuje. Pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami využíva etnické napätie extrémny nacionalista Martin Nordahl, ktorý je najväčším favoritom na víťazstvo. V tejto situácii sa nechá nalákať do radikálnej organizácie 19-ročný Zakaria, ktorý nadviaže kontakt s Alim. Ani jeden z nich však nedokáže súhlasiť so súčasným vývojom, ktorý stavia proti sebe občanov len pre migrantský pôvod. Rozhodnú sa niečo proti tomu urobiť. Netušia však, že sú len bábkami v rukách ľudí, ktorým ide o moc za akúkoľvek cenu. Dramatický príbeh, ktorý rieši fundamentálnu otázku: ako je možné zachovať pokoj, keď spoločnosť podľahne strachu a nenávisti? Politický triler inšpirovaný politickým a spoločenským vývojom v Dánsku a zahraničí.

Hosť k filmu: Zaki Youssef (herec)

NECHAJ MA PADNÚŤ (LOF MÉR AÐ FALLA, 2018)

Island, Fínsko, Nemecko
Réžia: Baldvin Z

Príbeh dvoch kamarátok Stelly a Magney, najskôr tínedžeriek, potom tridsiatničiek. Stella je výbojnejšia a nemá problém ani s drogami. Naivná Magnea ju obdivuje a je šťastná, keď môže byť v jej prítomnosti. Rodičia sú síce rozvedení, ale dcére pomáhajú a podporujú ju. Netrvá dlho a Magnea sa stane závislou nielen od kamarátky, ale aj od neblahého spôsobu života. Film vznikol podľa skutočných výpovedí drogovo závislých mladých ľudí a ich rodín na Islande. Takmer dokumentárnym spôsobom ukazuje, čo znamená pre narkomanov ďalšia dávka. Sú schopní sľúbiť čokoľvek, klamať, podvádzať, kradnúť i zradiť dôveru blízkych. Postupne sa prepadnú na absolútne dno, až sa z nich stanú trosky. Silná emocionálna dráma skúma otázky a hodnoty priateľstva, lásky a rodiny. Necháva na divákovi, aká je šanca vymaniť sa z tohto pekla, a či je vôbec nejaká.

Hosť k filmu: Baldvin Z (režisér)

STÁLE ČLOVEK (LUN LOK YAN, 2018)

Hongkong
Réžia: Oliver Chan

Filipínka Evelyn sa zamestná ako pomocníčka v Hongkongu, aby sa starala o Cheong-winga, rozvedeného a na vozík pripútaného invalida. Dvaja rozdielni ľudia, spočiatku polarizovaní vzájomnými nesympatiami, sa postupne ľudsky zbližujú a vyrovnávajú so životnými prekážkami. Film, ktorý vznikol v produkčnej spoločnosti známeho ázijského filmára Fruita Chana, využíva napriek neľahkej téme osobitý humor a krehkú emocionalitu dvoch hlavných postáv. Zaujímavý je aj kontrast osobného, intímneho príbehu v kulise takého spoločensky a kultúrne rôznorodého veľkomesta, akým je Hongkong.

Hosť k filmu: Crisel Consunji (herečka)

DEVÄŤDESIATE (MID90S, 2018)

USA
Réžia: Jonah Hill

Los Angeles, polovica 90. rokov. Do komunity skejtbordistov pomaly preniká aj 13-ročný Stevie, ktorý žije so starším a agresívnejším bratom a matkou, ktorá nemá na nich čas. Zoznamuje sa s hlavnými protagonistami svojskej partie, ktorých skryto obdivuje, a snaží sa napodobniť ich odviazané správanie a protispoločenské reakcie. Každý zo skupiny Sunburn má svoje sny a skryté túžby, ktoré však v realite ich každodenného života a na prahu dospelosti dostávajú trpké a bolestné trhliny. Ambiciózna režijná prvotina známeho herca, ktorú americká kritika po svetovej premiére v Toronte vyhlásila za jeden z najosobitejších amerických debutov roka. Ocenila autentickú dobovú atmosféru skejtovej subkultúry, presvedčivé výkony prevažne nehercov a začínajúcich hercov a uhrančivú kulisu hiphopu ako dôležitého výrazového prvku.

MONOS (2019)

Kolumbia, Argentína, Holandsko, Nemecko, Švédsko, Uruguaj
Réžia: Alejandro Landes

Patagrande, Rambo, Leidi, Sueca, Pitufo, Lobo, Perro a Bum Bum sú bojové prezývky ôsmich tínedžerov, ktorí tvoria paramilitantnú jednotku operujúcu v nedostupnom horskom teréne. Prichádza posol s inštrukciami z riadiacej Organizácie: musia sa starať o kravu menom Shakira a unesenú americkú ženu zvanú Doctora. Lenže idylka čoskoro skončí… Originálne spracovanie osciluje medzi znepokojivým vojnovým filmom a napínavým trilerom. Film formálne nie je lineárnym rozprávaním verbálne objasňujúcich motívov. Akcent kladie na vnútorné emócie mladých hrdinov. Simultánne vyznenie netradičnej kolumbijskej snímky dotvára prenikavo ostrá kamera, podmanivá hudobná kulisa a precízna strihovo-obrazová skladba.

OTRASY (TEMBLORES, 2019)

Guatemala, Francúzsko, Luxembursko
Réžia: Jayro Bustamante

Všetci to vedia. Už nikdy nič nebude ako predtým. Rodinní príslušníci sú zdesení. Ich milovaný brat, syn a manžel Pablo sa zamiloval do iného muža. Pre hlboko veriacu evanjelickú rodinu ide o neospravedlniteľný zásah do vyznávaných hodnôt. Pablo sa napriek námietkam odsťahuje k milencovi, s ktorým vedie celkom odlišný, slobodný život. Rodina sa však s jeho rozhodnutím nevie a nechce zmieriť. Presvedčia ho, že sa z toho môže „vyliečiť“. O pomoc požiadajú ultranáboženskú komunitu, ktorá má syna, brata a manžela prinavrátiť k predchádzajúcemu spôsobu života – za akúkoľvek cenu. Intímna dráma jednotlivca a rodiny je nakrútená s citom, odvahou a civilnosťou. Neľahká výpoveď o snahe jednotlivca vymaniť sa z predurčeného zaradenia, o pokuse nájsť vlastnú identitu a získať pocit spolupatričnosti.

Zdroj: TS