Ventolin spolu s The Rodinou a Bumbum Satorivydává 1. 7. 2015 EP Playbour. Slovo Playbour označuje ono podivné supermoderní propojení práce s volným časem, příjemnou zábavu produkující ekonomické hodnoty.
Na EP jsou tracky Supersonik a Counting. Text a námět písničky Supersonik vznikl společně s Terezou Rullerovou ze studia The Rodina. Ta k songu vytvořila video, které je součástí jejího uměleckého projektu Playbour: The New Workaholism vystaveného během července 2015 v galerii Královské Akademie v holandském Haagu. Slova k písničce Counting napsal Ventolin.
Ventolin: „Zvukově je EP inspirované EBM a eurodiskem 90. let – chtěl jsem tam dostat surovost a údernost tohoto zvuku. Místo drog je ale tématem textu písničky Supersonik moderní shareholismus-workoholismus. Supersonik je manický nájezd a Counting je extaticky depresivní dojezd, člověk, který sedí sám u displeje a neví proč – a drží ho tam posedlost, že tady je jeho fotka, tady je jeho komentář a tady má všechny lajky ..a ztrácí čas svého života.“
Tereza Rullerová: „Projekt Playbour: The New Workaholism je o tom, že hranice mezi hrou a prací mizí. Pracovní doba a odpočinek se propojují do jedné nekonečné směny. Vidíme to v naší prosíťované přítomnosti v multiinternetové realitě. Každá hodina naší hry, minuta zábavy a megabyte sdílených dat generuje zisk. Tato sféra ztraceného rozdílu mezi prací a hrou se nazývá Playbour. Všichni jsme se stali hráči v této hře. Ale kdo je skutečným vítězem? Playbour je práce, kterou prožíváme jako hru a zábavu – atraktivní a příjemnou produkci. Příkladem tohoto fenoménu jsou sociální sítě jako Facebook, Tumblr, módní blogy, game modding etc., které fungují hravě, ale generují profit pro jiné.“
Dokument
Režisér Tomáš Frkalz Famu natočil krátký dokumentární portrét o Ventolinovi jako klauzurní cvičení katedry kamery. Společně s kamerou nahlédneme pod povrch jeho analogovým přístrojům a poznáme ho také jako přednášejícího kulturní antropologie na UK. V kontrastu těchto dvou rozdílných poloh nalezneme nové významy, doplněné Ventolinovým autorským komentářem, který je podpořen minimalistickým obrazem. Režisér prezentuje Ventolina jako renesanční osobnost, jejíž rozdílné přístupy směřují k podobnému cíli.
Bio
Ventolin je elektronický projekt Davida Doubka, zakládajícího člena skupiny Kazety a divadla Nejhodnější Medvídci. Vznikl v roce 2007 jako boční „odpočinkový“ projekt, velmi záhy se však dostal do povědomí na místní klubové scéně. K živému hraní používá staré samplery, analogové syntezátory a archaické drummachiny. Je milovníkem primitivního zvuku detroitského techna a italského a indického disca z 80. let. Přitahuje ho analogová rozladěnost, šum, rozkolísanost, a nedokonalost. V roce 2009 vydal EP Mžitky, v roce 2012 album Totem. V roce 2015 se vrátil s EP Playbour. Vytvořil také výbornou coververzi písně Bobřík strachu od kapely Dunaj či na objednávku výtvarnice Mileny Dopitovéhommage dětské opery Brundibár česko-židovského skladatele Hanse Krásy. David Doubek přednáší kulturní antropologii na Karlově Univerzitě.
Video Supersonik // album Playbour poslech
Ventolin web // Ventolin facebook // The Rodina
Zdroj: Bumbumsatori.org